Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. marketingu odpowiada w firmie za działania marketingowe. Zajmuje się ich planowaniem, koordynacją oraz realizacją. Pełni funkcję samodzielną lub jest członkiem większego zespołu, czyli działu marketingu.
Specjalistę ds. marketingu powinny cechować umiejętności handlowca oraz specjalisty ds. reklamy. Ważna jest wiedza z zakresu sprzedaży, promocji oraz określania potrzeb rynku.
Najlepsze efekty w tej pracy dają wyobraźnia, kreatywność, odpowiedzialność i umiejętność przewidywania. Specjalista ds. marketingu musi dobrze znać przynajmniej jeden język obcy, być otwarty na otoczenie i dbać o autoprezentację.
Status społeczny
Pozycja specjalistów ds. marketingu w ostatnich latach nieco się obniżyła ze względu na dużą liczbę absolwentów tego kierunku na rynku pracy. Ale w konkretnej firmie specjalista ds. marketingu wcale nie stracił na znaczeniu. Nadal ciąży na nim wielka odpowiedzialność za powodzenie wielu projektów i sukces firmy w ogóle. Od jego umiejętnej polityki zależą losy firmy. Jest też dobrze wynagradzany i często awansuje do funkcji dyrektora ds. marketingu.
Jak zostać specjalistą ds. marketingu?
Najlepiej wybrać studia wyższe na kierunku Zarządzanie, Ekonomia, Reklama, Public relations i reklama, Marketing. Dostępność kierunków w różnych specjalnościach i konfiguracjach jest szeroka zarówno w uczelniach publicznych, jak i niepublicznych. Kształcenie w ogólnych założeniach ma dawać podstawy do zarządzania dużą i małą firmą, w najrozmaitszych branżach. Daje też podstawy do pracy w marketingu w każdym przedsiębiorstwie.
Studia na tych kierunkach są zorientowane przede wszystkim na kształtowanie umiejętności menedżerskich i organizatorskich. Koncentrują się na zasadach i mechanizmach funkcjonowania firm w gospodarce rynkowej oraz skutecznym i efektywnym wykorzystaniu ich potencjału ekonomicznego.
Marketing i zarządzanie to dziedziny niezwykle szerokie. Ich przedmiot to cała rzeczywistość ekonomiczna, dlatego przedmioty, które pojawiają się podczas studiów, są zróżnicowane. Do klasycznych w tej dziedzinie należą: zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing, rachunkowość, finanse, komunikacja w biznesie, psychologia w zarządzaniu, zarządzanie finansami. W trakcie studiów poznaje się głównie elementy marketingu, np. strategiczne planowanie i zarządzanie marketingowe, zachowania konsumenckie, analizy rynku i konkurencji oraz techniki badań marketingowych rynku. Spora część zajęć poświęcona jest aspektom społecznym, psychologicznym oraz komunikacyjnym marketingu i biznesu.
Gdzie do pracy?
Specjaliści uważają, że perspektywy dla tej grupy zawodowej są ciągle całkiem niezłe. Nastąpiło wprawdzie pewne nasycenie rynku pracy, jednak można uznać, że pracy dla marketingowców nie braknie nigdy. Wszak każda firma powinna zatrudniać minimum jednego specjalistę ds. marketingu. Tak więc pracy dla porządnych fachowców w tej dziedzinie nie zabraknie.
Zarobki marketingowców
Początkujący specjalista ds. marketingu w niedużej firmie zarobi około 3,5 tys. zł netto na początek. Pracownik z kilkuletnim doświadczeniem, sprawujący samodzielne stanowisko w firmie, otrzyma pensję na poziomie 4,5 - 5 tys. złotych, a jako szef działu 6 - 10 tys. złotych. W większych miastach, zwłaszcza w stolicy, zarobki są zdecydowanie wyższe. Dyrektor ds. marketingu może liczyć na wynagrodzenie rzędu nawet 20 tys. zł miesięcznie.