Matura Międzynarodowa - czy warto zdawać IB Diploma Programme
Co roku około tysiąca polskich uczniów przystępuje do matury międzynarodowej, określanej skrótem IB (International Baccalaureate).
Czy warto podjąć trud nauki w języku obcym i przystąpić do tego programu?
Poniżej postaramy opisać się zarówno wady, jak i zalety tego rozwiązania.

Co to jest matura międzynarodowa?
Matura międzynarodowa jest to część międzynarodowego programu edukacyjnego International Baccalaureate. To dwuletni program nauczania na poziomie liceum ogólnokształcącego, realizowany w całości w języku angielskim (rzadziej francuskim lub hiszpańskim), zakończony egzaminem maturalnym, równoważnym ze standardową polską maturą.
Maturę międzynarodową można zdawać w Polsce od 1993 roku. W Europie egzamin istnieje od 1968 roku.
Aby przystąpić do IB należy przede wszystkim wybrać liceum, gdzie realizowany jest program matury międzynarodowej.
Zaznaczyć tu należy, że istnieją także inne formy matury/egzaminów, które nie są IB, a ułatwiają start na uczelniach zagranicznych np. matura dwujęzyczna (dotyczy najczęściej klas dwujęzycznych) oraz dla starających się o przyjęcia na uczelnie amerykańskie - egzamin SAT.
Czy warto pisać maturę międzynarodową?
Na maturę międzynarodową decydują się zazwyczaj uczniowie, którzy mają w planach studia za granicą. Oczywiście zdając IB można też studiować w Polsce, ale to rzadziej wybierana opcja - chociaż przy rekrutacji punkty za maturę międzynarodową uczelnie przeliczają bardzo korzystnie.
Gdy masz maturę międzynarodową, aplikacja na studia za granicą i w Polsce jest łatwiejsza. Absolwenci programu IB są atrakcyjnymi kandydatami dla najlepszych uniwersytetów na świecie, głownie ze względu na swoją samodzielność i lepszą motywację do nauki.
Zalety matury międzynarodowej
IB to nie tylko egzamin, ale także dwuletni program nauczania. Dzięki temu, że w całości realizowany jest w języku obcym bardzo wzmacnia kompetencje językowe, dając w zasadzie biegłość posługiwania się najczęściej językiem angielskim. Po tym okresie uczniowie gotowi są na podjęcie studiów wyższych za granicą. Bariera językowa w zasadzie nie istnieje.
Struktura programu pozwala także na ćwiczenie samodzielności, podejmowania samodzielnych decyzji i krytycznego myślenia. Uczestnictwo w IB wymusza własne poszukiwania materiałów do nauki i stawania samemu sobie pytań, na które należy znaleźć odpowiedzi. Uczestnicy programu IB robią tzw. researche i później je opisują. Analiza, łączenie faktów z różnych źródeł, wyciąganie wniosków, pisemne przekazywanie swoich myśli - to wszystko czego uczestnicy uczą się podczas przygotowań do IB. Nauka odbywa się w dużym stopniu w oparciu o metodę projektową, a więc zupełnie inaczej niż w tradycyjnym trybie pracy w liceum, gdzie dominuje teoria i pamięciowe przyswajanie wiedzy.
Szkoły prowadzące program pozostają pod kontrolą organizacji akredytacyjnej International Baccalaureate, która czuwa nad jakością kształcenia. Sam program ciągle się rozwija wykorzystując najnowsze badania nad procesami nauki i działania mózgu.
IB to program o charakterze globalnym - uczniowie mogą płynnie przenieść się ze szkoły w jednym kraju, do szkoły realizującej program w dowolnym innym kraju.
Wady matury międzynarodowej
Czy przystępowanie do IB ma jakieś wady? Program IB różni się od programu polskiej matury, więc w przypadku, gdy ktoś rozmyśli się w trakcie nauki lub nie podoła wymogom i zechce zdawać maturę standardową, to do nadrobienia będzie miał materiał z 2 lat nauki. W zasadzie bez powtarzania roku ciężko jest to zrobić. Dlatego IB jest propozycją dla osób zdecydowanych na naukę po angielsku i wytężoną pracę.
Intensywność kształcenia to także czynnik, który musi być brany pod uwagę przed przystąpieniem do programu. Jeżeli uczeń sam z siebie nie lubi się uczyć i zdobywać informacji, nie wykazuje aktywności, a wręcz entuzjazmu związanego z uczeniem się, może nie dać rady z ilością nauki i mieć poczucie zmarnowanego czasu.
Uczestnicy IB powinni cechować się m.in. samodyscypliną, zaangażowaniem i systematycznością. Już na wstępie wymagana jest bardzo dobra znajomość jeżyk obcego. IB nie jest programem dla wszystkich.
Podsumowując matura międzynarodowa, to z jednej strony interdyscyplinarne podejście do nauki, a z drugiej wymaga dużo większego nakładu pracy niż w standardowym programie liceum.
Przewagą nad tradycyjnym kształceniem jest tu rozwoju indywidualnych zainteresowań ucznia. Niewiele przedmiotów sprawia, że można skupić się na tym, na czym się chce, a odrzucić nieciekawe zagadnienia. Dodatkowo matura międzynarodowa ułatwia zdobycie miejsca na studiach. Jednak już od początku trzeba wykazać się ponadstandardową znajomością języka obcego i pracowitością. Nie jest to opcja dla każdego i podejmując decyzję najlepiej rozważyć we własnym sumieniu czy jest się gotowym na duże nakłady pracy własnej, czy nie. Od tego w największym stopniu zleży powodzenie całego przedsięwzięcia.
IB Diploma Programme realizują wybrane licea:
Białystok
• II Liceum Ogólnokształcące im Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej
Bydgoszcz
• IX Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy
• International School of Bydgoszcz
Gdańsk
• III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku
Gdynia
• III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
Gliwice
• I Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach
Kalisz
• II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu
Katowice
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Melchiora Wańkowicza w Katowicach
• III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Katowicach
Kielce
• VI Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Kielcach
Kraków
• Kolegium Europejskie w Krakowie
• VIII Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące
• British International School of Cracow
• International School of Kraków
Leszno
• II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie
Lublin
• I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie
Łódź
• IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
• British International School of the University of Lodz
Poznań
• II Liceum Ogólnokształcące im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu
• International School of Poznan
Płock
• Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Płocku
Szczecin
• II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
• Szczecin International School
Tarnów
• II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie
Warszawa
• International European School of Warsaw
• Meridian International School
• XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie
• II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego w Warszawie
• The British School w Warszawie
• Liceum Amerykańskie w Warszawie
• I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące nr 32 im. Jeana Monneta w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące Sióstr Nazaretanek nr 54 w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła z Tarsu w Warszawie
• International American School
• 2 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Jasienicy w Warszawie
Wrocław
• V Liceum Ogólnokształcące im. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
• Liceum Ogólnokształcące EKOLA we Wrocławiu
• International High School of Wroclaw
International Baccalaureate Diploma Programme
Poniżej przybliżamy trzy obowiązkowe elementy Interantional Baccalaureate Diploma Programme: Extended Essay, Theory of Knowledge i Creativity, Action, Service.
Extended Essay (EE) - to pisemna praca badawcza na wybrany przez ucznia temat. Powinna zawierać około 4000 słów. W jej ramach uczeń zgłębia i opisuje interesujące go zagadnienie związane z jednym z przedmiotów, które wybrał spośród sześciu grup lub takie, które ma charakter interdyscyplinarny, odnoszący się do kilku dziedzin. W celu napisania Extended Essay uczeń prowadzi własne badania, a cała praca ma formę spójnej pracy naukowej. Proces tworzenia EE opiera się na współpracy z nauczycielem nadzorującym pracę.
Theory of Knowledge (TOK) - to kurs, który ma na celu przybliżenie uczniom natury wiedzy i to, jak to się dzieje, że wiemy to, co wiemy. Fundamentalnym pytaniem, które wyznacza tok zajęć jest: “Skąd to wiemy?”, a kurs odnosi się zawsze do przedmiotów, jakie dobrał uczeń w ramach programu. Ten przedmiot należy do trudnych i wymagających, ale posiadających ogromny wpływ na powodzenie w dalszej nauce i pracy.
Creativity, Action, Service (CAS) - przygotowuje ucznia do wprowadzania misji i idei IB w swoje własne życie. Creativity odnosi się do sztuki, wrażliwości artystycznej i kreatywnego myślenia, Action związane z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia, natomiast Service nakierowuje na pracę dobroczynną i społeczną. Kurs ma za zadanie pomóc zrozumieć pozycje jednostki w społeczności. W jego ramach każdy uczeń realizuje projekt CAS.
W skład egzaminu maturalnego wchodzą:
- oceny z egzaminów końcowych,
- oceny z obowiązkowych prac pisemnych wykonywanych przez uczniów w ciągu dwóch lat trwania programu,
- zaliczony Extended Essay (EE), Theory of Knowledge (TOK) i CAS (Creativity, Active, Service)
W systemie IB uczniowie oceniani są w skali od 1 do 7. Z egzaminów końcowych uczniowie mogą łącznie uzyskać maksymalnie 42 punkty i trzy punkty dodatkowo za kombinację TOK i EE. Minimalna liczba punktów potrzebna do zdania matury to 24 pod warunkiem, ze wszystkie pozostałe wymogi będą spełnione.
Zobaczcie co o maturze międzynarodowej mówią osoby, które mają ją za sobą lub uczestniczą w programie:
Trzymamy za Was kciuki :-)
Powiązane treści

