Specjalista ds. mediów społecznościowych
Specjalista ds. mediów społecznościowych, specjalista social media, social media ninja - to różne nazwy tej samej profesji.
W czasach, kiedy większość komunikacji międzyludzkiej przeniosła się z tradycyjnych kanałów do social mediów (Facebook, Instagram LinkedIn, YouTube, TikTok, itd.), a większość internautów korzysta z portali społecznościowych, rola tego zawodu rośnie.
Przez social media kontaktują się nie tylko osoby bliskie w sprawach prywatnych, ale także firmy i organizacje, chcące zwrócić uwagę na swoje produkty lub ważne dla nich tematy. Także klienci coraz częściej wysyłają zapytania do firm korzystając z ich profili. Pojawiła się więc potrzeba, aby zadbać o wizerunek firmy i obsługę klientów także w kanałach social, które stały się obowiązkowe dla firm i marek, chcących być postrzegane jako dbające o klienta. Różne podmioty poszukują więc profesjonalistów, a nie - jak to często miało miejsce do tej pory - osób, które tylko wrzucają treści (często niezbyt przemyślane i prowadzące do kryzysów wizerunkowych) na profile.
Praca specjalisty ds. mediów społecznościowych
Do codziennych zadań specjalisty ds. mediów społecznościowych należy obsługa stron i profili w różnych mediach społecznościowych. Chodzi o ustalenie treści przekazywanych odbiorcom, ustalenie harmonogramu ich publikacji, przygotowanie tekstów oraz grafik (w dużych firmach do pomocy są copywriterzy i graficy, w mniejszych o tworzenie wszystkich składowych postów muszą troszczyć się specjaliści social mediów).
Bardzo ważnym obowiązkiem jest reagowanie na wiadomości i komentarze od użytkowników. Osoba na tym stanowisku musi robić to w sposób, który pozwoli na uzyskanie szybkiej odpowiedzi lub rozwiązanie problemu i nie doprowadzi do eskalacji niezadowolenia. Specjalista ds. mediów społecznościowych musi także umieć reagować na sytuacje kryzysowe, które mogą zagrozić reputacji marki. Inicjowanie i prowadzenie angażujących dyskusji, to także często zadanie specjalisty ds. mediów społecznościowych.
Do obowiązków na tym stanowisku często zalicza się także doradzanie klientom w kwestiach budowania strategii promocji marki w mediach społecznościowych.
Częstym zajęciem jest także prowadzenie i optymalizacja płatnych kampanii reklamowych m.in. na Facebooku i Instagramie. To zadanie łączy się to z ustaleniem mediaplanów, optymalizacją budżetów i raportowaniem efektów.
Ciągłe poszerzanie wiedzy, nauka nowych narzędzi, znajomość aktualnych regulaminów platform social mediowych i przepisów prawa, to także rzeczy, których pilnować musi specjalista ds. mediów społecznościowych.
W zależności od pracodawcy obsługiwać można jeden kanał np. na Facebook’u lub prowadzić komunikację we wszystkich kanałach social pracodawcy. Jeżeli specjalista jest zatrudniany przez agencję marketingową, często opiekuje się kilkoma kanałami różnych firm.
Pracując na tym stanowisku można wykonywać swoje obowiązki zdalnie (przynajmniej częściowo).
Kto może zostać specjalistą ds. mediów społecznościowych?
W tym zawodzie liczy się przede wszystkim wyczucie specyfiki komunikacji w kanałach social. Przyda się doświadczenie np. w prowadzeniu własnego kanału. Atutem będą studia przykładowo na takich kierunkach, jak Dziennikarstwo, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Dziennikarstwo i nowe media, Marketing, Marketing cyfrowy ewentualnie studia podyplomowe z social mediów lub e-marketingu.
Wymagane umiejętności i cechy, które najczęściej pojawiają się w ogłoszeniach o pracę na to stanowisko to:
- lekkie pióro i doskonała znajomość języka,
- znajomość programów graficznych,
- znajomość narzędzi do planowania i automatyzacji social mediów,
- znajomość narzędzi do analizy obecności marki w Internecie oraz jej reputacji,
- umiejętność tworzenia, optymalizowania i analizy płatnych kampanii w social mediach
- kultura osobista na wysokim poziomie,
- opanowanie,
- kreatywność,
- dbałość o szczegóły.
Zarobki w branży
Zarobki "social media ninjy", czyli specjalisty od mediów społecznościowych, w Polsce wahają się w zależności od doświadczenia, lokalizacji i branży, ale można je oszacować następująco: początkujący mogą liczyć na około 4000 - 6000 zł brutto miesięcznie, natomiast osoby z kilkuletnim stażem i umiejętnością zarządzania kampaniami reklamowymi mogą zarabiać 8000 - 12 000 zł brutto, a nawet więcej, szczególnie w większych miastach. Seniorzy i freelancerzy mogą osiągać dochody rzędu 12 000 - 15 000 zł brutto miesięcznie lub więcej, zwłaszcza pracując dla zagranicznych klientów.
***
Interesują Cię studia społeczne?
Poznaj kierunki społeczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Fot. Freepik
Powiązane zawody
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Brand Manager, opiekun marki
Content Manager
Customer Service Manager - kierownik ds. obsługi klienta
Dziennikarz prasowy
E-commerce manager
Grafik komputerowy
Handlowiec on-line
Key Account Manager
PR manager, kierownik ds. public relations
Sekretarz redakcji
Specjalista ds. PR


















































































































































