PR manager, kierownik ds. public relations
PR Manager odpowiada za wizerunek firmy. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa odbywa się poprzez kontakty z mediami, organizację konferencji prasowych, przygotowywanie materiałów informacyjnych, folderów i gazetek firmowych. Polski odpowiednik nazwy to kierownik ds. public relations.
Aktywność zawodowa PR Managera skierowana jest zarówno na działania zewnętrzne (publicity), jak i wewnątrz firmy. PR manager współpracuje ściśle z działem marketingu, promocji (o ile jest wydzielony w strukturach firmy). Czasami ma pod sobą własnych pracowników. Zdarza się, że pracuje sam.
Predyspozycje do zawodu
Na stanowisku PR Managera wymagane jest wykształcenie wyższe, magisterskie lub kierunkowe licencjackie, minimum dwu- lub trzyletnie doświadczenie w dziedzinie public relations oraz znajomość angielskiego.
Konieczna jest łatwość nawiązywania kontaktów, sprawność pisania oraz swoboda występowania i przemawiania publicznego. Do tego należy dołączyć bardzo dobre umiejętności prezentacyjne i negocjacyjne.
Inne cechy pożądane to: zdolność obiektywnej i analitycznej oceny sytuacji, głęboka znajomość rynku i śledzenie aktualnych wydarzeń, umiejętność zrozumienia potrzeb klienta, umiejętność pracy w zespole oraz zdolności przywódcze, umiejętność podejmowania decyzji oraz radzenia sobie w trudnych, często awaryjnych sytuacjach, dyspozycyjność oraz duża odporność na stres.
Zakres obowiązków PR Managera
Do zadań kierownika ds. PR należy planowanie i koordynacja przebiegu programów informacyjnych, organizacja imprez oraz wszystkich specjalnych projektów (targi, prezentacje, imprezy charytatywne) mających na celu propagowanie i upublicznianie działalności firmy, jej usług czy produktów. Kierownik monitoruje i analizuje zachowania rynkowe konkurencji oraz wyniki promocji własnych produktów czy usług. Przygotowuje raporty z informacjami zwrotnymi z zewnątrz, np. po ukazaniu się informacji prasowej.
Jak zostać PR Managerem?
Utarło się, że dziennikarze są doskonałymi PR-owcami. Umiejętność pisania, klarownego formułowania przekazów to kluczowa umiejętność, którą posiadają właśnie ludzie pracujący "piórem".
Zatem studia dziennikarskie to jedna z dróg prowadzących do zawodu. Dobrą bazą przyszłego pracownika PR będą studia na Zarządzaniu, specjalnościach związanych z marketingiem, a nawet Prawie.
Ścieżki prowadzące do zawodu bywają różne. Można rozpocząć pracę w agencji informacyjnej czy reklamowej. Start może też nastąpić w dziale promocji bądź marketingu. Kolejny etap to zajęcie stanowiska kierownika ds. marketingu lub ds. public relations. Potem przechodzi się na stanowisko rzecznika prasowego lub kierownika ds. PR. W dużych strukturach organizacyjnych można liczyć na awans i zając najwyższą pozycję dyrektora biura prasowego lub dyrektora ds. PR, zarządzającego podległym mu działem.
Wynagrodzenie PR Managera
Zarobki na stanowisku PR Managera wahają się w granicach 6 - 15 tys. zł brutto. Możliwe bonusy oferowane przez firmy to: laptop, telefon komórkowy, szkolenia, prywatna opieka lekarska, rzadziej samochód służbowy.