Empatia w pracy managera
Od osób zajmujących stanowiska kierownicze oczekujemy określonych umiejętności. Manager powinien być kompetentny, znać branżę, posiadać wiedzę o produktach i usługach, monitorować działania konkurencji. Ma sprawnie zarządzać ludźmi, kontrolować efekty pracy, skutecznie motywować, tworzyć dobre warunki rozwoju podległemu zespołowi.

Zdarza się, że kandydat na managera spełnia wszystkie wymogi, jeśli chodzi o kompetencje twarde, a jednak nie nadaje się do pełnienia funkcji kierowniczej. Bo do skutecznego zarządzania ludźmi potrzebna jest jeszcze inteligencja emocjonalna. To ona pozwala angażować się i budować relacje z podwładnymi.
Dobry manager wie, że w pewnym sensie wszystko zależy od niego samego. Jeśli jest świadomy własnych myśli i uczuć, to świetnie radzi sobie z odczytywaniem i interpretowaniem sygnałów pochodzących z otoczenia. Do sprawnego odczytywania intencji innych i formułowaniu komunikatów wobec innych osób, potrzebna jest empatia.
Empatia i biznes
Empatia to umiejętność zrozumienia doświadczeń drugiej osoby i skutecznego reagowania na nie. Na empatię składają się trzy ważne elementy: rozumienie, efektywne reagowanie i koncentracja na okolicznościach, w których znajdują się ludzie.
Empatia wymaga od managera aktywności, by dogłębnie rozumiał wszystko, co dotyczy innych, zwłaszcza jego pracowników. Dlatego dobry kierownik powinien wiedzieć:
- w jaki sposób każdy z pracowników zwiększa wartość firmy?
- jakie są potrzeby każdego z pracowników w zakresie szkolenia i rozwoju?
- w jaki sposób każdy z pracowników może zmaksymalizować swój potencjał?
- co motywuje każdego z pracowników i w jaki sposób reagują oni na różne techniki motywacyjne?
Jak empatycznie słuchać?
- wyłącz telefon, zamknij drzwi od swojego biura i odłóż na później rzeczy, nad którymi pracujesz
- oczekuj momentów ciszy i nie czuj się w takich chwilach skrępowany - chwile milczenia świadczą o Twojej cierpliwości, zrozumieniu i chęci wysłuchania dalszego ciągu historii
- utrzymuj kontakt wzrokowy - okazujesz w tej sposób rozmówcy swoje zainteresowanie i łączność z nim
- skup się na słuchaniu słów rozmówcy - inne pochłaniające Cię aktualnie sprawy muszą zostać odłożone na bok
- unikaj wydawania pochopnych osądów - może Ci to utrudnić zrozumienie unikalnego położenia drugiej osoby
Jak okazywać empatię?
- zadawaj pytania otwarte - używaj zwrotów: "opowiedz mi o tym dokładniej", "wyjaśnij mi to", "podziel się tym ze mną". Takie pytanie pomagają zbudować atmosferę wspólnoty zainteresowań i doświadczeń
- zwolnij - okazywanie empatii wymaga czasu. Nie jest to łatwe dla menedżera, który czuje się przytłoczony brakiem czasu, jednak dla dobra rozmowy konieczne
- zwracaj uwagę na swoje ciało, bo jest ono doskonałym barometrem uczuć. Obserwuj, czy jesteś spięty, poruszony, znudzony lub nieobecny. Poinformowanie rozmówcy o reakcjach Twojego ciała, pozwala pogłębić więź międzyludzką i lepiej zrozumieć drugiego człowieka
- wyciągaj wnioski z przeszłych doświadczeń - warto zadbać o wspólnotę przeżyć poprzez komunikat "tak, też to czułem", "wiesz, też przeżyłem coś podobnego". Dzięki temu ludzie czują się dobrze zrozumiani
- pozwól rozmówcy opowiedzieć całą historię – w przeciwnym wypadku odniesie ona wrażenie, że jej problem nie został potraktowany z należytą uwagą i dobrze zrozumiany
W zawodowej aktywności managera bywają okoliczności, które aż proszą się o to, by wykazał się on empatią. Oto przykłady takich sytuacji:
- spotkania z pojedynczymi osobami lub grupami, w trakcie których zbierane są opinie,
- oceny okresowych pracowników, których celem jest ich zmotywowanie do osiągania lepszych rezultatów,
- indywidualne spotkania wynikające z potrzeby rozwiązania kwestii problematycznych zgłaszanych przez podwładnych
Warto być empatycznym
Empatyczni menedżerowie są skuteczni. Są skuteczni dzięki temu, że potrafią słuchać, a słuchanie w swojej codziennej pracy traktują priorytetowo. Raz na jakiś czas manager powinien zaprosić do siebie swojego podwładnego i zacząć rozmowę od pytania: "Powiedz mi, jak sobie radzisz z tymi wszystkimi zmianami, które zachodzą wokół nas?". Odpowiedź pracownika może być ciekawym, pouczającym i bardzo wartościowym doświadczeniem.
Źródło: "6 nawyków skutecznego szefa" Stephen E. Kohn , Vincent D. O"Connell
Powiązane treści

Zawody przyszłości

Zawody przyszłości, gdzie będzie praca?

Zawody przyszłości wg Joanny Jeśman ze School of Ideas

Jak nie stracić zdrowia w biurze?

Podstawowe zasady negocjacji

Kto jest lepszym szefem: mężczyzna czy kobieta?

Indywidualna ścieżka kariery wabikiem dla pracownika

Spójrz na siebie, jak na markę

Jak napisać dobre CV?

Po jakich studiach znajdziesz pracę?

Inteligencja emocjonalna Twoją siłą

Pokochaj szefa czyli wyjazd integracyjny

Babski biznes, czyli kobieca przedsiębiorczość w akcji

Mądrze negocjuj podwyżkę

Nad stresem możesz panować
