Specjalista ds. mediów społecznościowych
Specjalista ds. mediów społecznościowych, specjalista social media, social media ninja - to różne nazwy tej samej profesji.
W czasach, kiedy większość komunikacji międzyludzkiej przeniosła się z tradycyjnych kanałów do social mediów (Facebook, Instagram LinkedIn, YouTube, TikTok, itd.), a większość internautów korzysta z portali społecznościowych, rola tego zawodu rośnie.
Przez social media kontaktują się nie tylko osoby bliskie w sprawach prywatnych, ale także firmy i organizacje, chcące zwrócić uwagę na swoje produkty lub ważne dla nich tematy. Także klienci coraz częściej wysyłają zapytania do firm korzystając z ich profili. Pojawiła się więc potrzeba, aby zadbać o wizerunek firmy i obsługę klientów także w kanałach social, które stały się obowiązkowe dla firm i marek, chcących być postrzegane jako dbające o klienta. Różne podmioty poszukują więc profesjonalistów, a nie - jak to często miało miejsce do tej pory - osób, które tylko wrzucają treści (często niezbyt przemyślane i prowadzące do kryzysów wizerunkowych) na profile.
Praca specjalisty ds. mediów społecznościowych
Do codziennych zadań specjalisty ds. mediów społecznościowych należy obsługa stron i profili w różnych mediach społecznościowych. Chodzi o ustalenie treści przekazywanych odbiorcom, ustalenie harmonogramu ich publikacji, przygotowanie tekstów oraz grafik (w dużych firmach do pomocy są copywriterzy i graficy, w mniejszych o tworzenie wszystkich składowych postów muszą troszczyć się specjaliści social mediów).
Bardzo ważnym obowiązkiem jest reagowanie na wiadomości i komentarze od użytkowników. Osoba na tym stanowisku musi robić to w sposób, który pozwoli na uzyskanie szybkiej odpowiedzi lub rozwiązanie problemu i nie doprowadzi do eskalacji niezadowolenia. Specjalista ds. mediów społecznościowych musi także umieć reagować na sytuacje kryzysowe, które mogą zagrozić reputacji marki. Inicjowanie i prowadzenie angażujących dyskusji, to także często zadanie specjalisty ds. mediów społecznościowych.
Do obowiązków na tym stanowisku często zalicza się także doradzanie klientom w kwestiach budowania strategii promocji marki w mediach społecznościowych.
Częstym zajęciem jest także prowadzenie i optymalizacja płatnych kampanii reklamowych m.in. na Facebooku i Instagramie. To zadanie łączy się to z ustaleniem mediaplanów, optymalizacją budżetów i raportowaniem efektów.
Ciągłe poszerzanie wiedzy, nauka nowych narzędzi, znajomość aktualnych regulaminów platform social mediowych i przepisów prawa, to także rzeczy, których pilnować musi specjalista ds. mediów społecznościowych.
W zależności od pracodawcy obsługiwać można jeden kanał np. na Facebook’u lub prowadzić komunikację we wszystkich kanałach social pracodawcy. Jeżeli specjalista jest zatrudniany przez agencję marketingową, często opiekuje się kilkoma kanałami różnych firm.
Pracując na tym stanowisku można wykonywać swoje obowiązki zdalnie (przynajmniej częściowo).
Kto może zostać specjalistą ds. mediów społecznościowych?
W tym zawodzie liczy się przede wszystkim wyczucie specyfiki komunikacji w kanałach social. Przyda się doświadczenie np. w prowadzeniu własnego kanału. Atutem będą studia z zakresu marketingu, dziennikarstwa, nowych mediów, kultury cyfrowej lub na pokrewnym kierunku, ewentualnie studia podyplomowe z social mediów lub e-marketingu.
Wymagane umiejętności i cechy, które najczęściej pojawiają się w ogłoszeniach o pracę na to stanowisko to:
- lekkie pióro i doskonała znajomość języka,
- znajomość programów graficznych,
- znajomość narzędzi do planowania i automatyzacji social mediów,
- znajomość narzędzi do analizy obecności marki w Internecie oraz jej reputacji,
- umiejętność tworzenia, optymalizowania i analizy płatnych kampanii w social mediach
- kultura osobista na wysokim poziomie,
- opanowanie,
- kreatywność,
- dbałość o szczegóły.
Zarobki w branży
Pensja jaką możne zarobić specjalista ds. mediów społecznościowych zależy przede wszystkim od doświadczenia i zakresu obowiązków. Kwoty zaczynają się od obowiązującej w kraju pensji minimalnej do średniej krajowej. Osoby z dużą wiedzą i doświadczeniem, obsługujące duże marki i odpowiedzialne za ich reputację, wynagradzane są kwotami dużo wyższymi niż średnia zarobków na tym stanowisku.