Copywriter
Copywriter (z ang.) to inaczej autor tekstów reklamowych, co nie zawsze dobrze oddaje naturę zajęcia. Copywriter nazywany też bywa po francusku concepteur-redacteur, czyli twórcą-redaktorem, co najpełniej wyraża istotę tego zawodu. Przez lata copywriterzy godzili się na typowo reklamowe określenie profesji. Teraz triumfuje raczej francuska idea, ponieważ lepiej pasuje do tego, czym zajmuje się copywriter.
Czym zajmuje się copywriter?
W tym zawodzie predyspozycje odgrywają rolę zasadniczą. Potrzebna jest łatwość wyrażania myśli, giętkość języka, kreatywność językowa i mistrzowskie wręcz wyczucie konwencji, schematów, melodii i frazeologii języka.
Copywriter pracuje językiem. Do niedawna jego praca wiązała się przede wszystkim z kreowaniem reklam, treści na ulotki, plakaty, foldery. Do jego zadań należało opracowanie hasła reklamowego, piosenki, scenariusza filmu reklamowego. Bardzo istotne znaczenie miała znajomość zasad komunikacji masowej, wiedza o zachowaniu konsumentów. Brak przywiązania do utartych zwrotów i niekonwencjonalne pomysły to atuty dobrego copywritera. Tekst bardzo często decyduje o powodzeniu kampanii, więc jest bardzo ważny.
Obecnie mianem copywritera określa się również osobę tworzącą teksty na strony internetowe, piszącą artykuły zgodnie z zasadami SEO, co wpływa na pozycjonowanie witryn. Wyróżnia go umiejętność stosowania fraz kluczowych, technika pisania, kładąca nacisk na konstrukcję tekstu.
Jak zostać copywriterem?
Kierunki, które mogą Was zainteresować w kontekście przyszłej pracy copywritera to: Mediaworking, Komunikacja wizerunkowa, Nowe media i e-biznes, Publikowanie współczesne, Media społecznościowe w zarządzaniu, Dziennikarstwo i nowe media, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Filologia polska, Digital media - kreatywność, analiza, zarządzanie, Lingwistyka praktyczna i copywriting.
Wybrane specjalności na kierunkach związanych z marketingiem i reklamą również przygotowują do zadań copywritera.
Tak naprawdę najistotniejsza jest praktyka i doświadczenie. Tego zawodu trzeba się nauczyć samemu oraz praktykując w agencjach reklamowych, u poetów reklamy. Kontakt ze słowem pisanym, ale i absolutny słuch językowy, podpatrywanie różnych środowisk, żargonów, zwanych po nowemu slangami, znajomość gwar, umiejętność twórczego połączenia w całość elementów języka, obrazu i dźwięku daje właściwe efekty.
Mimo wszystko wykształcenie reklamowe może pomóc w oswojeniu się w pracy, a na pewno zagwarantuje, umiejętność współpracy z kreatywnym zespołem. Zdobyta wiedza pogłębiana jest poprzez praktyki zawodowe, prowadzone w agencjach reklamowych i public relations. Często jednak zdarza się, że kandydaci do tego fachu trafiają np. poprzez rekomendację tekstu czy pomysłu.
Gdzie do pracy?
Copywriter może pracować właściwie w każdej firmie, jednak najczęściej zatrudniany jest w agencjach reklamowych lub PR-owych czy działach marketingu. Ludzie wykonujący ten zawód pracują zazwyczaj na etacie, jednak coraz częściej są freelancerami i tworzą teksty dla wielu firm w ramach własnej działalności gospodarczej.
Zarobki copywritera
Zarobki copywritera mogą się znacznie różnić w zależności od: doświadczenia, formy zatrudnienia, rodzaju klientów, branży i specjalizacji.
Za pomysły płaci się dobrze. Copywriter w średniej wielkości agencji może zarobić brutto 8 tys. zł, a senior copywriter w agencji sieciowej od 10 do 15 tys. zł.
Częstym sposobem rozliczania jest stawka za 1000 zzs (znaków ze spacjami), czyli określoną długość tekstu. To zależnie od rodzaju treści od 20-40 zł, za teksty specjalistyczne może wynosić 100 czy nawet 200 zł za 1000 zzs.
***
Interesują Cię studia społeczne?
Poznaj kierunki społeczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Fot. Freepik
Powiązane zawody
Content Manager
Pozycjoner stron internetowych
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. mediów społecznościowych
Traffic manager


















































































































































