Jakiego zawodu szukasz?

Pilot samolotu

Pilot to osoba kierująca statkiem powietrznym. Pilot nie musi być wyłącznie pilotem samolotów. Może być również pilotem śmigłowców, szybowców, balonów i innych pojazdów latających. Może być pierwszym oficerem lub kapitanem statku (formuła jest stosowana zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym).

Pilot samolotu

Aby zostać pilotem, trzeba spełnić rygorystyczne wymogi medyczne i odznaczać się doskonałą kondycją fizyczną. Ponadto niezbędna jest odporność na stres, szybkie reagowanie na zagrożenia, umiejętność logicznego myślenia. Pożądane cechy charakteru to odpowiedzialność za siebie i innych.

Obecnie piloci szkoleni są do pracy na konkretnej maszynie, nie są tak wszechstronni jak dawniej. Stopień zaawansowania techniki wymaga specjalizacji w konkretnym typie, a nawet marce samolotu.

Status społeczny

Piloci cieszą się powszechnie szacunkiem i są uznawani za przedstawicieli prestiżowego zawodu. Ich fach jest ciekawy, choć nie całkiem bezpieczny. Należy do profesji dobrze płatnych. O zawodzie pilota marzy wielu młodych ludzi, choć tylko niewielka grupa spełnia warunki zdrowotne oraz intelektualne stawiane pilotom.

Jak zostać pilotem?

W Polsce piloci cywilni kształcą się w Politechnice Rzeszowskiej. Specjalność pilotaż w ramach kierunku Lotnictwo i kosmonautyka studiować można również w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie.

Jednak aby rozpocząć kształcenie pilotażu, należy już posiadać licencję pilota turystycznego PPL(A). W trakcie nauki na tej specjalności odbywają bezpłatne szkolenie lotnicze uprawniające do ubiegania się o licencję pilota zawodowego. Następnie studenci realizują szkolenie do uzyskania licencji pilota samolotu liniowego. LAW w Dęblinie oferuje także wojskowe kształcenie na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka. Studia te rozszerzone są w stosunku do studiów cywilnych o przedmioty wojskowe zgodnie ze standardem kształcenia wojskowego dla kandydatów na oficerów. Specjalność pilotaż statku powietrznego przygotowuje dodatkowo do pilotowania samolotu odrzutowego.

Niezależnie od licencji pilota, absolwent specjalności pilotażowej otrzymuje wykształcenie techniczne z zakresu eksploatacji sprzętu lotniczego, szczególnie wyposażenia pokładowego samolotów oraz problematyki organizacji ruchu lotniczego. Jednocześnie jest realizowane szkolenie praktyczne do licencji pilota zawodowego II klasy (CPL - Commercial Pilot License) wraz z uprawnieniami do lotów na samolotach wielosilnikowych (ME - Multiengine) oraz lotów w przestrzeni kontrolowanej według wskazań przyrządów (IFR - Instrument Flight Rules).

Studenci ostatniego roku zdają egzaminy licencyjne w ramach praktyki lotniczej. Nie otrzymują jednak licencji pilota liniowego transportowego (ATPL) - muszą się o nią dopiero postarać. W ten sposób przygotowany pilot pełni służbę w lotnictwie cywilnym transportowym, zgodnie ze standardami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz wymaganiami Europejskiej Wspólnej Władzy Lotniczej (JAA - Joint Aviation Authority).

To jednak nie koniec drogi do tego, by zostać pilotem liniowym samolotu pasażerskiego bez ograniczeń dotyczących ilości silników i ciężaru maszyn. W lotnictwie każda kategoria maszyny, rodzaj latania, a nawet typ maszyny - wymaga osobnej licencji. Licencje są wydawane przez polskie (Urząd Lotnictwa Cywilnego) lub światowe (zwykle uznawane w Polsce) organizacje powołane do szkoleń pilotów, a egzaminy na nie odbywają się różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Jeśli jednak ktoś chce zostać pilotem liniowym samolotu pasażerskiego typu B-767, musi mieć licencję pilota II klasy (CLP), licencję pilota I klasy (Commercial Pilot 1st Class - P) oraz licencję pilota wybranej maszyny, czyli B-767. Jeśli jest II pilotem w takiej maszynie, musi zdać egzamin na taką kategorię, jeśli zaś jest kapitanem (dowódcą), musi otrzymać licencję dowódcy takiego statku. Niektóre licencje i egzaminy trzeba zdawać poza granicami Polski, ale w takich sytuacjach zapewnia je i organizuje właściciel linii lotniczych. Pilot statku musi się nieustannie szkolić oraz zdawać egzaminy teoretyczne i praktyczne.

