Brand Manager, opiekun marki
Brand Manager, zwany także opiekunem marki lub menedżerem ds. produktu to stanowisko kierownicze, wiążące się bardziej z zarządzaniem projektami i procesami niż z kierowaniem zespołem. W zawodzie tym niezwykle ważna jest znajomość produktów bądź usług z danego sektora, przydaje się również wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie w branży.
Średni wiek kandydatów ubiegających się o to stanowisko to 26 lat. Można więc przyjąć, że kandydaci są krótko po studiach, mają rok, dwa lata doświadczenia zawodowego.
Jest to stanowisko samodzielne. Zdarza się, że Brand managerowi podlegają przedstawiciele handlowi.
Zakres obowiązków
Do głównych obowiązków Brand managera należy opieka nad brandem (produktem, projektem, kontraktem, usługą), prowadzenie kampanii reklamowych i promocji zwiększających efektywność sprzedaży i rozpoznawalności marki, planowanie, wdrażanie nowych produktów na rynek, prezentacje, negocjacje, przygotowywanie umów.
Kolejny obowiązek to monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących segmentu, konsumentów, działań konkurencji i wyników własnego produktu, przygotowywanie raportów marketingowych i cenowych, akcji promocyjnych.
Opiekun marki zobowiązany jest także do aktywnej współpracy z innymi osobami w obrębie działu oraz całej firmy, zwłaszcza z działem sprzedaży oraz partnerami firmy.
Oczekiwane kompetencje
Zazwyczaj wymagane jest minimum roczne doświadczenie w zakresie marketingu (promocja, reklama), dobrze widziane jest wyższe wykształcenie, szczególnie ekonomiczne, a przynajmniej licencjat.
Doskonałą bazą będą studia na takich kierunkach jak zarządzanie, zarządzanie i inżynieria produkcji, ekonomia. Dostępna jest bardzo bogata oferta specjalności, które pozwalają uzyskać kompetencje zgodnie z zainteresowaniami i planami zawodowymi.
Czasami wystarcza ukończenie policealnego studium reklamy, ale wówczas za kandydatem powinno stać doświadczenie. Wymagana jest bardzo dobra znajomość angielskiego (niekiedy dodatkowo innego obcego języka), odpowiedzialność, zaangażowanie, bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne, umiejętność pracy w zespole, dyspozycyjność.
Ścieżka rozwoju zawodowego
Pierwszym etapem kariery może być praca w charakterze asystenta w dziale marketingu bądź sprzedaży, ewentualnie asystenta menedżera ds. marketingu. Kolejnym etapem będzie stanowisko koordynatora lub specjalisty ds. marketingu. Następny szczebel to pozycja brand managera, czy też product managera (menedżera ds. marki/produktu) lub key account managera (ds. kluczowych klientów).
Po zdobyciu doświadczenia na stanowisku brand managera można przejść na stanowisko senior brand managera (starszego menedżera ds. marki. Kolejne stanowiska to regionalny kierownik ds. marketingu/dyrektor ds. marketingu, następnie - dyrektor ds. marketingu i sprzedaży/dyrektor zarządzający, później dyrektor generalny. Zwieńczeniem kariery jest stanowisko prezesa.
Wynagrodzenie Brand Managera
Płaca zasadnicza waha się między 3,5 tys. zł a 20 tys. zł brutto. Do tego dochodzi premia i bonusy zależne od wyników oraz od sukcesów (np. podpisania umowy z nowym klientem, przekroczenia danego poziomu sprzedaży), komórka, samochód służbowy, szkolenia.