Key Account Manager
Polskim odpowiednikiem Account Managera jest kierownik ds. kluczowych klientów.
Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiada za obsługę najważniejszych, największych, najbardziej wymagających klientów firmy. Zadania account managera zależą od charakteru przedsiębiorstwa, ale z reguły sprowadzają się do zarządzaniem projektem, badania otoczenia konkurencyjnego, raportowania przełożonemu wyników sprzedażowych, nadzorowania prac podległego zespołu. Nieco inna będzie specyfika pracy accounta w branży dóbr szybkozbywalnych, a inna w sektorze bankowym.
Charakter pracy
Do głównych zadań account managera należy opieka nad klientami korporacyjnymi, doradztwo, prezentacja, negocjacje oraz sprzedaż. Account przygotowuje umowy, koordynuje ich realizację, monitoruje i analiza dane rynkowe dotyczących konsumentów i działań konkurencji. Prowadzi raporty marketingowe, nadzoruje akcje promocyjne, czasami prowadzi szkolenia dla podległego zespołu.
Jak zostać account managerem?
Firmy najczęściej poszukują na to stanowisko pracowników z dwu- trzy-letnim doświadczenie w zakresie sprzedaży. Preferowane jest wykształcenie wyższe, a nawet dodatkowe studia podyplomowe czy MBA. Bardzo ważna jest znajomość produktów i usług z danego sektora, a w przypadku firm IT i sektora telekomunikacyjnego liczy się wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie techniczne. Coraz częściej niezbędna okazuje się znajomość języka angielskiego, a wręcz niezbędne są rozwinięte kompetencje prezentacyjne i negocjacyjne. Account powinien posiadać także umiejętność analizowania, pracy w zespole, być dyspozycyjny i odporny na stres.
Wynagrodzenie account managera
Według analiz portalu wynagorodzenia.pl. mediana zarobków Key Account Managera wynosi 9510 zł. Oznacza to, że połowa badanych uzyskuje wyższe zarobki, pensja drugiej połowy osób zatrudnionych na tym stanowisku jest niższa. Pracownik otrzymuje dodatkowo samochód służbowy, laptop, telefon komórkowy. Może liczyć na prywatną opiekę medyczną oraz szkolenia.