Oczywiście studia absolutnie nie są warunkiem koniecznym do zrobienia kariery w lotnictwie. W odpowiednich ośrodkach szkolenia, zaczynając od aeroklubów, można samodzielnie i na własną rękę zdobyć odpowiednie uprawnienia aż do licencji pilota II klasy na samoloty wielosilnikowe, ale koszt takiego przedsięwzięcia jest bardzo duży, nawet do 200 tys. zł.

Jak widać droga do pilotowania samolotu jest bardzo długa, a początek jej daje pasja do lotnictwa.

Gdzie do pracy?

Stosownie do posiadanych uprawnień przedstawiciele tego zawodu są pilotami statków pasażerskich, wojskowych, śmigłowców, transportowców, a jeśli uzyskają dodatkowe licencje, np. instruktorskie, mogą pracować w ośrodkach szkolenia lotniczego czy w aeroklubach.

Większość pilotów trafia do Polskich Linii Lotniczych LOT lub do linii prywatnych. Mogą rozpocząć karierę w liniach zachodnioeuropejskich, choć o to jest trudniej. Wszystkie szkolenia i zdobywanie kolejnych licencji w przypadku zatrudnienia w określonych liniach lotniczych są pilotom zapewniane przez pracodawców.

Zarobki pilotów

Wynagrodzenia polskich pilotów nie należą do małych, choć w porównaniu do pensji europejskich czy światowych są o 30-40 procent niższe. Pierwszy oficer zarabia około 11 000 złotych brutto na miesiąc, kapitan samolotu nawet do 17 tysięcy. Ok. 30 tysięcy zł mogą zarobić piloci Boeingów 787 Dreamliner. W przypadku najpopularniejszych maszyn LOT-u, czyli Boeingów 737, średnie zarobki pilotów wynoszą ok. 23 000 brutto.


Powiązane zawody

Komentarze (28)

ryba
Jakie są wymagania zdrowotne?
01.07.2014
13.01.2014
www.Janpl
mój syn jest pasjonatą lotnictwa zaszedł bardzo daleko , a uczył się od szybownika od 16 roku życia. skończył lotnictwo w Rzeszowie . Jest pilotem zawodowymi ma inne wymagania jak ATPl , język na 4 i żadnej pracy - nie. Apeluję do młodych ludzi szkoda takiego wysiłku na marne.
Joanna
popieram z całego serca Paulę . Młodych ludzi szkoda na ten wysiłek bo nikt bez znajomości pracy w liniach nie dostanie. Mój syn również jest po studiach lotniczych z uprawnieniami pilota zawodoweo , zdany egzamin na 4 z języka angielskiego , AtL i inne wymagania , a le do linii nie ma szans bez znajomości.
13.01.2014
25.11.2013
www.paula@.pl
Nie uczcie się za pilotów.. Nie ma pracy.Chyba ,że macie tatę , wójka, czy super znajomego , który pomoże zdobyć pracę.
Paula
przepraszam , ale szkoda wielkiego wysiłku młodego człowieka w kształceniu się na pilota.. Syn jest mgr.lotnictwa i pilotem .Zdał j, angielski wymagany na 4 . Praktykuje loty na mniejszych samolotach , jest szybownikiem. Utrzymuje licencje już przez 6 lat. Pisze siwi do różnych linii. Nie ma szans już chyba i wszystkim rzuci.. Bez znajomości w liniach nie macie szans. Rozgoryczona matka.
25.11.2013
03.06.2013
Jazg_azp
Wszystko fajnie, tylko rynek do dupy... z pracą ciężko. Robić czy nie robić...party wchodzą...przedłużać czy nie przedłużać...czy czekać 6 lat na zbawienie albo szukać sponsora na type rating. Podejść jak do pasji. zacząć od szybowców...obserwować rynek...jest kasa szkolić się OSL...ale robić studia o innym kierunku...zawsze może wam, nam, mnie zdrowia braknąć...a przecież rodzinę za coś trzeba utrzymać...kasa sporo godzina ok. 400 zł. Liczymy 25 tysi PPL, dalej robisz CPL dowódczy i ogólny, generalnie trzeba mieć 150 - 200 h. W między czasie robisz ATPL (A) teorię 4000 patyczki, + masa czasu dla egzaminów w ULC. ME ok 10 tys. IR 30 tys...no i type rating 30 tys OIRO. Jak się wam poszczęści w liniach za kaucją dostaniecie...ale żeby nie było zbyt łatwo...a pilotów teraz dużo... to można samemu zrobić. Airbus czy Boeing co będzie modne...by kredytu nie zmarnować....Badania, raczej każdy przejdzie, kto nie ma poważniejszych uszczerbków na zdrowiu...ludzie nie są Cyborgami... Każdy może powiedzieć chce zostać PILOTEM od jutra zaczynam....to nie takie proste wymaga czasu i poświęcenia. Zachęcam jak najwięcej osób do latania, bo jest piękne....ale nie nastawiajcie się od razu, że będzie praca. Traktować to jako przyjemność.....i będzie fajnie :) Zacząć na patykach, zrobić PPL (A) cieszyć się życiem...a później zobaczymy :) Najważniejsze to mieć pasję...a jak to stanie się zawodem! To super :D Jestem mega pozytywnym gościem i wielkim optymistą...ale uwierzcie mi...nie wygląda to na razie za fajnie... ale ja działam dalej :P uparty jestem :D wam też życzę takiego samo zaparcia :)
upsiii
Podziwiam pilotów samolotu... Trzeba mieć niezwykłą odwagę i silne nerwy. Przecież w trakcie takiej podróży wszystko się może zdarzyć
22.05.2013
24.01.2013
angiel
I tu dla sprostowania w polsce nie tylko rzeszów kształci pilotów cywilnych ale takze deblin i chełm
irek
mój nauczyciel matematyki w gimnazjum marzył o zostaniu pilotem, ale niestety nie przeszedł badań lekarskich które są bardzo szczegółowe, ale nie ma się czemu dziwić, ponieważ w rękach pilotów jest nasze życie i zdrowie, a w krytycznych sytuacjach to oni, a nie maszyny mają największy wpływ na wyjście z trudnej sytuacji. Wiec mam nadzieję, że każdy pilot będzie latał jak Wrona :)
07.11.2012
27.10.2012
koko
Pilot ma ciężką pracę i bardzo odpowiedzialną. Ale to jest ogromny prestiż. Pilot po wykonaniu kursu jest jak bohater ;) sam widok pilota w tym całym uniformie jest przyjemny dla oka :d tyle, że taki człowiek rzadko bywa w domu i żyje w ciągłym stresie bo ma na swojej odpowiedzialności mnóstwo ludzi, niestety...
pytanie
czy po skończeniu turystyki i rekreacji mam szansę zostać pilotem?? co muszę zrobić, jakie kursy przejść??
04.10.2012
08.09.2012
ja
