Jakiego zawodu szukasz?

PR manager, kierownik ds. public relations

PR Manager odpowiada za wizerunek firmy. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa odbywa się poprzez kontakty z mediami, organizację konferencji prasowych, przygotowywanie materiałów informacyjnych, folderów i gazetek firmowych. Polski odpowiednik nazwy to kierownik ds. public relations.

PR manager, kierownik ds. public relations

Aktywność zawodowa PR Managera skierowana jest zarówno na działania zewnętrzne (publicity), jak i wewnątrz firmy. PR manager współpracuje ściśle z działem marketingu, promocji (o ile jest wydzielony w strukturach firmy). Czasami ma pod sobą własnych pracowników. Zdarza się, że pracuje sam.

Predyspozycje do zawodu

Na stanowisku PR Managera wymagane jest wykształcenie wyższe, magisterskie lub kierunkowe licencjackie, minimum dwu- lub trzyletnie doświadczenie w dziedzinie public relations oraz znajomość angielskiego.

Konieczna jest łatwość nawiązywania kontaktów, sprawność pisania oraz swoboda występowania i przemawiania publicznego. Do tego należy dołączyć bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne.

Inne cechy pożądane to: zdolność obiektywnej i analitycznej oceny sytuacji, głęboka znajomość rynku i śledzenie aktualnych wydarzeń, umiejętność zrozumienia potrzeb klienta, umiejętność pracy w zespole oraz zdolności przywódcze, umiejętność podejmowania decyzji oraz radzenia sobie w trudnych, często awaryjnych sytuacjach, dyspozycyjność oraz duża odporność na stres.

Zakres obowiązków PR Managera

Do zadań kierownika ds. PR należy planowanie i koordynacja przebiegu programów informacyjnych, organizacja imprez oraz wszystkich specjalnych projektów (targi, prezentacje, imprezy charytatywne) mających na celu propagowanie i upublicznianie działalności firmy, jej usług czy produktów. Kierownik monitoruje i analizuje zachowania rynkowe konkurencji oraz wyniki promocji własnych produktów czy usług. Przygotowuje raporty z informacjami zwrotnymi z zewnątrz, np. po ukazaniu się informacji prasowej.

Jak zostać PR Managerem?

Utarło się, że dziennikarze są doskonałymi PR-owcami. Umiejętność pisania, klarownego formułowania przekazów to kluczowa umiejętność, którą posiadają właśnie ludzie pracujący "piórem".

Zatem studia dziennikarskie to jedna z dróg prowadzących do zawodu. Dobrą bazą przyszłego pracownika PR będą studia na Zarządzaniu, specjalnościach związanych z marketingiem, a nawet Prawie.

Ścieżki prowadzące do zawodu bywają różne. Można rozpocząć pracę w agencji informacyjnej czy reklamowej. Start może też nastąpić w dziale promocji bądź marketingu. Kolejny etap to zajęcie stanowiska kierownika ds. marketingu lub ds. public relations. Potem przechodzi się na stanowisko rzecznika prasowego lub kierownika ds. PR. W dużych strukturach organizacyjnych można liczyć na awans i zając najwyższą pozycję dyrektora biura prasowego lub dyrektora ds. PR, zarządzającego podległym mu działem.

Wynagrodzenie PR Managera

Zarobki na stanowisku PR Managera wahają się w granicach 6 - 15 tys. zł brutto. Możliwe bonusy oferowane przez firmy to: laptop, telefon komórkowy, szkolenia, prywatna opieka lekarska, rzadziej samochód służbowy.


Powiązane zawody

Komentarze (2)

łukasz
No na pewno dużo zarabia bo jest na bardzo opłacalnym stanowisku, nie wiem czy tak łatwo da się wyrzucić z tej pracy ;) jakbym ja miał zatrudnić taką osobę w mojej firmie to chciałbym, żeby to była kompetentna i odpowiedzialna osoba. Najlepiej taka z charyzmą, żeby wszystko potrafiła załatwić. Jakby dobrze wypełniała swoje obowiązki to byłbym w stanie jej dużo zapłacić, proste :)
26.11.2012
08.05.2012
syzyf
W firmie w której aktualnie jestem na stażu jest babka na tym stanowisku i zarabia kupę forsy. Krążą nawet plotki, że zarabia zbyt duzo i przyjmą jakąś osobę młodą na to stanowisko aby zaoszczędzić. Po prostu lepiej tak dla firmy. Jestem ciekaw jak to na serio będzie. Ja myslę, że ok 6 tys może zarabiać