Jakiego zawodu szukasz?

Copywriter

Copywriter (z ang.) to inaczej autor tekstów reklamowych, co nie zawsze dobrze oddaje naturę zajęcia. Copywriter nazywany też bywa po francusku concepteur-redacteur, czyli twórcą-redaktorem, co najpełniej wyraża istotę tego zawodu. Przez lata copywriterzy godzili się na typowo reklamowe określenie profesji. Teraz triumfuje raczej francuska idea, ponieważ lepiej pasuje do tego, czym zajmuje się copywriter.

Copywriter

W tym zawodzie predyspozycje odgrywają rolę zasadniczą. Potrzebna jest łatwość wyrażania myśli, giętkość języka, kreatywność językowa i mistrzowskie wręcz wyczucie konwencji, schematów, melodii i frazeologii języka.

Copywriter pracuje językiem. Do niedawna jego praca wiązała się przede wszystkim z kreowaniem reklam, treści na ulotki, plakaty, foldery. Do jego zadań należało opracowanie hasła reklamowego, piosenki, scenariusza filmu reklamowego. Bardzo istotne znaczenie miała znajomość zasad komunikacji masowej, wiedza o zachowaniu konsumentów. Brak przywiązania do utartych zwrotów i niekonwencjonalne pomysły to atuty dobrego copywritera. Tekst bardzo często decyduje o powodzeniu kampanii, więc jest bardzo ważny.

Obecnie mianem copywritera określa się również osobę tworzącą teksty na strony internetowe, piszącą artykuły zgodnie z zasadami SEO, co wpływa na pozycjonowanie witryn. Wyróżnia go umiejętność stosowania fraz kluczowych, technika pisania, kładąca nacisk na konstrukcję tekstu.

Jak zostać copywriterem?

W tym zawodzie konkretne wykształcenie nie jest wymagane, ale prawdopodobnie łatwiej pracować jest filologowi czy lingwiście stosowanemu, humaniście.

Inne kierunki, które mogą Was zainteresować w kontekście przyszłej pracy copywritera to: Mediaworkig, Komunikacja wizerunkowa, Nowe media, Dziennikarstwo i nowe media, Komunikacja wizerunkowa, Digital media - kreatywność, analiza, zarządzanie. Wybrane specjalności na kierunkach związanych z marketingiem i reklamą również przygotowują do zadań copywritera.

Tak naprawdę najistotniejsza jest praktyka i doświadczenie. Tego zawodu trzeba się nauczyć samemu oraz praktykując w agencjach reklamowych, u poetów reklamy. Kontakt ze słowem pisanym, ale i absolutny słuch językowy, podpatrywanie różnych środowisk, żargonów, zwanych po nowemu slangami, znajomość gwar, umiejętność twórczego połączenia w całość elementów języka, obrazu i dźwięku daje właściwe efekty.

Mimo wszystko wykształcenie reklamowe może pomóc w oswojeniu się w pracy, a na pewno zagwarantuje, umiejętność współpracy z kreatywnym zespołem. Zdobyta wiedza pogłębiana jest poprzez praktyki zawodowe, prowadzone w agencjach reklamowych i public relations. Często jednak zdarza się, że kandydaci do tego fachu trafiają np. poprzez rekomendację tekstu czy pomysłu.

Gdzie do pracy?

Copywriter może pracować właściwie w każdej firmie, jednak najczęściej zatrudniany jest w agencjach reklamowych lub PR-owych. Ludzie wykonujący ten zawód pracują zazwyczaj na etacie, jednak coraz częściej są freelancerami i tworzą teksty dla wielu firm.

Zarobki copywritera

Za pomysły płaci się dobrze. Copywriter w średniej wielkości agencji może zarobić brutto 8 tys. zł, a senior copywriter w agencji sieciowej od 10 do 15 tys. zł.


Powiązane zawody

Komentarze (10)

pytam
Jakie stawki dostajecie jako freelancerzy?
27.12.2024
03.11.2012
Klaudia
Człowiek od reklamy tyle zarabia? Boże, jestem w szoku... Przecież to nie jest takie trudne wymyślić coś chwytliwego.. Co się dzieję z tym światem...
boguśka
gdzie w Polce można spotkać takie zarobki copy writera?? jestem w szoku, ze osoba w tym zawodzie może tyle zarabiać..
03.11.2012
27.10.2012
false
Mimo wszystko wydaje mi się, że z zarobkami autor artykułu przesadził. Średnia pensja w tym zawodzie to średnia krajowa, czyli generalnie "za pomysły płaci się jak najmniej się da". Pozdrawiam
socjolożi
Bycie specjalistą-samozatrudnionym copywriterem to najlepsza z możliwych opcji. Współpraca z wieloma firmami daje największe zarobki i możliwości. Sam startuję do takiej pracy, jestem absolwentem socjologii,a kierunek moich socjologicznych zainteresowań to semantyka, wizualność i zmysłowość. Mimo to, jest mi ciężko się przebić, a dopóki tego nie zrobię, czeka mnie druga, raczej poniżej kwalifikacji praca.
30.04.2012
24.04.2012
Anioł
W sumie masz rację magi. Zależy jeszcze w jakim sensie staż w agencji pracy. Możesz mieć tylko udział np w pisaniu jakiś tekstów do reklam, redagowania ich, przepisywania takich sloganów a to nie jest aż tak interesująca praca. Przeważnie tacy ludzie mierzą wysoko lecz jednak rzeczywistość jest inna i są zawiedzeni tym stanowiskiem a w agencji reklamowej może tak być
magi
Chce się załapać teraz na staż do agencji reklamowej. Mam nadzieję, że się uda, ale ciężko jest. Często te staże są bezpłatne więc kasy nie bedę z tego miała, ale doświadczenie zawsze jest. Jesli chodzi o ten zawód to ważne jest aby łatwo wyrażać swoje myśli i mieć swobodę pisania. Ja tam zawsze lubiłam zajęcia tego typu, więc myślę, że się sprawdzę. Agencja reklamowa to bardzo fajne środowisko pracownicze, moja kumpela miała kiedyś styczność z tą branżą i mówiła, że atmosfera świetna
18.04.2012
03.03.2012
marlik
Czy po technikum można zostać copy writerem ?? I po jakim technikum jeśli tak ???
tom
Głowa pełna pomysłów, przebojowość, zaradność, burza mózgów i można pracować :)
05.01.2012
03.01.2012
basix
czy po polonistyce jest szansa zostac copywriterem?