Jakiego artykułu szukasz?

Matura Międzynarodowa - czy warto zdawać IB Diploma Programme

Co roku około tysiąca polskich uczniów przystępuje do matury międzynarodowej, określanej skrótem IB (International Baccalaureate).

Czy warto podjąć trud nauki w języku obcym i przystąpić do tego programu?

Poniżej postaramy opisać się zarówno wady, jak i zalety tego rozwiązania.

Matura Międzynarodowa - czy warto zdawać IB Diploma Programme

Co to jest matura międzynarodowa?

Matura międzynarodowa jest to część międzynarodowego programu edukacyjnego International Baccalaureate. To dwuletni program nauczania na poziomie liceum ogólnokształcącego, realizowany w całości w języku angielskim (rzadziej francuskim lub hiszpańskim), zakończony egzaminem maturalnym, równoważnym ze standardową polską maturą.

Maturę międzynarodową można zdawać w Polsce od 1993 roku. W Europie egzamin istnieje od 1968 roku.

Aby przystąpić do IB należy przede wszystkim wybrać liceum, gdzie realizowany jest program matury międzynarodowej.

Zaznaczyć tu należy, że istnieją także inne formy matury/egzaminów, które nie są IB, a ułatwiają start na uczelniach zagranicznych np. matura dwujęzyczna (dotyczy najczęściej klas dwujęzycznych) oraz dla starających się o przyjęcia na uczelnie amerykańskie - egzamin SAT.

Czy warto pisać maturę międzynarodową?

Na maturę międzynarodową decydują się zazwyczaj uczniowie, którzy mają w planach studia za granicą. Oczywiście zdając IB można też studiować w Polsce, ale to rzadziej wybierana opcja - chociaż przy rekrutacji punkty za maturę międzynarodową uczelnie przeliczają bardzo korzystnie.

Gdy masz maturę międzynarodową, aplikacja na studia za granicą i w Polsce jest łatwiejsza. Absolwenci programu IB są atrakcyjnymi kandydatami dla najlepszych uniwersytetów na świecie, głownie ze względu na swoją samodzielność i lepszą motywację do nauki.

Zalety matury międzynarodowej

IB to nie tylko egzamin, ale także dwuletni program nauczania. Dzięki temu, że w całości realizowany jest w języku obcym bardzo wzmacnia kompetencje językowe, dając w zasadzie biegłość posługiwania się najczęściej językiem angielskim. Po tym okresie uczniowie gotowi są na podjęcie studiów wyższych za granicą. Bariera językowa w zasadzie nie istnieje.

Struktura programu pozwala także na ćwiczenie samodzielności, podejmowania samodzielnych decyzji i krytycznego myślenia. Uczestnictwo w IB wymusza własne poszukiwania materiałów do nauki i stawania samemu sobie pytań, na które należy znaleźć odpowiedzi. Uczestnicy programu IB robią tzw. researche i później je opisują. Analiza, łączenie faktów z różnych źródeł, wyciąganie wniosków, pisemne przekazywanie swoich myśli - to wszystko czego uczestnicy uczą się podczas przygotowań do IB. Nauka odbywa się w dużym stopniu w oparciu o metodę projektową, a więc zupełnie inaczej niż w tradycyjnym trybie pracy w liceum, gdzie dominuje teoria i pamięciowe przyswajanie wiedzy.

Szkoły prowadzące program pozostają pod kontrolą organizacji akredytacyjnej International Baccalaureate, która czuwa nad jakością kształcenia. Sam program ciągle się rozwija wykorzystując najnowsze badania nad procesami nauki i działania mózgu.

IB to program o charakterze globalnym - uczniowie mogą płynnie przenieść się ze szkoły w jednym kraju, do szkoły realizującej program w dowolnym innym kraju.

Wady matury międzynarodowej

Czy przystępowanie do IB ma jakieś wady? Program IB różni się od programu polskiej matury, więc w przypadku, gdy ktoś rozmyśli się w trakcie nauki lub nie podoła wymogom i zechce zdawać maturę standardową, to do nadrobienia będzie miał materiał z 2 lat nauki. W zasadzie bez powtarzania roku ciężko jest to zrobić. Dlatego IB jest propozycją dla osób zdecydowanych na naukę po angielsku i wytężoną pracę.

Intensywność kształcenia to także czynnik, który musi być brany pod uwagę przed przystąpieniem do programu. Jeżeli uczeń sam z siebie nie lubi się uczyć i zdobywać informacji, nie wykazuje aktywności, a wręcz entuzjazmu związanego z uczeniem się, może nie dać rady z ilością nauki i mieć poczucie zmarnowanego czasu.

Uczestnicy IB powinni cechować się m.in. samodyscypliną, zaangażowaniem i systematycznością. Już na wstępie wymagana jest bardzo dobra znajomość jeżyk obcego. IB nie jest programem dla wszystkich.

Podsumowując matura międzynarodowa, to z jednej strony interdyscyplinarne podejście do nauki, a z drugiej wymaga dużo większego nakładu pracy niż w standardowym programie liceum.

Przewagą nad tradycyjnym kształceniem jest tu rozwoju indywidualnych zainteresowań ucznia. Niewiele przedmiotów sprawia, że można skupić się na tym, na czym się chce, a odrzucić nieciekawe zagadnienia. Dodatkowo matura międzynarodowa ułatwia zdobycie miejsca na studiach. Jednak już od początku trzeba wykazać się ponadstandardową znajomością języka obcego i pracowitością. Nie jest to opcja dla każdego i podejmując decyzję najlepiej rozważyć we własnym sumieniu czy jest się gotowym na duże nakłady pracy własnej, czy nie. Od tego w największym stopniu zleży powodzenie całego przedsięwzięcia.

IB Diploma Programme realizują wybrane licea:

Białystok
• II Liceum Ogólnokształcące im Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej

Bydgoszcz
• IX Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy
• International School of Bydgoszcz

Gdańsk
• III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku

Gdynia
• III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni

Gliwice
• I Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach

Kalisz
• II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu

Katowice
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Melchiora Wańkowicza w Katowicach
• III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Katowicach

Kielce
• VI Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Kielcach

Kraków
• Kolegium Europejskie w Krakowie
• VIII Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące
• British International School of Cracow
• International School of Kraków

Leszno
• II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie

Lublin
• I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie

Łódź
• IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
• British International School of the University of Lodz

Poznań
• II Liceum Ogólnokształcące im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu
• International School of Poznan

Płock
• Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Płocku

Szczecin
• II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
• Szczecin International School

Tarnów
• II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie

Warszawa
• International European School of Warsaw
• Meridian International School
• XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie
• II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego w Warszawie
• The British School w Warszawie
• Liceum Amerykańskie w Warszawie
• I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące nr 32 im. Jeana Monneta w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące Sióstr Nazaretanek nr 54 w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła z Tarsu w Warszawie
• International American School
• 2 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Jasienicy w Warszawie

Wrocław
• V Liceum Ogólnokształcące im. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
• Liceum Ogólnokształcące EKOLA we Wrocławiu
• International High School of Wroclaw

International Baccalaureate Diploma Programme

Poniżej przybliżamy trzy obowiązkowe elementy Interantional Baccalaureate Diploma Programme: Extended Essay, Theory of Knowledge i Creativity, Action, Service.

Extended Essay (EE) - to pisemna praca badawcza na wybrany przez ucznia temat. Powinna zawierać około 4000 słów. W jej ramach uczeń zgłębia i opisuje interesujące go zagadnienie związane z jednym z przedmiotów, które wybrał spośród sześciu grup lub takie, które ma charakter interdyscyplinarny, odnoszący się do kilku dziedzin. W celu napisania Extended Essay uczeń prowadzi własne badania, a cała praca ma formę spójnej pracy naukowej. Proces tworzenia EE opiera się na współpracy z nauczycielem nadzorującym pracę.

