PR manager, kierownik ds. public relations
PR Manager odpowiada za wizerunek firmy. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa odbywa się poprzez kontakty z mediami, organizację konferencji prasowych, przygotowywanie materiałów informacyjnych, folderów i gazetek firmowych. Polski odpowiednik nazwy to kierownik ds. public relations.
Aktywność zawodowa PR Managera skierowana jest zarówno na działania zewnętrzne (publicity), jak i wewnątrz firmy. PR manager współpracuje ściśle z działem marketingu, promocji (o ile jest wydzielony w strukturach firmy). Czasami ma pod sobą własnych pracowników. Zdarza się, że pracuje sam.
Predyspozycje do zawodu
Na stanowisku PR Managera wymagane jest wykształcenie wyższe, magisterskie lub kierunkowe licencjackie, minimum dwu- lub trzyletnie doświadczenie w dziedzinie public relations oraz znajomość angielskiego.
Konieczna jest łatwość nawiązywania kontaktów, sprawność pisania oraz swoboda występowania i przemawiania publicznego. Do tego należy dołączyć bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne.
Inne cechy pożądane to: zdolność obiektywnej i analitycznej oceny sytuacji, głęboka znajomość rynku i śledzenie aktualnych wydarzeń, umiejętność zrozumienia potrzeb klienta, umiejętność pracy w zespole oraz zdolności przywódcze, umiejętność podejmowania decyzji oraz radzenia sobie w trudnych, często awaryjnych sytuacjach, dyspozycyjność oraz duża odporność na stres.
Czym się zajmuje PR Manager
Jego głównym celem jest budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem – klientami, mediami, partnerami biznesowymi i społecznością.
Do najważniejszych zadań PR managera należą:
- opracowywanie i realizacja strategii komunikacyjnych,
- tworzenie materiałów prasowych, raportów, prezentacji i treści promocyjnych,
- utrzymywanie kontaktów z mediami i przygotowywanie wywiadów, konferencji prasowych, eventów,
- zarządzanie kryzysowe – reagowanie na sytuacje, które mogą zaszkodzić reputacji,
- monitorowanie opinii publicznej i mediów społecznościowych,
- współpraca z działami marketingu i reklamy.
Jak zostać PR Managerem?
Utarło się, że dziennikarze są doskonałymi PR-owcami. Umiejętność pisania, klarownego formułowania przekazów to kluczowa umiejętność, którą posiadają właśnie ludzie pracujący "piórem".
Zatem studia dziennikarskie to jedna z dróg prowadzących do zawodu. Dobrą bazą przyszłego pracownika PR będą studia na Zarządzaniu, specjalnościach związanych z marketingiem, a nawet Prawie.
Inne rekomendowane studia to Public Relations, Marketing i komunikacja rynkowa, Komunikacja wizerunkowa i public relations, Komunikacja wizerunkowa, Komunikowanie promocyjno-wizerunkowe, reklama, branding, PR.
Ścieżki prowadzące do zawodu bywają różne. Można rozpocząć pracę w agencji informacyjnej czy reklamowej. Start może też nastąpić w dziale promocji bądź marketingu. Kolejny etap to zajęcie stanowiska kierownika ds. marketingu lub ds. public relations. Potem przechodzi się na stanowisko rzecznika prasowego lub kierownika ds. PR. W dużych strukturach organizacyjnych można liczyć na awans i zając najwyższą pozycję dyrektora biura prasowego lub dyrektora ds. PR, zarządzającego podległym mu działem.
Wynagrodzenie PR Managera
Według raportu portalu wynagrodzenia.pl, mediana wynagrodzenia całkowitego brutto dla PR managera wynosi 11 830 zł miesięcznie. Połowa pracujących zarabia między 9 720 zł a 15 410 zł brutto.
Możliwe bonusy oferowane przez firmy to: laptop, telefon komórkowy, szkolenia, prywatna opieka lekarska, rzadziej samochód służbowy.
***
Interesują Cię studia społeczne?
Poznaj kierunki społeczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Copywriter
Dziennikarz prasowy
Rzecznik prasowy
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. marketingu


















































































































