PILOCI napiszcie coś więcej o swoim zawodzie(: Jestem zainteresowana, matura w tym roku i nie wiem co robić!
ciekawa
Becia czy mogłabyś dać jakiś namiar na siebie? gg albo skype? bardzo mi zależy na porozmawianiu z jakaś pilotką, bo sama chciałabym nią zostać! miałabym parę pytań i na pewno bardzo byś mi pomogła :)
29.07.2012
05.05.2012
magis
Piloci mają fajną kasę. Znałem jednego co nas przyjeżdżał na warsztat taką furą, że głowa boli. Widać było, że miał kasy jak lodu. Płacił tyle siana za samochód plus napiwki. Teraz już nie przyjeżdża bo auto zmienił, ale wspominam go bardzo miło. Nadgodziny podobno robił i to mu nabijało forsę
Karol
Adam tak to prawda 20 licencji zawodowi mogą otrzymać, nie jest to wcale dużo jak na taki zawód. Amator też może kilka licencji otrzymać, już nie tak dużo jak w przypadku zawodowego. U nas można robić licencje, ale nie wszystkie. Na małe samoloty akurat jest najwięcej chętnych. Jednak takie licencje to nie należą do łatwych. Tez wspomniałeś o predyspozycjach - najważniejsze chyba. Są testy też i sprawdzają je więc nie każdy ma szanse na pilota
30.04.2012
22.04.2012
Becia
Dori babki piloci są na prawdę wspaniałymi kobietami również prywatnie. Wiem bo sama nią jestem ;-) A tak dodatkowo też napiszę, że cięzko wyjść z tego stereotypu, że to mężczyźni są lepszymi pilotami i to z nimi jest bezpieczniej. To tak samo jak było jeszcze kiedyś, że mężczyźni to lepsi kierowcy ;) czasami mam takie dziwne sytuacje, że turyści na lotniku patrzą się na mnie jakbym była jakiś ufoludkiem ale ja to tam lubie hehe
Dori
Kaska ja leciałam do Tunezji to akurat trafiłam na wschód słońca. A na dodatek pilotem samolotu była jakaś babka. Jak wsiadałam do samolotu to akurat widziałam jak przymierza się do tego steru hehe. Nie bałam się jakoś szczególnie. Wiadomo, że jak ktoś jest niedoświadczony czy zły w tym to nie może latać z ludźmi.
20.04.2012
19.04.2012
Olik
Moja kumpela co chodziła za mną do gimnazjum poszła właśnie do szkoły lotniczej jakiejś. Nikt się nawet tego nie spodziewał. Takie testy tam podobno było trzeba przejść, że to jakaś masakra. Nie dość, że testy sprawnościowe, taki wycisk dawali. To tez psychologiczne. I ona jakoś się dostała. Teraz już sobie lata, ale to nie są oczywiście jakieś pasażerskie samoloty
Adam
Powiedzcie mi jak zostać pilotem? Słyszałem, że sprawą priorytetową są predyspozycje? Bez tego ani rusz podobno. Jak nie masz predyspozycji to odpadasz. Byłem na rozmowie u doradcy i wymienił mi, że są też wskazania medyczne no i W przypadku pracy pilota ważnymi cechami są też odporność na stres, szybkie reagowanie na zagrożenia, odpowiedzialność za siebie i innych... i tym podobne. czy to prawda, że piloci zawodowi mogą uzyskać 20 różnych licencji?
17.04.2012
09.01.2012
Iwona
Odpowiedzialność przede wszystkim. I to ogromna. :) Az strach pomyśleć jesli ja miałabym usiąść za sterami
kaśka
Piloci samolotów maja bardzo odpowiedzialną pracę. Ja osobiście bałabym się. Jednak latanie przy zachodzie słońca to musi być super sprawa
05.01.2012
04.01.2012
Oasis
ale Wrona to Wrona na zawsze pozostanie naszym dzielnym pilotem :)
Kalina
Wszyscy tak się zachwycacie tą Wroną, a myślę, że każdy by tak postapił
04.01.2012
03.01.2012
Haniex
oj tak Wrona to dopiero specjalista...
mann
Być niczym Wrona to jest to!
02.01.2012
27.12.2011
Jogurcik
Praca odpowiedzialna zapewne. Fascynująca a zarazem na bank stresująca . Siano jednak pewnie \"odlotowe\"
ksenia
ja też, szczególnie podobał mi sie Di Caprio w wersji oszust-pilot amerykańskich linii lotniczych
26.12.2011
11.12.2011
rozmarzona
uwielbiam przystojnych pilotów w dobrze skrojonych mundurach!!!
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Łódzka
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Politechnika Częstochowska
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Kaliski
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Politechnika Śląska
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Gdański
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie