Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Badacz rynku, zwany czasami analitykiem rynku lub specjalistą ds. badań rynkowych, zajmuje się w uproszczeniu zdobywaniem informacji o zachowaniu konsumentów.
Dowiaduje się on, co różne osoby sądzą o konkretnych markach, a także dlaczego kupują jedne produkty, a inne nie. Badania mogą obejmować także monitoring konkurencji i funkcjonowanie np. sprzedaży, czy łańcucha dostaw. Wyniki badań przeprowadzonych przez badacza rynku wykorzystywane są przez firmy i marki w celu m.in. dotarcia do większej grupy klientów, zwiększenia widoczności na rynku lub ulepszania produktów, a co za tym idzie zwieszenia zysków.
Gromadzenie kompleksowej wiedzy o klientach marki, postrzeganiu produktu lub usługi, a nawet całej gałęzi gospodarki, to dość złożona sprawa. Metody, jakie wykorzystuje badacz rynku zależą od tematyki projektu, w którym uczestniczy. Badacze rynku oprócz gromadzenia danych, wyciągają na ich podstawie wnioski i przygotowują rekomendacje działań dla klientów.
Badacze rynku oprócz przeprowadzania badań często je projektują, czyli dobierają odpowiednią metodologię i grupę badanych lub zbiór danych do konkretnego zadania badawczego. Decydują czy zapytać o coś badanych drogą np. ankiety, czy zrobić wywiad. Ułożyć pytania zamknięte i dać do wyboru przygotowane wcześniej odpowiedzi, czy pozwolić na wolną wypowiedź.
Kto może zostać badaczem rynku?
Badacz rynku to osoba, która musi posiadać zarówno konkretną wiedzę, jaki i umiejętności miękkie. W tym zawodzie niezbędna jest znajomość metodologii prowadzenia badań, obsługi programów statystycznych i narzędzi do zbierania danych. Bardzo ważną cechą jest komunikatywność, która pozwoli na zdobycie danych od badanych osób z różnych środowisk.
Badacz rynku powinien także łatwo przyswajać nową wiedzę. Rynek szybko się zmienia, tak samo jak zachowania użytkowników oraz narzędzia wykorzystywane w zawodzie. Bez trzymania ręki na pulsie, nie jest łatwo utrzymać się w tej profesji. Ważnym atutem jest też analityczny umysł, który pozwala na stawianie właściwych pytań właściwym ludziom i interpretację uzyskanych odpowiedzi. Badacze rynku pracują czasami na dużych bazach danych liczbowych, także łatwość ich analizy i prezentowania w sposób przystępny również się przydaje.
Jak zostać badaczem rynku?
Praca jako badacz rynku wymaga zazwyczaj ukończenia studiów wyższych. Najbardziej przydane kierunki, to te, na których poznaje się metodologię badań, statystykę oraz oprogramowanie niezbędne w późniejszej pracy. Najwięcej badaczy kończy takie kierunki studiów, jak: socjologia, psychologia marketingu, ekonomia i matematyka. Aspirując do zawodu, warto mieć za sobą doświadczenie zdobyte na studiach, np. praca jako ankieter i udział w projektach badawczych.
Jakie firmy zatrudniają badaczy rynku?
Firmy, gdzie pracują specjaliści zajmujący się badaniem rynku to głównie:
- agencje badań marketingowych,
- agencje badawcze,
- centra badań rynkowych,
- ośrodki badania opinii publicznej,
- firmy konsultingowe.
Duże firmy mają czasami własne działy badań i tam również praca czeka na osoby pracujące w tym zawodzie.
Zarobki badacza rynku
Zarobki badaczy rynku wahają się w zależności od doświadczenia, wykształcenia, a także wielkości firmy, w której pracują. Widełki płacowe w tym zawodzie wynoszą od około 4000 zł brutto do 8000 zł brutto. Dodatkowo badacz rynku otrzymuje zestaw narzędzi służbowych, takich jak telefon, komputer, a czasami samochód.