Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy
Inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy przygotowuje i przedkłada kierownikowi zakładu pracy analizy dotyczące bhp w zakładzie oraz propozycje usunięcia występujących zagrożeń. Bada przyczyny wypadków w pracy i wnioskuje o ich usunięcie. Prowadzi rejestr dokumentów dotyczących wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Inspektor BHP wstrzymuje pracę maszyn i urządzeń w razie zagrożenia życia i zdrowia pracowników.
Odsuwa od pracy osoby, dla których praca na określonym stanowisku jest wzbroniona.
Bierze udział w opracowywaniu planów modernizacji zakładu. Współpracuje ze wszystkimi komórkami zakładowymi w zakresie spraw bhp, popularyzuje na terenie zakładu pracy zagadnienia bhp oraz prowadzi szkolenia wstępne nowo przyjętych pracowników.
Jak zostać inspektorem BHP?
Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba, która ma:
- wyższe wykształcenie i przynajmniej 2 lata stażu pracy
- tytuł zawodowy technika bezpieczeństwa i higieny pracy
- wykształcenie średnie i przynajmniej 4-letni staż zawodowy
Wraz z długością stażu pracy można nabyć tytuł starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Może nim zostać osoba posiadająca:
- wykształcenie wyższe i co najmniej 4-letni staż zawodowy,
- tytuł technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz 3-letni staż zawodowy
- wykształcenie średnie i 6 lat stażu w zawodzie
Kierunek Bezpieczeństwo i higiena pracy dostępny jest na wielu bardzo uczelniach publicznych i niepublicznych.
Wspomniany staż uzyskać można pracując na jednym ze stanowisk jak inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista czy główny specjalista.
Zdobycie wyższego wykształcenia na kierunku Bezpieczeństwo i higiena pracy lub na studiach podyplomowych z zakresu BHP pozwala na uzyskanie tytułu specjalisty ds. BHP. Tytuł ten przysługuje także osobom, które zdobyły wyższe wykształcenie na innych kierunkach i mają co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub zawód technika BHP i co najmniej 5-letni staż w pracy związanej bezpieczeństwem i higieną pracy.
Najwyższym stopniem zawodowym w dziedzinie BHP jest główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Może go uzyskać osoba, która ma wykształcenie wyższe o specjalności „bezpieczeństwo i higiena pracy” lub studia podyplomowe w tej dziedzinie oraz przynajmniej 2 lata stażu pracy w służbie bhp albo wyższe wykształcenie i co najmniej 6-letni staż pracy na stanowisku związanym z BHP.
Obowiązki Inspektora BHP:
- przeprowadzanie kontroli stanu bhp w zakładzie pod względem przestrzegania zasad i przepisów bhp;
- sporządzanie okresowych analiz stanu bhp w zakładzie wraz z wnioskami dotyczącymi porawy tego stanu;
- informowanie zwierzchnika o stwierdzonych zagrożeniach w zakładzie wraz z wnioskami zobowiązującymi do usunięcia tych zagrożeń;
- wstrzymywanie pracy maszyn i urządzeń technicznych w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników;
- odsuwanie od pracy osób, dla których praca na określonym stanowisku jest zabroniona;
- udział w opracowywaniu planów modernizacji zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji propozycji zastosowania odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjnych dotyczących bhp;
- udział i doradztwo w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, instrukcji i regulaminów dotyczących bhp;
- udział w dochodzeniach powypadkowych w przygotowywaniu dokumentacji w tym zakresie;
- prowadzenie rejestrów oraz kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaniem określonych prac;
- współpraca ze służbą zdrowia w zakresie badań wstępnych, okresowych, specjalistycznych oraz profilaktyki zdrowotnej pracowników;
- współpraca ze służbą pracowniczą, związkami zawodowymi, społeczną inspekcją pracy oraz innymi komórkami wewnętrznymi zakładu w sprawach bhp;
- przygotowywanie materiałów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy dla zewnętrznych organów nadzoru nad warunkami pracy;
- inicjowanie i rozwijanie popularyzacji zagadnień bhp;
- prowadzenie szkoleń wstępnych ogólnych z zakresu bhp nowo przyjętych pracowników.
Ile zarabia Inspektor BHP?
Według raportu wynagrodzeń opracowanego przez firmę Sedlak&Sedlak przeciętne wynagrodzenie wynosi ok. 4000 zł brutto. Wynagrodzenie zależy od kwalifikacji zawodowych oraz wielkości firmy zatrudniającej specjalistę ds. BHP.