Theory of Knowledge (TOK) - to kurs, który ma na celu przybliżenie uczniom natury wiedzy i to, jak to się dzieje, że wiemy to, co wiemy. Fundamentalnym pytaniem, które wyznacza tok zajęć jest: “Skąd to wiemy?”, a kurs odnosi się zawsze do przedmiotów, jakie dobrał uczeń w ramach programu. Ten przedmiot należy do trudnych i wymagających, ale posiadających ogromny wpływ na powodzenie w dalszej nauce i pracy.

Creativity, Action, Service (CAS) - przygotowuje ucznia do wprowadzania misji i idei IB w swoje własne życie. Creativity odnosi się do sztuki, wrażliwości artystycznej i kreatywnego myślenia, Action związane z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia, natomiast Service nakierowuje na pracę dobroczynną i społeczną. Kurs ma za zadanie pomóc zrozumieć pozycje jednostki w społeczności. W jego ramach każdy uczeń realizuje projekt CAS.

W skład egzaminu maturalnego wchodzą:

  • oceny z egzaminów końcowych,
  • oceny z obowiązkowych prac pisemnych wykonywanych przez uczniów w ciągu dwóch lat trwania programu,
  • zaliczony Extended Essay (EE), Theory of Knowledge (TOK) i CAS (Creativity, Active, Service)

W systemie IB uczniowie oceniani są w skali od 1 do 7. Z egzaminów końcowych uczniowie mogą łącznie uzyskać maksymalnie 42 punkty i trzy punkty dodatkowo za kombinację TOK i EE. Minimalna liczba punktów potrzebna do zdania matury to 24 pod warunkiem, ze wszystkie pozostałe wymogi będą spełnione.

Zobaczcie co o maturze międzynarodowej mówią osoby, które mają ją za sobą lub uczestniczą w programie:




Trzymamy za Was kciuki :-)


Powiązane treści

Semestr za granicą, czyli wszystko o wymianie studenckiej
Semestr za granicą, czyli wszystko o wymianie studenckiej
Matura 2021 - informacje, terminy, zasady
Matura 2021 - informacje, terminy, zasady
​Rekrutacja na studia, listy rezerwowe, brakujące punkty - poradnik
​Rekrutacja na studia, listy rezerwowe, brakujące punkty - poradnik
​Ile naprawdę kosztują studia?
​Ile naprawdę kosztują studia?
​Jakie studia wybrać w 2020 roku, aby mieć pewną pracę?
​Jakie studia wybrać w 2020 roku, aby mieć pewną pracę?
​Rekrutacja na studia 2020 - wszystko, co musisz wiedzieć
​Rekrutacja na studia 2020 - wszystko, co musisz wiedzieć
Stypendia dla studentów
Stypendia dla studentów
Ranking 500 najlepszych uczelni na świecie 2016
Ranking 500 najlepszych uczelni na świecie 2016
Najlepsze szkoły wyższe w Europie - wyniki rankingu
Najlepsze szkoły wyższe w Europie - wyniki rankingu
Strach ma wielkie oczy, czyli jak pokonać stres
Strach ma wielkie oczy, czyli jak pokonać stres
Jak pokonać strach przed trudnym zadaniem - maturą?
Jak pokonać strach przed trudnym zadaniem - maturą?
Kalendarz Maturzysty 2024_2025
Kalendarz Maturzysty 2024_2025
Jak skutecznie uczyć się przed maturą? Porady dla maturzystów.
Jak skutecznie uczyć się przed maturą? Porady dla maturzystów.
Jakie studia wybrać, aby nie żałować?
Jakie studia wybrać, aby nie żałować?
​Jaki kierunek studiów wybrać? - dylematy maturzysty
​Jaki kierunek studiów wybrać? - dylematy maturzysty
Program Erasmus+ to mobilność, innowacje, rozwój
Program Erasmus+ to mobilność, innowacje, rozwój
Rekrutacja na studia krok po kroku
Rekrutacja na studia krok po kroku
Jakie studia wybrać?
Jakie studia wybrać?
Studia dzienne czy studia zaoczne?
Studia dzienne czy studia zaoczne?
Po jakich studiach znajdziesz pracę?
Po jakich studiach znajdziesz pracę?
Jakie uczelnie najczęściej wybierają kandydaci na studia?
Jakie uczelnie najczęściej wybierają kandydaci na studia?
Kredyt studencki
Kredyt studencki
Progi punktowe na studia
Progi punktowe na studia
Najczęściej wybierane uczelnie i kierunki podczas rekrutacji
Najczęściej wybierane uczelnie i kierunki podczas rekrutacji
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?