Semestr za granicą, czyli wszystko o wymianie studenckiej

Matura 2021 - informacje, terminy, zasady

Rekrutacja na studia, listy rezerwowe, brakujące punkty - poradnik

Ile naprawdę kosztują studia?

Jakie studia wybrać w 2020 roku, aby mieć pewną pracę?

Rekrutacja na studia 2020 - wszystko, co musisz wiedzieć

Stypendia dla studentów

Ranking 500 najlepszych uczelni na świecie 2016

Najlepsze szkoły wyższe w Europie - wyniki rankingu

Strach ma wielkie oczy, czyli jak pokonać stres

Jak pokonać strach przed trudnym zadaniem - maturą?

Kalendarz Maturzysty 2024_2025

Jak skutecznie uczyć się przed maturą? Porady dla maturzystów.

Jakie studia wybrać, aby nie żałować?

Jaki kierunek studiów wybrać? - dylematy maturzysty

Program Erasmus+ to mobilność, innowacje, rozwój

Rekrutacja na studia krok po kroku

Jakie studia wybrać?

Studia dzienne czy studia zaoczne?

Po jakich studiach znajdziesz pracę?

Jakie uczelnie najczęściej wybierają kandydaci na studia?

Kredyt studencki

Progi punktowe na studia

Najczęściej wybierane uczelnie i kierunki podczas rekrutacji
