Traffic manager
Traffic manager to osoba zajmująca się dostarczeniem ruchu na strony internetowe lub w aplikacjach. Chodzi o to, by przyciągnąć do serwisu internetowego użytkowników, zwłaszcza tych, którzy są potencjalnie najbardziej zainteresowani treściami lub zakupami.
Ruch dostarczany jest zazwyczaj za pomocą odpowiednio przygotowanych kampanii promocyjnych, a traffic manager odpowiada za to, żeby kampanie te trafiły do właściwych osób. Do zadań traffic managera należy także analiza zachowania odwiedzających i dostosowanie działań do ciągle zmieniającej się sytuacji. Z jego analiz wynikają także poprawki, które należy wprowadzić na stronie, aby zwiększyć ilość odsłon lub zachęcić odwiedzających do wykonania na stronie określonych czynności.
Na czym polega zawód traffic managera?
Praca traffic managera zaczyna się od opracowania planu, który ma doprowadzić do osiągnięcia zdefiniowanych celów. W zależności od typu strony tym celem może być np. osiągnięcie sprzedaży na określonym poziomie w sklepie internetowym, przyciągnięcie jak największej ilości użytkowników do konkretnej treści, skłonienie internautów do pobrania aplikacji lub zapisania się na newsletter.
Po analizie celów i kanałów dotarcia do użytkowników, traffic manager wybiera narzędzia, media i sieci społecznościowe, gdzie wyświetlanie kampanii reklamowej przyniesie najlepsze efekty przy określonym budżecie. W trakcie rozpoczętej już kampanii traffic manager sprawdza, czy poczynione założenia przynoszą oczekiwany efekt. Jeżeli nie, praca analityczna wykonywana jest jeszcze raz.
Codzienne zadania traffic managera:
- zarządzanie kampaniami (od ich zaplanowania, poprzez rozpoczęcie, analizę skuteczności, ewentualne korekty, do zakończenia i podsumowania),
- obsługa kont w systemach, poprzez które prowadzone są kampanie i analizowany jest ruch na stronach,
- monitorowanie wejść na stronę,
- raportowanie o stanie projektów klientom lub innym zainteresowanym stronom,
- pilnowanie budżetu przeznaczonego na konkretne działania,
- pilnowanie harmonogramów,
- kontakt z działami kreatywnymi przygotowującymi kampanie w celu ich optymalizacji,
- analizowanie kampanii w celu raportowania o odwiedzających i ich doświadczeniach.
Ze względu na to, że praca wykonywania jest głównie przy pomocy komputera podłączonego do Internetu, może być ona w znaczącym zakresie wykonywana zdalnie.
Kto może zostać traffic managerem?
Ze względu na to, że jest to dość młoda profesja, nie ma szkół przygotowujących stricte do pracy jako traffic manager. Do wykonywania tego zawodu prowadzą różne drogi. Jedną z nich jest ukończenie studiów na kierunkach związanych z zarządzaniem, marketingiem, zarządzaniem projektami lub public relations. Kluczową rolę odgrywa doświadczenie, często zdobyte na innych stanowiskach związanych z e-marketingiem i komunikacją w sieci lub pozycjonowaniem. Zawsze przydają się szkolenia aktualizujące wiedzę, która w tym zawodzie zmienia się bardzo szybko.
Ważny jest zmysł analityczny i łatwość pracy z liczbami. Na tym stanowisku sprawdzą się osoby, które nie boją się częstej reorientacji i na bieżąco potrafią śledzić zmieniającą się technologię oraz algorytmy odpowiedzialne za pozycje stron w wyszukiwarkach.
Traffic manager powinien lubić się uczyć. Specyfika tej pracy polega na korzystaniu z nowych i stale zmieniających się narzędzi oraz dobierania ich pod konkretnie projekty. W tej pracy niezbędne jest bieżące śledzenie trendów technologicznych i społecznych, które wpływają na zachowanie użytkowników w Internecie. Dostosowywanie się do tych trendów często decyduje o skuteczności traffic managera.
Kolejna pożądaną cechą jest umiejętność współpracy. Przydaje się ona podczas kontaktu z innymi działami odpowiadającymi za sprzedaż, marketing czy kreację, a czasami także z klientami.
Zarobki traffic managera
Średnie wynagrodzenie traffic managera w Polsce wynosi około 6 000–9 000 zł brutto miesięcznie, choć w dużych agencjach reklamowych lub firmach technologicznych może sięgać nawet 12 000 zł brutto.
***
Interesują Cię studia ekonomiczne?
Poznaj kierunki techniczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Administrator sieci komputerowej
Back-end developer
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
E-commerce manager
Front-end developer
Full stack developer
Grafik komputerowy
Handlowiec on-line
Informatyk
Pozycjoner stron internetowych
Specjalista UX
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. mediów społecznościowych
Specjalista sprzedaży internetowej
Tester oprogramowania komputerowego


















































































































































