Content Manager
Content Manager to zawód, który powstał w momencie, gdy firmy zdały sobie sprawę, że nie wystarczy mieć strony internetowej, aby sprzedawać swoje produkty, czy usługi na satysfakcjonującym poziomie. Komunikacja z klientami, a szerzej otoczeniem, musi być prowadzona w odpowiedni sposób. Sama widoczność firmy lub marki, jej dobra pozycja w wyszukiwarkach, to nie wszystko. Klienci są gotowi wybierać produkty i usługi, kiedy dostają tzw. wartość dodaną. Tu na scenę wkracza content manager, który zapewnia dostarczanie przydatnych treści w przyjaznej formie.
Content Manager dba o spójny i odzwierciedlający główny przekaz marki (key message) sposób komunikacji, poprzez przygotowywane treści. Jego zadaniem jest opracowanie, wdrażanie i pilnowanie przestrzegania strategii content marketingowej, czyli treści, za pomocą których, firma komunikuje się ze swoją grupą lub grupami odbiorców. Dla każdej grupy odbiorców strategia komunikacji zazwyczaj będzie nieco inna np. potencjalni klienci szukają czegoś innego niż obecni. Content manager o tym wie i tworzy treści, które realizują określone cele.
Content, czyli treści tworzone przez content managera i jego zespół, to nie tylko teksty na stronę i bloga, posty do social mediów, ale także grafiki, filmy video, tutoriale, podcasty i wiele innych form przekazu. W zależności od branży i grupy docelowej, a także kanałów, w których treści są zamieszczane, content manager czuwa by wszystko, co jest publikowane, zachowywało spójność informacyjno-wizualną.
Content menager może zarządzać zespołem pracowników zatrudnionych w tej samej firmie lub zlecać prace copywriterom, grafikom, czy specjalistom od produkcji video, pracującym jako freelancerzy. Zawsze jednak jego zadaniem jest upublicznienie treści zgodnych z założeniami wcześniej przyjętej strategii.
Praca w tym zawodzie jest bardzo różnorodna. Każdy dzień content managera może wyglądać inaczej. Oprócz pisania tekstów należy ustalić tematy do pisania, a to wymaga spotkań z osobami z firmy zajmującymi się np. sprzedażą lub obsługą posprzedażową, wyszukiwaniem informacji w sieci, analizą najnowszych trendów związanych z zachowaniem klientów, czy też np. trendami w stylach opisów produktów.
Obowiązki osoby na tym stanowisku różnią się także w zależności od wielkości firmy i branży. W tym zawodzie występują także specjalizacje, np. firmy komunikujące się tylko poprzez social media będą szukały Social Media Content Managera, który zajmie się wyłącznie postami i grafiką. Natomiast SEO Analytics and Content Manager skupi się bardziej na pisaniu tekstów z uwzględnieniem nie tylko potrzeb klientów, ale także wyszukiwarek.
Kto może zostać content managerem?
Stanowisko to wymaga doświadczenia, odpowiedzialności, kreatywności przy jednoczesnym zachowaniu krytycznego spojrzenia. Bardzo ważna jest też znajomość branży, a w zasadzie jej klientów i ich potrzeb. Kluczowa umiejętność to „lekkie pióro”. Osoba wykonująca ten zawód musi pisać w sposób, który przyciągnie nowych odbiorców, ale również będzie ciekawy dla stałych klientów. Pisząc lub projektując inne formy komunikatów, content manager ciągle pamięta nie tylko o treści, ale także marketingu i jego zadaniach w firmie, dla której pracuje.
Powyższa umiejętność łączy się z kolejną, czyli ponadprzeciętną znajomością języka, zasad ortografii, interpunkcji, ale także różnych styli pisania, stosowania języka adekwatnego do medium, w którym ukazuje się komunikat.
Zagadnienia techniczne, które musi znać content manager to przede wszystkim znajomość edytora tekstu, systemów CMS (systemy zarządzania treścią np. Wordpress, Joomla, Drupal) oraz HTML, ogólnie wszystkiego, co łączy się edycją treści i innych elementów na stronie internetowej. Takie umiejętności są niezbędne, aby skupić się na samym pisaniu, a nie traceniu czasu na aspekty techniczne.
Content manager musi umieć sprawdzać, czy tworzone przez niego treści są skuteczne. Przydaje się tu znajomość narzędzi analitycznych m.in. Google Analitics oraz aplikacji mierzących zasięgi, reakcje odbiorców i reputacje marki w Internecie. Odpowiednia konfiguracja takich narzędzi oraz wyciąganie wniosków z wielu źródeł danych, to także zadanie content managera. Na podstawie takich danych content manager optymalizuje wykonanie strategii treści.
Przydatne cechy, to poza wcześniej wymienionymi, odporność na stres i dobra organizacja pracy. Content manager to osoba wszechstronna, posiadająca dość szeroki wachlarz umiejętności. Na stanowisku content managera nie jest wymagane ukończenie konkretnego kierunku studiów. Liczą się wiedza umiejętności i doświadczenie.
Do pracy w charakterze content managera mogą przygotować wybrane kierunki studiów związane z nowymi mediami, przykładowo; Mediaworking, Komunikacja wizerunkowa, Nowe media i e-biznes, Media społecznościowe w zarządzaniu, Dziennikarstwo i nowe media.
Zarobki content managera
Wynagrodzenie na tym stanowisku zależą od branży, wielkości firmy i wielkości zespołu, którym ewentualnie zarządza manager.
Pensje zaczynają się od 4500 zł, ale można zarobić także powyżej 15 000 zł.