Copywriter
Copywriter (z ang.) to inaczej autor tekstów reklamowych, co nie zawsze dobrze oddaje naturę zajęcia. Copywriter nazywany też bywa po francusku concepteur-redacteur, czyli twórcą-redaktorem, co najpełniej wyraża istotę tego zawodu. Przez lata copywriterzy godzili się na typowo reklamowe określenie profesji. Teraz triumfuje raczej francuska idea, ponieważ lepiej pasuje do tego, czym zajmuje się copywriter.
W tym zawodzie predyspozycje odgrywają rolę zasadniczą. Potrzebna jest łatwość wyrażania myśli, giętkość języka, kreatywność językowa i mistrzowskie wręcz wyczucie konwencji, schematów, melodii i frazeologii języka.
Copywriter pracuje językiem. Do niedawna jego praca wiązała się przede wszystkim z kreowaniem reklam, treści na ulotki, plakaty, foldery. Do jego zadań należało opracowanie hasła reklamowego, piosenki, scenariusza filmu reklamowego. Bardzo istotne znaczenie miała znajomość zasad komunikacji masowej, wiedza o zachowaniu konsumentów. Brak przywiązania do utartych zwrotów i niekonwencjonalne pomysły to atuty dobrego copywritera. Tekst bardzo często decyduje o powodzeniu kampanii, więc jest bardzo ważny.
Obecnie mianem copywritera określa się również osobę tworzącą teksty na strony internetowe, piszącą artykuły zgodnie z zasadami SEO, co wpływa na pozycjonowanie witryn. Wyróżnia go umiejętność stosowania fraz kluczowych, technika pisania, kładąca nacisk na konstrukcję tekstu.
Jak zostać copywriterem?
Inne kierunki, które mogą Was zainteresować w kontekście przyszłej pracy copywritera to: Mediaworkig, Komunikacja wizerunkowa, Nowe media, Dziennikarstwo i nowe media, Komunikacja wizerunkowa, Digital media - kreatywność, analiza, zarządzanie. Wybrane specjalności na kierunkach związanych z marketingiem i reklamą również przygotowują do zadań copywritera.
Tak naprawdę najistotniejsza jest praktyka i doświadczenie. Tego zawodu trzeba się nauczyć samemu oraz praktykując w agencjach reklamowych, u poetów reklamy. Kontakt ze słowem pisanym, ale i absolutny słuch językowy, podpatrywanie różnych środowisk, żargonów, zwanych po nowemu slangami, znajomość gwar, umiejętność twórczego połączenia w całość elementów języka, obrazu i dźwięku daje właściwe efekty.
Mimo wszystko wykształcenie reklamowe może pomóc w oswojeniu się w pracy, a na pewno zagwarantuje, umiejętność współpracy z kreatywnym zespołem. Zdobyta wiedza pogłębiana jest poprzez praktyki zawodowe, prowadzone w agencjach reklamowych i public relations. Często jednak zdarza się, że kandydaci do tego fachu trafiają np. poprzez rekomendację tekstu czy pomysłu.
Gdzie do pracy?
Copywriter może pracować właściwie w każdej firmie, jednak najczęściej zatrudniany jest w agencjach reklamowych lub PR-owych. Ludzie wykonujący ten zawód pracują zazwyczaj na etacie, jednak coraz częściej są freelancerami i tworzą teksty dla wielu firm.
Zarobki copywritera
Za pomysły płaci się dobrze. Copywriter w średniej wielkości agencji może zarobić brutto 8 tys. zł, a senior copywriter w agencji sieciowej od 10 do 15 tys. zł.