Komentarze (5)

Zosia
Po programie IB wcale nie jest tak że można iść na każdą uczelnie. Najpierw trzeba pracować nieustannie przez dwa lata. Jest to bardzo duże obciążenie dla zdrowia. Nie można się uczyć tego czego się chce bo i tak są narzucone grupy przedmiotowe i od przedmiotów ścisłych nie da się uciec. Stypendia można dostać też w polskim programie a włożona w to praca jest równie ciężka i tu i tu. A to rozwijanie talentów i pasji to też wyssane z palca i upiększone ponieważ eseje muszą mieścić się w ramach guide I nie wszystkie tematy są dobre. A prace te mają bardzo określoną formę i wlasciwie nie ma tam miejsca na wykazanie się kreatywnością i pasją.
07.07.2020
07.07.2020
Anonim
Nie warto za tyle pieniędzy pakować się w coś takiego. Mnóstwo stresu i presji, które najprawdopodobniej słabszych psychicznie wpędzą w stany lękowe i depresje. Na dobrą sprawę nic bardziej przydatnego w niż w polskiej maturze nie ma w tym programie. Równie łatwo dostać się za granice na studia tylko trzeba tłumaczyć świadectwo maturalne u notariusza. Nie warto tak obciążać swojego zdrowia dla „prestiżu” i wszystkiego co jest tak pięknie napisane. Większość jest wyidealizowana i jako IB student mogę powiedzieć że wcale ten program nie jest fantastyczny i nie daje tego co tak obiecuje
iza
Na Polakach robi to wielkie wrażenie, że matura IB to coś wielkiego, na pograniczu geniuszu, ale powiedzmy sobie szczerze: łatwiej ja zdać, niż naszą tradycyjną. Dlaczego? Bo macie całe DWA lata na realizację składowych maturalnych i naprawdę nie ma napinki, Jedyny prawdziwy atut to język obcy - to jest zaleta autentyczna, ale i tutaj zrobię uwagę: coraz więcej liceów (nie tylko prywatnych) kładzie mega nacisk na wysoki poziom języka angielskiego ... więc to już nie jest takie wow. A poza wszystkim - to warto dodać, że sama idea tej matury została stworzona z myślą o dzieciach polityków, ambasadorów, ludzi podróżujących, zmieniających miejsce zamieszkania i pracy, aby dać równe szanse ich pociechom na dostanie się na studia wszędzie na świecie.
25.06.2020
06.09.2017
IB w Gdansku
czy tylko to jedno liceum w Gdansku robi maturę miedzynarodową? może lepsza Gdynia? ma ktoś porównanie tych liceów? słyszałem, że jak ktoś zna bardzo dobrze język angielski, to łatwiej jest zdawać mat. miedzynarodową niż zwykła polską. Czy to prawda?
IB w Gdansku
czy tylko to jedno liceum w Gdansku robi maturę miedzynarodową? może lepsza Gdynia? ma ktoś porównanie tych liceów? słyszałem, że jak ktoś zna bardzo dobrze język angielski, to łatwiej jest zdawać mat. miedzynarodową niż zwykła polską. Czy to prawda?
06.09.2017
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Akademia Tarnowska
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia Zamojska
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Filia w Lubinie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Gdański
  • Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Akademia Piotrkowska
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Politechnika Poznańska
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Politechnika Śląska
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Politechnika Łódzka
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Kaliski
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Rzeszowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych