Wzornictwo
Specjaliści wzornictwa są nie tylko artystami, kreatorami gustów i trendów, ale też czułymi barometrami oczekiwań odbiorców.
Co decyduje, że wchodząc do sklepu wybieramy taką czy inną bluzkę, torebkę, tapetę na ścianę czy szafkę nocną? Nasz gust? Funkcjonalność? Oryginalność produktu? Przyzwyczajenie?
Te wszystkie kwestie socjologiczno-kulturowe nie mogą pozostać obojętne osobie, która decyduje o ostatecznym kształcie czy wyglądzie produktu, który trafia na półki sklepowe. Specjaliści wzornictwa, bo o nich mowa, są więc nie tylko artystami, kreatorami gustów i trendów, ale też czułymi barometrami oczekiwań odbiorców.
Wzornictwo można studiować na uczelniach plastycznych, technicznych oraz w niepublicznych szkołach wyższych.
Wzornictwo - specjalności
W ramach kierunku uczelnie oferują następujące specjalności:
- projektowanie produktu
- projektowanie biżuterii
- projektowanie mody
- projektowanie tkaniny, ubioru i kostiumu
- projektowanie przemysłowe
- grafika projektowa
- projektowanie komunikacji wizualnej i reklamy
- projektowanie ubioru
- projektowanie komunikatu graficznego
- projektowanie witrażu
- tkanina artystyczna
- ceramika
- projektowanie mebla
- projektowanie sceniczno-kostiumowe
- projektowanie obuwia
- wzornictwo ogrodowe
- sztuka projektowania krajobrazu
- architektura tekstyliów
- architektura ubioru
- komunikacja wizualna i techniki druku
Wzornictwo - przedmioty na studiach
Przykładowe przedmioty z programu studiów na kierunku wzornictwo:
ergonomia z anatomią, estetyka, historia sztuki, historia wzornictwa, kompozycja brył i płaszczyzn, liternictwo i podstawy typografii, malarskie techniki realizacyjne, malarstwo, media elektroniczne, perspektywa i aksonometria, podstawy filozofii, podstawy fotografii, prawo autorskie, psychofizjologia widzenia, reżyseria barwy i przestrzeni, rozważania o kulturze, rysunek, rysunek z elementami anatomii, rzeźba, wybrane zagadnienia sztuki współczesnej, historia ubioru, konstrukcja, materiałoznawstwo, podstawy projektowania, projektowanie wieloaspektowe, struktury tekstylne, dodatkowa pracownia artystyczna.
Studia łączą więc wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, technicznych, biologicznych, historii sztuki i wzornictwa. Podejmują kwestie ekologiczne oraz prawno-ekonomiczne związane ze sztuką. Przygotowują do posługiwania się specjalistycznymi narzędziami obróbki różnorodnych materiałów (gips, metal, tworzywa sztuczne, drewno), pomagają podnieść sprawność manualną i warsztatową oraz rozbudzić wrażliwość artystyczną w dziedzinie sztuk pięknych.
Wzornictwo - kandydaci
Studia na kierunku wzornictwo przeznaczone są dla osób kreatywnych, pomysłowych, posiadających zdolności plastyczne, wyobraźnię przestrzenną i umiejętności analitycznego obserwowania świata, zachodzących zmian, wsłuchiwania się w potrzeby społeczeństwa, komunikowania się poprzez sztukę oraz wrażliwych na tendencje socjologiczne i kulturowe. Kandydaci ubiegający się o indeks w akademiach sztuk pięknych podczas rekrutacji muszą wykazać się własnym dorobkiem artystycznym (portfolio musi zawierać prace malarskie i rysunkowe oraz inne prace plastyczne lub projektowe), a także zdać egzamin składający się z zadania rysunkowego i konstrukcyjnego oraz odbyć rozmowę kwalifikacyjną z zakresu wzornictwa i zainteresowań zawodowych kandydata.
„ - Na egzaminie wstępnym należy pokazać umiejętności tworzenia w przestrzeni, pomysłowość, precyzję, konstrukcyjne myślenie. Jeśli chodzi o same studia, to wymagają bardzo dużo pracy, myślenia i analizowania. Każdy projekt wymaga naprawdę sporo wysiłku i konsultacji zanim powstanie coś godnego uwagi. Jeśli ktoś ma w sobie upór, pomysły, niepohamowaną chęć tworzenia przedmiotów, które ułatwią życie i upiększą świat wokół nas to, to zdecydowanie polecam te studia” - sam start, a potem studia na ASP wspomina Marta.
Wzornictwo - praca po studiach
Ukończenie studiów z zakresu wzornictwa daje szansę na podjęcie pracy w biurach projektowych, architektonicznych, działach przygotowania produkcji, tam gdzie tworzone są koncepcje nowych produktów, powstają kolekcje odzieży, w agencjach reklamowych, studiach graficznych, wydawnictwach, placówkach kulturalno-oświatowych, a także przygotowują do prowadzenie własnej działalności artystycznej czy produkcyjnej w oparciu o własne pomysły projektowe.