Wizerunek zawodowy pracownika w sieci
Internet bardzo silnie uczestniczy w naszym życiu, również w aspekcie zawodowym. Część osób świadomie i konsekwentnie kreuje swój wizerunek w sieci, mając świadomość budowania w ten sposób własnej kariery. Jednak przeważająca większość osób pozostaje w przekonaniu, że w sieci pozostają anonimowi.
Z ankiet przeprowadzonych przez Praca.pl wynika, że świadomie własny wizerunek w internecie buduje tylko 16% ankietowanych. Osoby te promują się pod własnym nazwiskiem, dbają o to, jakie informacje można na ich temat znaleźć. Podobna ilość respondentów (15%) nie przejmuje się własnym wizerunkiem. Uważają oni, że to co robią w ramach internetu nikogo nie powinno obchodzić. Pośrodku pozostają osoby, które wprawdzie nie podejmują aktywnych działań związanych z budowaniem swojego statusu eksperta, ale przynajmniej nie szkodzą sobie poprzez zamieszczanie nieodpowiednich treści.
Znaczenie wizerunku w budowaniu kariery
Z badań Praca.pl wynika, że w małym stopniu zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest nasz wizerunek w sieci kontekście interesu zawodowego. Jedynie co trzeci badany (34%) uważa, że to, co Google (lub inna wyszukiwarka) przekazuje o nas, może pomóc w znalezieniu lepszej pracy i rozwoju zawodowym. Prawie połowa (45%) uważa, że nasz wizerunek w internecie jest bez znaczenia, jeśli chodzi o szanse na pracę. Co piąty internauta (21%) widzi zagrożenie związane z negatywnym wizerunkiem.
„Na Zachodzie, gdzie świadomość Internetu jest nieco wyższa niż u nas, co chwila słychać o kolejnych zwolnieniach lub problemach pracowników związanych z upublicznieniem informacji na temat pracodawcy lub swojego stosunku do pracy w sieci.Umieszczając informacje o klientach, szefie czy nawet pokazując, że będąc w pracy marnujemy czas na mikroblogu, możemy spodziewać się nieprzyjemności ze strony pracodawcy, a nawet wypowiedzenia” – komentuje Michał Filipkiewicz z Praca.pl
Pracownik z dobrym wizerunkiem na topie
Osoby, które dbają o swój wizerunek regularnie sprawdzają w Google swoje dane personalne. Chronią prywatność w serwisach społecznościowych, nie podają kontrowersyjnych opinii. W ten sposób sobie nie szkodzą. To jednak nie zawsze wystarcza. By wizerunek był pozytywny, trzeba się postarać.
„Aby stać się ekspertem nie wystarczy się nie kompromitować. Trzeba działać z wyczuciem i świadomie wpływać na to, jakie informacje o nas prezentuje wyszukiwarka. Trzeba umieć się wykreować i sprzedać. Zupełnie tak, jak kreuje się marki. Dlatego właśnie proces ten nosi nazwę Personal Brandingu” – wyjaśnia Michał Filipkiewicz. „Pracownik z dobrym wizerunkiem będzie bardziej poszukiwany na rynku pracy, wzbudza bowiem zaufanie nie tylko u pracodawcy, ale również u potencjalnych kontrahentów firmy. Jeśli kandydat zadbał również o networking, będzie dla swojego pracodawcy źródłem nowych, korzystnych i rozwojowych kontaktów.” – dodaje ekspert.
Świadomość konieczności dbania o swój wizerunek w internecie będzie najprawdopodobniej rosła, bo rekruterzy coraz chętniej sprawdzają kandydatów w sieci. Dlatego każdy, kto poważnie myśli o budowaniu swojej kariery powinien zacząć zwracać większą uwagę na to, co można na jego temat znaleźć i zacząć świadomie zarządzać swoim wizerunkiem.