E-commerce manager

E-commerce to sprzedaż produktów za pośrednictwem elektronicznych narzędzi. Mówiąc innymi słowami, to e-handel, sprzedaż w internecie. Specjalista z zakresu e-commerce zarządza tego typu sprzedażą.

E-commerce manager prowadzi własną działalność lub pracuje na etacie w firmie, która go zatrudnia. Często wykonuje pracę zdalną, to znaczy nie stawia się codziennie w etatowej pracy, tylko pracuje przez internet.

Gdzie pracuje e-commerce manager?

  • sklepie internetowym,
  • agencji interaktywnej, agencji reklamowej,
  • portalu internetowym, wortalu internetowym,
  • dziale marketingu w przedsiębiorstwie.

E-commerce manager ma za zadanie dobrze znać rynek, czuwać nad płynnością sprzedaży i dobrymi relacjami z klientami, walczyć o pozyskanie i utrzymanie klientów. Tego rodzaju osoba współtworzy strategię marketingową i kieruje jej wcielaniem w życie. Określa grupę docelową danych produktów i stopniowo ją poszerza. Dobiera dla docelowej grupy odbiorców odpowiednie i skuteczne reklamy. Wykorzystuje media społecznościowe, e-mail marketing i inne nowoczesne metody pozyskiwania klientów związane z nowymi technologiami. Rozpoznaje konkurencję i nowe możliwości sprzedaży. Opracowuje i kontroluje budżet. Zwiększa efektywność sprzedaży on-line. Tworzy serwisy on-line i analizuje ruchy oraz zachowania użytkowników serwisu. Rozpoznaje nowe trendy w działaniach marketingowych i przystosowuje je do potrzeb danej marki, bierze udział w tworzeniu wizerunku marki. Prowadzi szkolenia dla osób, które tworzą lub mają dopiero tworzyć dział sprzedaży internetowej w danym sklepie.

Ile zarabia E-commerce manager?

Zarobki zależą od rodzaj zatrudnienia i ustaleń w umowie. Są pochodną wyników sklepu internetowego. Wynagrodzenie w dużej części składa się z prowizji. Jeśli sklep funkcjonuje dobrze, wciąż zwiększa obroty i się rozwija, to zarządzający nim specjalista od e-handlu może liczyć na solidną pensję podstawową oraz bonusy.

Ponieważ oraz więcej produktów sprzedaje się i reklamuje przez internet, na rynku pojawia się coraz więcej ogłoszeń dla tego typu specjalistów. Dlatego często E-commerce manager wskazywany jest jako zawód przyszłości.

Co warto umieć w tej branży?

E-commerce manager musi bacznie obserwować rynek, potencjalnych i obecnych klientów, konkurencję, mieć wyczucie, z jaką reklamą, do kogo trafić, umieć utrzymać klientów, zarówno sklepu, jak i danej marki, niekiedy prowadzić szkolenia. Ważne są tzw. umiejętności miękkie: elastyczność, łatwość dostosowywania się, zmiany branży i wyczucie rynku. Trzeba doskonale znać internet i nowinki techniczne. Warto być za pan brat z nowoczesnym oprogramowaniem. Dla osób, które nie czują się swobodnie przy komputerze, są anty-techniczne, nie ma w branży miejsca.

Trzeba orientować się, co jest modne, co się sprzedaje którym grupom docelowym i jak je przekonać do zakupu. E-commerce manager powinien być bacznym obserwatorem, człowiekiem komunikatywnym, a w przypadku agencji reklamowych - skłonnym do pracy w zespole.

E-commerce manager musi świetnie się czuć w serwisach społecznościowych, mieć lekkie pióro i dar przekonywania. Powinien umieć obudzić i podtrzymać zainteresowanie produktem. Najlepiej, gdy sam korzysta z produktów, do których nabycia zachęca, jest przekonany o jakości tego, co sprzedaje lub przynajmniej wie, o czym mówi i potrafi przekonać do nabycia produktu.

E-commerce manager musi łączyć umiejętności handlowca, marketingowca oraz product managera.

Jak zostać E-commerce managerem?

Aby zostać e-commerce managerem, musisz mieć odpowiednie predyspozycje, lubić sprzedaż, reklamę, informatykę, grafikę komputerową. Najważniejsza jest praktyka. Dobrze byłoby mieć doświadczenie w prowadzeniu sklepu internetowego.

Studia nie są w tym przypadku najważniejsze, choć pożądane. Najlepiej skończyć reklamę i marketing lub informatykę Niektóre kierunki marketingowe oferują szczegółową specjalizację e-commerce. Można także ukończyć studia podyplomowe o takim profilu.

Inną możliwością są szkolenia. Na kursach tematycznych nauczysz się projektowania serwisów e-commerce, poznasz istotne elementy prawa związane z handlem w sieci, strategie e-sprzedaży i e-marketingu. Dowiesz się też, jak założyć i prowadzić biznes internetowy, jak zarządzać sprzedażą i kanałami dystrybucji.

Komentarze (0)

Brak komentarzy