Potęga motywacji, zaufaj jej
Motywacja jest sprawcą naszej aktywności. Bez niej nie bylibyśmy w stanie wykonać najprostszych czynności, nie mówiąc o efektywnej, pełnej zaangażowania pracy.
Motywacja jest jedną z najbardziej pożądanych przez firmy cech pracowniczych. Bo pracownik zaangażowany w realizowanie celów firmowych, chcący zainwestować swój potencjał, skuteczniejsze rozwiązujący problemy to prawdziwy skarb.
Motywacja daje siłę do działania
Decyduje o wytrwałości i intensywności wysiłków. Odpowiednia motywacja ze strony szefa (pochwała za wykonane zadanie, dodatkowe wynagrodzenie, premia) sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego przez siebie celu. Dzięki niej pokonuje przeszkody, a kiedy już je pokona, ma z tego satysfakcję. Motywacja jest również podstawowym czynnikiem decydującym o wydajności pracownika podczas wykonywania obowiązków. Pozwala na efektywną pracę i większe z niej zadowolenie.
Motywowanie do pracy to jedna z najważniejszych, a jednocześnie najtrudniejszych funkcji zarządzania. Odpowiednie podejście do pracownika i sposób wywierania na niego wpływu odgrywają tutaj największą rolę. Osoba motywująca powinna być sama zmotywowana do pracy. Dobrze będzie motywował lider pełen realnego optymizmu, z pozytywnym nastawieniem, który „zarazi” swoim entuzjazmem pozostałych pracowników.
Nie ulega wątpliwości, że motywacja ma ogromne znaczenie. Jeśli już wiemy, że motywować należy i siebie i ludzi, za których odpowiadamy, rodzi się pytanie: jak motywować?
Motywacja skrojona na miarę
Motywacja musi być dopasowana do człowieka niczym ubranie. Zróżnicowanie i dopasowanie narzędzi motywacyjnych pod kątem danej osoby, to jedna z ważniejszych zasad motywowania siebie i ludzi. Nie wszystkich ludzi można zmotywować tym samym. To, co motywuje jedną osobę, może działać demotywująco na drugą. Dobranie właściwych narzędzi służących do motywowania ludzi jest jak znalezienie właściwego kodu do sejfu.
Błędem jest stosowanie tych samych narzędzi motywacyjnych w stosunku do wszystkich pracowników. Są ludzie, którzy świetnie czują się wtedy, gdy chwali się ich publicznie. Są i tacy, którzy nie lubią być w centrum uwagi, a od publicznej pochwały wolą uznanie osobiste. Nie jest sztuką ustalić jeden czynnik motywujący i stosować go w stosunku do wszystkich. Sztuką jest rozpoznać specyfikę danej osoby i dobrać narzędzia motywacyjne pod jej kątem. Wtedy mamy podstawy, by spodziewać się dobrych rezultatów.
Co dla kogo najlepsze?
Skuteczny szef musi wiedzieć, kogo do działania zachęci premia, a kogo uznanie wyrażone na forum zespołu? Kto lepiej odnajdzie się w pracy twórczej, a kto będzie efektywniej działał w zadaniach związanych np. z analizami zawiłych problemów? Kto będzie bardziej efektywny, mając w pracy możliwość rozwoju i podejmowania wyzwań, a kto będzie szukał stabilizacji i ściśle określonych zadań? Komu trzeba jasno wskazać cele, a komu wystarczy jedynie zarys i samodzielność? Przykłady można mnożyć, wszystko jednak sprowadza się do tego, że każdego motywuje coś innego. Znajomość tej reguły odnosi się nie tylko do pracowników, ale też do skutecznego porozumiewania się z klientami, sąsiadami, znajomymi, itd.
Najpopularniejsze motywatory
Wśród najczęściej wymienianych motywatorów są: wysokość otrzymywanego wynagrodzenia, możliwość rozwoju, atmosfera w miejscu pracy, słowa uznania z ust przełożonego, zadowolenie innych osób z wykonanej przez nas pracy, możliwość wyjazdów zagranicznych, premie i bonusy, nowe odpowiedzialne zadania, odpowiednie narzędzia niezbędne do pracy.
Docenianym przez pracowników motywującym dodatkiem do wynagrodzenia są karnety sportowe czy opłacane przez pracodawcę pakiety medyczne.
Motywacja jest wszechobecnym zjawiskiem i bez niej nie da się pracować, ani podejmować jakiegokolwiek działania. Zdobywanie i rozwijanie wiedzy o niej daje nam klucze nie tylko do rozwoju swojego potencjału, ale także do wydobywania potencjału innych i sprawiania, by pracowali oni w najbardziej efektywny sposób.