Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy
Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy przygotowuje i przedkłada kierownikowi zakładu pracy analizy dotyczące bhp w zakładzie oraz propozycje usunięcia występujących zagrożeń. Bada przyczyny wypadków w pracy i wnioskuje o ich usunięcie. Prowadzi rejestr dokumentów dotyczących wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Inspektor BHP wstrzymuje pracę maszyn i urządzeń w razie zagrożenia życia i zdrowia pracowników.
Odsuwa od pracy osoby, dla których praca na określonym stanowisku jest wzbroniona.
Bierze udział w opracowywaniu planów modernizacji zakładu. Współpracuje ze wszystkimi komórkami zakładowymi w zakresie spraw bhp, popularyzuje na terenie zakładu pracy zagadnienia bhp oraz prowadzi szkolenia wstępne nowo przyjętych pracowników.
Jak zostać inspektorem BHP?
Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba, która ma:
- wyższe wykształcenie i przynajmniej 2 lata stażu pracy
- tytuł zawodowy technika bezpieczeństwa i higieny pracy
- wykształcenie średnie i przynajmniej 4-letni staż zawodowy
Wraz z długością stażu pracy można nabyć tytuł starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Może nim zostać osoba posiadająca:
- wykształcenie wyższe i co najmniej 4-letni staż zawodowy,
- tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz 3-letni staż zawodowy
- wykształcenie średnie i 6 lat stażu w zawodzie
Kierunek Bezpieczeństwo i higiena pracy dostępny jest na wielu bardzo uczelniach publicznych i niepublicznych.
Wspomniany staż uzyskać można pracując na jednym ze stanowisk jak inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista czy główny specjalista.
Zdobycie wyższego wykształcenia na kierunku Bezpieczeństwo i higiena pracy lub na studiach podyplomowych z zakresu BHP pozwala na uzyskanie tytułu specjalisty ds. BHP. Tytuł ten przysługuje także osobom, które zdobyły wyższe wykształcenie na innych kierunkach i mają co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub zawód technika BHP i co najmniej 5-letni staż w pracy związanej bezpieczeństwem i higieną pracy.
Najwyższym stopniem zawodowym w dziedzinie BHP jest główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Może go uzyskać osoba, która ma wykształcenie wyższe o specjalności „bezpieczeństwo i higiena pracy” lub studia podyplomowe w tej dziedzinie oraz przynajmniej 2 lata stażu pracy w służbie bhp albo wyższe wykształcenie i co najmniej 6-letni staż pracy na stanowisku związanym z BHP.
Obowiązki Inspektora BHP:
- przeprowadzanie kontroli stanu bhp w zakładzie pod względem przestrzegania zasad i przepisów bhp;
- sporządzanie okresowych analiz stanu bhp w zakładzie wraz z wnioskami dotyczącymi porawy tego stanu;
- informowanie zwierzchnika o stwierdzonych zagrożeniach w zakładzie wraz z wnioskami zobowiązującymi do usunięcia tych zagrożeń;
- wstrzymywanie pracy maszyn i urządzeń technicznych w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników;
- odsuwanie od pracy osób, dla których praca na określonym stanowisku jest zabroniona;
- udział w opracowywaniu planów modernizacji zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji propozycji zastosowania odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjnych dotyczących bhp;
- udział i doradztwo w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, instrukcji i regulaminów dotyczących bhp;
- udział w dochodzeniach powypadkowych w przygotowywaniu dokumentacji w tym zakresie;
- prowadzenie rejestrów oraz kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaniem określonych prac;
- współpraca ze służbą zdrowia w zakresie badań wstępnych, okresowych, specjalistycznych oraz profilaktyki zdrowotnej pracowników;
- współpraca ze służbą pracowniczą, związkami zawodowymi, społeczną inspekcją pracy oraz innymi komórkami wewnętrznymi zakładu w sprawach bhp;
- przygotowywanie materiałów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy dla zewnętrznych organów nadzoru nad warunkami pracy;
- inicjowanie i rozwijanie popularyzacji zagadnień bhp;
- prowadzenie szkoleń wstępnych ogólnych z zakresu bhp nowo przyjętych pracowników.
Ile zarabia Inspektor BHP?
Według raportu wynagrodzeń opracowanego przez firmę Sedlak&Sedlak przeciętne wynagrodzenie wynosi ok. 4000 zł brutto. Wynagrodzenie zależy od kwalifikacji zawodowych oraz wielkości firmy zatrudniającej specjalistę ds. BHP.
Powiązane zawody

Inspektor budowlany

Inspektor ochrony środowiska

Inspektor transportu drogowego

Intendent

Specjalista ds. BHP

Urzędnik do spraw licencji

Urzędnik do spraw paszportów

Urzędnik unijny
