Jakiego zawodu szukasz?

Maszynista

Maszynista jest osobą, która odpowiada za dowiezienie nas bezpiecznie do punktu docelowego. Zatrudniony jest na kolei i jego zadaniem jest obsługa lokomotyw elektrycznych, spalinowych czy parowych. Oprócz pracy w kabinie sterowniczej pociągu maszynista jest odpowiedzialny za łączenie i rozłączanie wagonów oraz naprawy drobnych usterek.

Maszynista

Maszynista to osoba, która jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo setek pasażerów czy przewożony ładunek towarowy. Nadzoruje swoich współpracowników. Jego praca wymaga ogromnej odpowiedzialności. Ważne jest, żeby osoba ubiegająca się o stanowisko maszynisty była odporna na zmęczenie, rozważna, opanowana oraz miała doskonały refleks.

W tym zawodzie pracuje się nawet po 12 godzin, podczas których trzeba kontrolować sygnalizację świetlną, instrukcje z dyżurki czy pozostać w ciągłym kontakcie z konduktorami.

Jak zostać maszynistą?

Aby zostać przyjętym na stanowisko maszynisty wymagany jest nienaganny stan zdrowia. Tylko mając I kategorię wzroku i słuchu zostaniemy dopuszczeni do kursu na maszynistę, ponieważ wiąże się to z dalszymi badaniami oceniającymi podzielność uwagi, refleks czy umiejętność skupienia się i opanowania w kryzysowych sytuacjach. Dlatego też przyjmowane są wyłącznie osoby, które nie ukończyły 30 lat.

Wymagane jest wykształcenie średnie, najlepiej techniczne ukierunkowane na elektrykę, mechanikę czy o profilu kolejowym. Aby zostać maszynistą najpierw trzeba odbyć kurs, podczas którego przybliżane są przepisy ruchu kolejowego, zasady sygnalizacji, budowa pojazdów trakcyjnych oraz kwestie BHP na kolei. Po zdaniu egzaminu teoretycznego otrzymuje się licencję maszynisty i rozpoczyna się kilkunastomiesięczne szkolenie praktyczne. Jego pozytywne ukończenie uprawnia do samodzielnej pracy.

Gdzie do pracy?

Maszynista pracę może znaleźć w każdej spółce przewozów kolejowych. Głównym pracodawcą jest PKP, które zrzesza różne spółki, koleje regionalne. Dodatkowo pracy można szukać w przewozach towarowych. Najbardziej dochodowe są stanowiska w prywatnych spółkach.

Zarobki maszynisty

Zarobki maszynisty zależne są od wielu czynników. Na początku średnie wynagrodzenie to około 1900 zł miesięcznie. Oprócz czasu pracy, uposażenie zależne jest także od firmy, która nas zatrudnia.

Według raportu portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków maszynisty wynosi 5650 zł. Co czwarty maszynisty zarabia powyżej kwoty 7140 zł.


Powiązane zawody

Elektromonter lotniczy
Elektromonter lotniczy
Elektromonter lotniczy wykonuje elektryczne prace instalacyjne, montażowe, konserwacyjne i naprawcze elektrycznej sieci ...
Kapitan statku morskiego
Kapitan statku morskiego
Każdy, kto oglądał film „Titanic” pamięta siwego jegomościa, który zginął trzymając się steru zamiast wsiąść do szalupy ...
Kierowca samochodu ciężarowego
Kierowca samochodu ciężarowego
Zadaniem kierowcy samochodu ciężarowego jest dostarczenie towaru w konkretne miejsce w określonym czasie, ale co najważn...
Kontroler ruchu lotniczego
Kontroler ruchu lotniczego
Kontroler ruchu lotniczego jest członkiem służb kontrolnych na lotnisku. To dzięki jego pracy i zaangażowaniu codziennie...
Kurier
Kurier
Kurier świadczy usługi w zakresie doręczania i odbioru przesyłek w przydzielonym rejonie.
Marynarz - nawigator
Marynarz - nawigator
Marynarz to pojęcie szerokie i dotyczy wielu specjalności morskich. Marynarzem jest kapitan statku, inżynier pokładowy, ...
Nawigator lotniczy
Nawigator lotniczy
Nawigator lotniczy jako członek załogi statku powietrznego współdziała z jego pilotem (pilotami) w nawigowaniu, tj. prow...
Oficer mechanik
Oficer mechanik
Oficer mechanik sprawuje funkcję kierowniczą w dziale maszynowym statku morskiego, organizuje i nadzoruje pracę załogi m...
Operator dronów
Operator dronów
Drony, czyli bezzałogowe statki powietrzne w ostatnich latach opanowały niebo. Dronów jest cale mnóstwo, różnią się one ...
Pilot samolotu
Pilot samolotu
Pilot to osoba kierująca statkiem powietrznym. Pilot nie musi być wyłącznie pilotem samolotów. Może być również pilotem ...
Sternik żeglugi śródlądowej
Sternik żeglugi śródlądowej
Sternik / kapitan żeglugi śródlądowej odpowiada za kierowanie jednostką pływającą z pomocą steru, prowadzi jednostkę pły...

Komentarze (7)

janek422
Co do zarobków to jednak chyba jest jednak inaczej, bo na forum pracowników PKP gowork.pl/opinie_czytaj,3277 ludzie piszą zupełnie inne kwoty
29.11.2014
13.01.2014
ja
przyjmują tez powyżej 30 lat kto takie bzdury opisuje
McAAaAaAaAaAa
Ja też jestem maszynistą na służbie spędzam średnio 10-12 godzin i jest fajnie. Pracuje już 14 lat więc nie jest to dla mnie takie trudne ale na początku pamiętam że było bardzo trudno . Zarobki nie są złe !
25.12.2013
12.06.2013
tomala
Jestem maszynista praca ok po 12godz o roznych porach doby 'także w swieta zarobki 6200-5800 brutto.
krystian
Moim zdaniem to zawód całkiem spoko. Pracy nie jest dużo, prowadzenie pociągu też nie jest jakoś bardzo skomplikowane. Tylko właśnie kwestia tego, gdzie się załapiesz do pracy. Czy u prywatnego przewoźnika za 3500 czy w PKP...
15.11.2012
12.11.2012
Jola
Kolejny przykład na to, że to co prywatne bardziej przyciąga. Bo 1500, a 3500 to ogromna różnica. Wiadomo, że każdy chciałby dostać pracę u prywatnego przewoźnika, a nie w PKP. To wszystko dąży do upadku...
grzybek
czy maszynista i motorniczy to to samo?
07.11.2012