Key Account Manager
Polskim odpowiednikiem Account Managera jest kierownik ds. kluczowych klientów.
Czym zajmuje się Key account manager?
Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiada za obsługę najważniejszych, największych, najbardziej wymagających klientów firmy. Zadania account managera zależą od charakteru przedsiębiorstwa, ale z reguły sprowadzają się do zarządzaniem projektem, badania otoczenia konkurencyjnego, raportowania przełożonemu wyników sprzedażowych, nadzorowania prac podległego zespołu. Nieco inna będzie specyfika pracy accounta w branży dóbr szybkozbywalnych, a inna w sektorze bankowym.
Do obowiązków Key Account Managera należą m.in.:
- identyfikacja i obsługa kluczowych klientów firmy,
- negocjowanie warunków współpracy i przygotowywanie ofert,
- monitorowanie realizacji kontraktów i bieżące wsparcie klienta,
- analizowanie potrzeb partnerów biznesowych i proponowanie rozwiązań,
- współpraca z innymi działami (sprzedaż, marketing, logistyka, obsługa klienta),
- budowanie długofalowej strategii rozwoju współpracy.
W tym zawodzie bardzo ważne są: rozwinięte umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne, znajomość rynku, analityczne myślenie, a często także biegła znajomość języków obcych.
Jak zostać account managerem?
Firmy najczęściej poszukują na to stanowisko pracowników z dwu- trzy-letnim doświadczenie w zakresie sprzedaży. Preferowane jest wykształcenie wyższe, a nawet dodatkowe studia podyplomowe czy MBA. Bardzo ważna jest znajomość produktów i usług z danego sektora, a w przypadku firm IT i sektora telekomunikacyjnego liczy się wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie techniczne. Coraz częściej niezbędna okazuje się znajomość języka angielskiego, a wręcz niezbędne są rozwinięte kompetencje prezentacyjne i negocjacyjne. Account powinien posiadać także umiejętność analizowania, pracy w zespole, być dyspozycyjny i odporny na stres.
Preferowane kierunki to: zarządzanie, ekonomia, marketing lub kierunki techniczne (jeśli planujesz pracę w branży IT, telekomunikacji, energetyce itp.).
Gdzie pracuje Key Account Manager?
Specjaliści z tej dziedziny zatrudniani są w sektorze handlu, usług, IT, logistyki czy farmacji.
Key Account Manager pracuje wszędzie tam, gdzie firma obsługuje dużych i strategicznych klientów. Jego miejsce zatrudnienia zależy od branży, ale najczęściej są to:
- korporacje i duże przedsiębiorstwa handlowe – obsługa sieci sklepów, dystrybutorów, hurtowni,
- branża IT i nowe technologie – współpraca z kluczowymi klientami biznesowymi przy wdrożeniach systemów, oprogramowania czy usług chmurowych,
- logistyka i transport – obsługa strategicznych partnerów w zakresie przewozów i łańcucha dostaw,
- farmacja i medycyna – zarządzanie współpracą z sieciami aptek, szpitalami czy dystrybutorami leków,
- branża finansowa i ubezpieczeniowa – utrzymywanie relacji z dużymi klientami korporacyjnymi,
- sektor FMCG (dobra szybkozbywalne) – np. opieka nad kluczowymi sieciami handlowymi.
Najczęściej KAM pracuje w dziale sprzedaży lub rozwoju biznesu, ale jego obowiązki wymagają współpracy z marketingiem, logistyką, finansami czy obsługą klienta. Zwykle wykonuje pracę biurową połączoną z licznymi spotkaniami z klientami oraz wyjazdami służbowymi.
Wynagrodzenie account managera
Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków brutto to 10 520 zł, a połowa pracowników zarabia od 8 350 zł do 14 370 zł miesięcznie. Czołówka zarobków w branżach FMCG, IT, digital to wynagrodzenie do 21–22 tys. zł brutto.
Pracownik otrzymuje dodatkowo samochód służbowy, laptop, telefon komórkowy. Może liczyć na prywatną opiekę medyczną oraz szkolenia.
***
Interesują Cię studia ekonomiczne?
Poznaj kierunki ekonomiczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Brand Manager, opiekun marki
E-commerce manager
Ekonomista
Handlowiec on-line
PR manager, kierownik ds. public relations
Project Manager
Przedstawiciel farmaceutyczny (medyczny)
Przedstawiciel handlowy (handlowiec)
Sales Director, dyrektor ds. sprzedaży
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. marketingu


















































































































































