Empatia w pracy managera
Od osób zajmujących stanowiska kierownicze oczekujemy określonych umiejętności. Manager powinien być kompetentny, znać branżę, posiadać wiedzę o produktach i usługach, monitorować działania konkurencji. Ma sprawnie zarządzać ludźmi, kontrolować efekty pracy, skutecznie motywować, tworzyć dobre warunki rozwoju podległemu zespołowi.
Zdarza się, że kandydat na managera spełnia wszystkie wymogi, jeśli chodzi o kompetencje twarde, a jednak nie nadaje się do pełnienia funkcji kierowniczej. Bo do skutecznego zarządzania ludźmi potrzebna jest jeszcze inteligencja emocjonalna. To ona pozwala angażować się i budować relacje z podwładnymi.
Dobry manager wie, że w pewnym sensie wszystko zależy od niego samego. Jeśli jest świadomy własnych myśli i uczuć, to świetnie radzi sobie z odczytywaniem i interpretowaniem sygnałów pochodzących z otoczenia. Do sprawnego odczytywania intencji innych i formułowaniu komunikatów wobec innych osób, potrzebna jest empatia.
Empatia i biznes
Empatia to umiejętność zrozumienia doświadczeń drugiej osoby i skutecznego reagowania na nie. Na empatię składają się trzy ważne elementy: rozumienie, efektywne reagowanie i koncentracja na okolicznościach, w których znajdują się ludzie.
Empatia wymaga od managera aktywności, by dogłębnie rozumiał wszystko, co dotyczy innych, zwłaszcza jego pracowników. Dlatego dobry kierownik powinien wiedzieć:
- w jaki sposób każdy z pracowników zwiększa wartość firmy?
- jakie są potrzeby każdego z pracowników w zakresie szkolenia i rozwoju?
- w jaki sposób każdy z pracowników może zmaksymalizować swój potencjał?
- co motywuje każdego z pracowników i w jaki sposób reagują oni na różne techniki motywacyjne?
Jak empatycznie słuchać?
- wyłącz telefon, zamknij drzwi od swojego biura i odłóż na później rzeczy, nad którymi pracujesz
- oczekuj momentów ciszy i nie czuj się w takich chwilach skrępowany - chwile milczenia świadczą o Twojej cierpliwości, zrozumieniu i chęci wysłuchania dalszego ciągu historii
- utrzymuj kontakt wzrokowy - okazujesz w tej sposób rozmówcy swoje zainteresowanie i łączność z nim
- skup się na słuchaniu słów rozmówcy - inne pochłaniające Cię aktualnie sprawy muszą zostać odłożone na bok
- unikaj wydawania pochopnych osądów - może Ci to utrudnić zrozumienie unikalnego położenia drugiej osoby
Jak okazywać empatię?
- zadawaj pytania otwarte - używaj zwrotów: "opowiedz mi o tym dokładniej", "wyjaśnij mi to", "podziel się tym ze mną". Takie pytanie pomagają zbudować atmosferę wspólnoty zainteresowań i doświadczeń
- zwolnij - okazywanie empatii wymaga czasu. Nie jest to łatwe dla menedżera, który czuje się przytłoczony brakiem czasu, jednak dla dobra rozmowy konieczne
- zwracaj uwagę na swoje ciało, bo jest ono doskonałym barometrem uczuć. Obserwuj, czy jesteś spięty, poruszony, znudzony lub nieobecny. Poinformowanie rozmówcy o reakcjach Twojego ciała, pozwala pogłębić więź międzyludzką i lepiej zrozumieć drugiego człowieka
- wyciągaj wnioski z przeszłych doświadczeń - warto zadbać o wspólnotę przeżyć poprzez komunikat "tak, też to czułem", "wiesz, też przeżyłem coś podobnego". Dzięki temu ludzie czują się dobrze zrozumiani
- pozwól rozmówcy opowiedzieć całą historię – w przeciwnym wypadku odniesie ona wrażenie, że jej problem nie został potraktowany z należytą uwagą i dobrze zrozumiany
W zawodowej aktywności managera bywają okoliczności, które aż proszą się o to, by wykazał się on empatią. Oto przykłady takich sytuacji:
- spotkania z pojedynczymi osobami lub grupami, w trakcie których zbierane są opinie,
- oceny okresowych pracowników, których celem jest ich zmotywowanie do osiągania lepszych rezultatów,
- indywidualne spotkania wynikające z potrzeby rozwiązania kwestii problematycznych zgłaszanych przez podwładnych
Warto być empatycznym
Empatyczni menedżerowie są skuteczni. Są skuteczni dzięki temu, że potrafią słuchać, a słuchanie w swojej codziennej pracy traktują priorytetowo. Raz na jakiś czas manager powinien zaprosić do siebie swojego podwładnego i zacząć rozmowę od pytania: "Powiedz mi, jak sobie radzisz z tymi wszystkimi zmianami, które zachodzą wokół nas?". Odpowiedź pracownika może być ciekawym, pouczającym i bardzo wartościowym doświadczeniem.
Źródło: "6 nawyków skutecznego szefa" Stephen E. Kohn , Vincent D. O"Connell