Rzecznik prasowy
Rzecznik prasowy odpowiada za informacje na temat firmy lub urzędu, które przedostają się do mediów. Jego obowiązki to nie tylko sporadycznie zorganizowana konferencja prasowa, ale stała strategia stosowana wobec mediów.
Rzecznik prasowy jest z jednej strony osobą świetnie poinformowaną o tym, co się dzieje wewnątrz firmy, z drugiej zaś musi przekazywać te informacje na zewnątrz.
To profesja z pogranicza public relations oraz dziennikarstwa. Skuteczny rzecznik prasowy powinien wiedzieć, jak działają dziennikarze, i jakich informacji potrzebują.
Predyspozycje do zawodu
Dobry rzecznik prasowy musi być otwarty na media, pytania, problemy i nigdy nie zbywać dziennikarzy byle czym. Komunikatywność, umiejętność rozmowy, perswazji i negocjacji są mu niezbędne. Rzecznik prasowy musi być elokwentny, logiczny w myśleniu, opanowany, odpowiedzialny za to, co mówi. Precyzja wypowiedzi i jasność komunikatów jest bardzo pożądana. Musi znać odpowiedź na niemal każde pytanie dziennikarza. Nie wolno mu tracić zimnej krwi.
Status społeczny rzecznika
Rzecznik prasowy ma wysoką pozycję społeczną. Należy do elity zawodów z dziedziny mediów. Wynika to z jego miejsca w hierarchii firmy, dostępu do poufnych informacji, bliskich relacji z członkami zarządu. Rzecznicy prasowi dużych instytucji są też osobami rozpoznawalnymi z racji wystąpień telewizyjnych.
Jak zostać rzecznikiem prasowym?
Drogi do zawodu rzecznika prasowego są różne, ale w tej branży trzeba być fachowcem. Idealnie nadają się do tej funkcji dziennikarze lub absolwenci kierunków ze specjalnościami w zakresie PR. Myśląc o pracy w tym zawodzie warto rozważyć takie kierunki jak Public relations i reklama, Public relations i doradztwo medialne, Komunikacja wizerunkowa, Komunikacja wizerunkowo-mediacyjna, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. To studia dostępne na uczelniach publicznych (przede wszystkim uniwersytetach) oraz w niepublicznych szkołach wyższych.
Absolwenci zdobywają wiedzę z dziedziny komunikowania interpersonalnego, komunikowania w organizacjach, komunikowania w społecznościach lokalnych oraz komunikowania się z mass mediami. Obok teorii, ważne są umiejętności praktyczne, których studenci uczą się poprzez udział w treningach interpersonalnych oraz warsztatach menedżerskich.
Do kluczowych przedmiotów w toku studiów należą te związane z komunikacją i przepływem informacji, a także przedmioty z zakresu nauk społecznych. Niemal wszędzie obowiązują takie zagadnienia, jak wstęp do teorii polityki, współczesna historia Polski, teoria komunikacji społecznej, socjologia stosunków politycznych i społecznych czy polityka społeczna. Ważna jest także historia prasy, radia i telewizji, metodyka pracy redakcyjnej, formy dziennikarskie oraz marketing polityczny. Ze względu na szeroką wiedzę i orientację przyszłego PR-owca istotne są przedmioty pomocnicze, jak filozofia polityki, socjologia ogólna, psychologia społeczna, ekonomia, a nawet logika.
Absolwent PR-u powinien być wyposażony w praktyczne umiejętności, z dziedziny retoryki, a także w umiejętność stosowania pewnych zakresów prawa, np. prawa prasowego, prawa samorządowego i innych. Powinien znać języki obce, zwłaszcza angielski.
W ramach specjalności każda uczelnia zapewnia praktyki w agencjach public relations, w komórkach prasowych i PR większych firm oraz w instytucjach i organizacjach, które podejmują działania PR-owe.
Gdzie do pracy?
Rzecznik prasowy ma przed sobą otwartą ścieżkę kariery. Może pracować w instytucji, w stowarzyszeniu czy fundacji, w firmie prywatnej bądź państwowej. Coraz częściej swoich rzeczników mają instytucje samorządowe. Rzecznik niezbędny jest również w fundacji, która prowadzi działania prospołeczne i zamierza przekonać społeczeństwo do swoich idei.
Zarobki rzeczników prasowych
Zarobki rzeczników są mocno zróżnicowane. W instytucjach samorządowych nie można się spodziewać wysokich pensji. W większych firmach zarobki rzeczników są bardziej atrakcyjne i wahają się od 4 do 9 tys. złotych. Dodatkowo można liczyć na premie, dodatki, bonusy w postaci samochodu służbowego, telefonu komórkowego czy ubezpieczenia. W części firm rzecznik, choć nie jest członkiem zarządu, może być tak traktowany w wymiarze finansowym.