Broker informacji
Broker informacji to osoba, która wyszukuje i udostępnia informacje. Ten zawód narodził się stosunkowo niedawno w wyniku rozwoju technik transmisji informacji.
Zadaniem brokera jest wyławianie z internetu najistotniejszych informacji wg ściśle określonego kryterium oraz ich ocena. Analiza i opracowanie pozyskanych danych jest tutaj niezwykle istotne. To właśnie strategia wyszukiwawcza oraz trafność doboru źródeł informacji stanowi o jego sile.
Broker informacji musi gwarantować, że udzielona przez niego informacja jest najwyższej jakości. Udzielając klientowi informacji niejako ją akredytuje, firmuje swoim nazwiskiem tak, jak notariusz, autor książki czy też broker giełdowy, któremu ufamy, powierzając zakup najlepszego pakietu akcji.
Trzeba pamiętać, iż informacje zebrane i dostarczone przez infobrokera służą zwykle jako podstawa do podjęcia ważnych decyzji w firmie. Popełnionych błędów zazwyczaj nie da się łatwo spostrzec, ale ich konsekwencje mogą być drastyczne. Można zatem powiedzieć, że porażka rynkowa klienta brokera informacji, to również porażka infobrokera.
Predyspozycje do zawodu
Najistotniejszą sprawą w tej branży jest umiejętność organizacji pracy. Potrzebna jest również wyobraźnia, kreatywność i sposób myślenia zmierzający do maksymalnego skrócenia czasu i kosztów dotarcia do danych. Niezbędna jest odpowiedzialność i rzetelność charakterystyczna dla branży dziennikarskiej. Nie bez znaczenia pozostaje umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatycznymi, odpowiednimi programami, narzędziami pozyskiwania i weryfikowania informacji.
Broker to pośrednik, ale o szczególnym charakterze. Jak wszyscy działający w mediach, zdaje sobie sprawę, że informacja to towar, często bardzo kosztowny. Broker działa samodzielnie lub w ramach firmy, która zajmuje się sprzedażą usług zbierania i przetwarzania informacji lub też pośrednictwem w takiej sprzedaży.
Profesja brokera informacji zyskała ostatnio na atrakcyjności ze względu na fakt, że firmy zlecają zadania pozyskiwania informacji profesjonalistom, specjalistom skutecznym w swoich działaniach. A że rozwój kontaktów gospodarczych i handlowych wymusza na firmach ciągłą aktywność w dostępie do informacji o konkurencji, rynkach zbytu, nowinkach technologicznych, powstał specyficzny rynek pracy dla brokerów informacji.
Jak zostać brokerem informacji?
Choć jest to zawód nowy, pojawiła się już możliwość podjęcia studiów pozwalających uzyskać kwalifikacje z tego obszaru.
Kierunki, które możecie wziąć pod uwagę myśląc o pracy brokera informacji to przykładowo:
- infobrokerstwo, zarządzanie dokumentacją i archiwistyka
- zarządzanie informacją i bibliotekoznawstwo
- informatologia stosowana
- zarządzanie wiedzą i infobrokeringiem
- archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo
- archiwistyka i nowoczesne zarządzanie zapisami informacyjnymi
- doradztwo i infobrokerstwo historyczne
- informacja naukowa i bibliotekoznawstwo.
Obecnie w zawodzie pracuje wiele osób bez wykształcenia kierunkowego. Czasami mają za sobą studia na bibliotekoznawstwie bądź informacji naukowej. Kształcą się i poszerzają wiedzę samodzielnie.
Gdzie pracuje Broker informacji?
W Polsce działają już firmy brokerskie. Wiele osób samodzielnie aktywizuje się zawodowo, zakładając własną firmę. Oferują swoje usługi branżom biznesowym i przemysłowym, firmom marketingowym, producentom oprogramowania, wydawcom, literatom i dziennikarzom oraz kancelariom prawnym, firmom farmaceutycznym, a nawet bankom.
Ponadto infobrokerzy mogą przykładowo pracować w archiwach państwowych i wyodrębnionych (wojskowych, służb specjalnych, wymiaru sprawiedliwości, najwyższych organów państwa), urzędach administracji państwowej i samorządowej, wszelkiego rodzaju archiwach, np. banków, sądów, instytucji publicznych, firmach zajmujących się porządkowaniem i przechowywaniem dokumentacji, instytucjach naukowych, edukacyjnych i kulturalnych, stowarzyszeniach i fundacjach, wszelkiego rodzaju kancelariach, sekretariatach i biurach (posiadają je niemal wszystkie współczesne organizacje).
Zarobki Infobrokerów
Są zróżnicowane: od 2500 zł do 4500 zł w firmach. Pracując samodzielnie można zarobić więcej, bo informacja z roku na rok drożeje. Ale podstawą są tu systematyczne zlecenia na wyszukiwanie informacji.
Informacja walutą przyszłości?
Przekonuje o tym infobrokerka Patrycja Hrabiec-Hojda: