Brand Manager, opiekun marki
Brand Manager, zwany także opiekunem marki lub menedżerem ds. produktu to stanowisko kierownicze, wiążące się bardziej z zarządzaniem projektami i procesami niż z kierowaniem zespołem. W zawodzie tym niezwykle ważna jest znajomość produktów bądź usług z danego sektora, przydaje się również wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie w branży.
Brand manager to stanowisko samodzielne. Zdarza się, że Brand managerowi podlegają przedstawiciele handlowi.
Zakres obowiązków
Do głównych obowiązków Brand managera należy opieka nad brandem (produktem, projektem, kontraktem, usługą), prowadzenie kampanii reklamowych i promocji zwiększających efektywność sprzedaży i rozpoznawalności marki, planowanie, wdrażanie nowych produktów na rynek, prezentacje, negocjacje, przygotowywanie umów.
Kolejny obowiązek to monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących segmentu, konsumentów, działań konkurencji i wyników własnego produktu, przygotowywanie raportów marketingowych i cenowych, akcji promocyjnych.
Opiekun marki zobowiązany jest także do aktywnej współpracy z innymi osobami w obrębie działu oraz całej firmy, zwłaszcza z działem sprzedaży oraz partnerami firmy.
Jak zostać brand managerem?
Aby pracować jako brand manager, najczęściej wymagane jest wykształcenie wyższe, preferowane kierunki: marketing, ekonomia, zarządzanie, psychologia, marketing i sprzedaż, menedżer rozwoju produktu. Dostępna jest bardzo bogata oferta specjalności, które pozwalają uzyskać kompetencje zgodnie z zainteresowaniami i planami zawodowymi. Przydatne będzie doświadczenie w marketingu (np. jako asystent marki, specjalista ds. marketingu), znajomość narzędzi analitycznych (np. Google Analytics, badania rynku), umiejętności strategiczne, kreatywność, dobra organizacja pracy oraz znajomość języka angielskiego (często wymagana w firmach międzynarodowych).
Czasami wystarcza ukończenie policealnego studium reklamy, ale wówczas za kandydatem powinno stać doświadczenie. Wymagana jest bardzo dobra znajomość angielskiego (niekiedy dodatkowo innego obcego języka), odpowiedzialność, zaangażowanie, bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne, umiejętność pracy w zespole, dyspozycyjność.
Gdzie pracuje brand manager?
Pierwszym etapem kariery może być praca w charakterze asystenta w dziale marketingu bądź sprzedaży, ewentualnie asystenta menedżera ds. marketingu. Kolejnym etapem będzie stanowisko koordynatora lub specjalisty ds. marketingu. Następny szczebel to pozycja brand managera, czy też product managera (menedżera ds. marki/produktu) lub key account managera (ds. kluczowych klientów).
Po zdobyciu doświadczenia na stanowisku brand managera można przejść na stanowisko senior brand managera (starszego menedżera ds. marki. Kolejne stanowiska to regionalny kierownik ds. marketingu/dyrektor ds. marketingu, następnie - dyrektor ds. marketingu i sprzedaży/dyrektor zarządzający, później dyrektor generalny. Zwieńczeniem kariery jest stanowisko prezesa.
Specjaliści z tego zakresu zatrudniani są w:
- dużych firmach produkcyjnych (FMCG, elektronika, kosmetyki),
- agencjach marketingowych i brandingowych,
- startupach i firmach technologicznych,
- korporacjach międzynarodowych oraz lokalnych przedsiębiorstwach z działem marketingu.
Ile zarabia brand manager
Wynagrodzenie zależy od branży, doświadczenia i wielkości firmy:
- początkujący brand manager - ok. 6 000 – 8 000 zł brutto
- doświadczony specjalista - 9 000 – 14 000 zł brutto
- w korporacjach i na poziomie międzynarodowym - 15 000 zł i więcej.
***
Interesują Cię studia ekonomiczne?
Poznaj kierunki ekonomiczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Content Manager
Dyrektor produkcji
E-commerce manager
Ekonomista
Handlowiec on-line
Key Account Manager
Project Manager
Quality Manager, menedżer ds. jakości
Specjalista ds. marketingu


















































































































































