Specjalista etyki biznesu
Specjalista etyki biznesu kształtuje etyczny wizerunek w długofalowej strategii organizacji.
Fachowiec na tym stanowisku promuje i wprowadza standardy etyczne, dobre praktyki biznesowe, zasady społecznej odpowiedzialności, określające zasady postępowania wobec współpracowników, klientów, akcjonariuszy, dostawców, doradców, świata polityki oraz opinii publicznej. Zarządza etyką biznesu w organizacji.
Predyspozycje kandydata
Od pracownika na tym stanowisku oczekuje się zdolności analitycznego myślenia i wyciągania wniosków, umiejętności pozyskiwania informacji, stosowania odpowiednich przepisów prawa. Kluczowa jest znajomość zagadnień z zakresu etyki, przeciwdziałania nadużycim, korupcji.
Specjalista etyki biznesu powinien być osobą odpowiedzialną, obiektywną, bezstronną, zaangażowaną i odporną na stres.
Nie jest wymagane konkretne wykształcenie, aczkolwiek dobrze widziane i pomocne w wykonywaniu codziennych obowiązków będzie ukończenie studiów administracyjnych, prawniczych, ekonomicznych czy psychologicznych. Inną możliwością uzyskania odpowiednich kompetencji są specjalistyczne kursy lub studia podyplomowe.
Praca speca ds. etyki biznesu to:
- opracowywanie, promowanie i wdrażanie reguł etycznych w organizacji;
- uświadamianie pracownikom wartości i wagi standardów etycznych stosowanych w organizacji takich jak: zwiększanie wydajności pracy, mobilizacja do współdziałania, zmniejszanie fluktuacji kadr, dobre relacje z klientami;
- opracowywanie materiałów promocyjnych w wydawnictwach wewnętrznych i zewnętrznych dotyczących wartości etycznych pożądanych w organizacji;
- poszerzanie wiedzy z zakresu dobrych praktyk biznesowych w organizacji wśród pracowników, na rynku i wśród konsumentów, w społeczeństwie oraz środowisku regionalnym;
- prowadzenie badań wśród pracowników organizacji nad ich postawami wobec wartości etycznych promowanych przez firmę i na ich podstawie kształtowanie ich postaw wobec standardów etycznych;
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania wartości etycznych w organizacji;
- zapoznawanie się z raportami dostarczanymi organizacji przez tajnych audytorów, zwanych tajemniczymi klientami, w celu poprawy przestrzegania standardów etycznych;
- opracowywanie planów programów i kampanii społecznych promujących dobre praktyki w organizacji takich jak np. wspieranie rozwoju kobiet w życiu zawodowym i prywatnym: udogodnienia związane z powrotem do pracy po urlopie macierzyńskim, plany rozwoju zawodowego i przebieg kariery;
- opracowywanie wewnętrznych programów szkoleń dotyczących wartości etycznych organizacji skierowanych do młodszych pracowników prowadzonych przez doświadczoną kadrę;
- przygotowywanie systemu nagród i kar wzmacniających przestrzeganie wartości etycznych organizacji, m. in. takich jak: rabat na paliwo, plan oszczędnościowo-emerytalny, ubezpieczenie na życie czy możliwość zakupienia akcji pracowniczych, dodatkowe świadczenia medyczne, prawo do służbowych laptopów, telefonu komórkowego, samochodu służbowego itp.;
- kontaktowanie się z mediami w przypadkach tzw. kryzysów wizerunkowych firmy (przypadki naruszania praw pracowniczych);
- przeprowadzanie mediacji z byłymi pracownikami, którzy wnieśli sprawę do sądu w przypadkach naruszania praw pracowniczych i nie przestrzegania kodeksu etycznego firmy.