Jakiego artykułu szukasz?

Matura Międzynarodowa - czy warto zdawać IB Diploma Programme

Co roku około tysiąca polskich uczniów przystępuje do matury międzynarodowej, określanej skrótem IB (International Baccalaureate).

Czy warto podjąć trud nauki w języku obcym i przystąpić do tego programu?

Poniżej postaramy opisać się zarówno wady, jak i zalety tego rozwiązania.

Matura Międzynarodowa - czy warto zdawać IB Diploma Programme

Co to jest matura międzynarodowa?

Matura międzynarodowa jest to część międzynarodowego programu edukacyjnego International Baccalaureate. To dwuletni program nauczania na poziomie liceum ogólnokształcącego, realizowany w całości w języku angielskim (rzadziej francuskim lub hiszpańskim), zakończony egzaminem maturalnym, równoważnym ze standardową polską maturą.

Maturę międzynarodową można zdawać w Polsce od 1993 roku. W Europie egzamin istnieje od 1968 roku.

Aby przystąpić do IB należy przede wszystkim wybrać liceum, gdzie realizowany jest program matury międzynarodowej.

Zaznaczyć tu należy, że istnieją także inne formy matury/egzaminów, które nie są IB, a ułatwiają start na uczelniach zagranicznych np. matura dwujęzyczna (dotyczy najczęściej klas dwujęzycznych) oraz dla starających się o przyjęcia na uczelnie amerykańskie - egzamin SAT.

Czy warto pisać maturę międzynarodową?

Na maturę międzynarodową decydują się zazwyczaj uczniowie, którzy mają w planach studia za granicą. Oczywiście zdając IB można też studiować w Polsce, ale to rzadziej wybierana opcja - chociaż przy rekrutacji punkty za maturę międzynarodową uczelnie przeliczają bardzo korzystnie.

Gdy masz maturę międzynarodową, aplikacja na studia za granicą i w Polsce jest łatwiejsza. Absolwenci programu IB są atrakcyjnymi kandydatami dla najlepszych uniwersytetów na świecie, głownie ze względu na swoją samodzielność i lepszą motywację do nauki.

Zalety matury międzynarodowej

IB to nie tylko egzamin, ale także dwuletni program nauczania. Dzięki temu, że w całości realizowany jest w języku obcym bardzo wzmacnia kompetencje językowe, dając w zasadzie biegłość posługiwania się najczęściej językiem angielskim. Po tym okresie uczniowie gotowi są na podjęcie studiów wyższych za granicą. Bariera językowa w zasadzie nie istnieje.

Struktura programu pozwala także na ćwiczenie samodzielności, podejmowania samodzielnych decyzji i krytycznego myślenia. Uczestnictwo w IB wymusza własne poszukiwania materiałów do nauki i stawania samemu sobie pytań, na które należy znaleźć odpowiedzi. Uczestnicy programu IB robią tzw. researche i później je opisują. Analiza, łączenie faktów z różnych źródeł, wyciąganie wniosków, pisemne przekazywanie swoich myśli - to wszystko czego uczestnicy uczą się podczas przygotowań do IB. Nauka odbywa się w dużym stopniu w oparciu o metodę projektową, a więc zupełnie inaczej niż w tradycyjnym trybie pracy w liceum, gdzie dominuje teoria i pamięciowe przyswajanie wiedzy.

Szkoły prowadzące program pozostają pod kontrolą organizacji akredytacyjnej International Baccalaureate, która czuwa nad jakością kształcenia. Sam program ciągle się rozwija wykorzystując najnowsze badania nad procesami nauki i działania mózgu.

IB to program o charakterze globalnym - uczniowie mogą płynnie przenieść się ze szkoły w jednym kraju, do szkoły realizującej program w dowolnym innym kraju.

Wady matury międzynarodowej

Czy przystępowanie do IB ma jakieś wady? Program IB różni się od programu polskiej matury, więc w przypadku, gdy ktoś rozmyśli się w trakcie nauki lub nie podoła wymogom i zechce zdawać maturę standardową, to do nadrobienia będzie miał materiał z 2 lat nauki. W zasadzie bez powtarzania roku ciężko jest to zrobić. Dlatego IB jest propozycją dla osób zdecydowanych na naukę po angielsku i wytężoną pracę.

Intensywność kształcenia to także czynnik, który musi być brany pod uwagę przed przystąpieniem do programu. Jeżeli uczeń sam z siebie nie lubi się uczyć i zdobywać informacji, nie wykazuje aktywności, a wręcz entuzjazmu związanego z uczeniem się, może nie dać rady z ilością nauki i mieć poczucie zmarnowanego czasu.

Uczestnicy IB powinni cechować się m.in. samodyscypliną, zaangażowaniem i systematycznością. Już na wstępie wymagana jest bardzo dobra znajomość jeżyk obcego. IB nie jest programem dla wszystkich.

Podsumowując matura międzynarodowa, to z jednej strony interdyscyplinarne podejście do nauki, a z drugiej wymaga dużo większego nakładu pracy niż w standardowym programie liceum.

Przewagą nad tradycyjnym kształceniem jest tu rozwoju indywidualnych zainteresowań ucznia. Niewiele przedmiotów sprawia, że można skupić się na tym, na czym się chce, a odrzucić nieciekawe zagadnienia. Dodatkowo matura międzynarodowa ułatwia zdobycie miejsca na studiach. Jednak już od początku trzeba wykazać się ponadstandardową znajomością języka obcego i pracowitością. Nie jest to opcja dla każdego i podejmując decyzję najlepiej rozważyć we własnym sumieniu czy jest się gotowym na duże nakłady pracy własnej, czy nie. Od tego w największym stopniu zleży powodzenie całego przedsięwzięcia.

IB Diploma Programme realizują wybrane licea:

Białystok
• II Liceum Ogólnokształcące im Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej

Bydgoszcz
• IX Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy
• International School of Bydgoszcz

Gdańsk
• III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku

Gdynia
• III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni

Gliwice
• I Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach

Kalisz
• II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu

Katowice
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Melchiora Wańkowicza w Katowicach
• III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Katowicach

Kielce
• VI Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Kielcach

Kraków
• Kolegium Europejskie w Krakowie
• VIII Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące
• British International School of Cracow
• International School of Kraków

Leszno
• II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie

Lublin
• I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie

Łódź
• IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
• British International School of the University of Lodz

Poznań
• II Liceum Ogólnokształcące im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu
• International School of Poznan

Płock
• Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Płocku

Szczecin
• II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
• Szczecin International School

Tarnów
• II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie

Warszawa
• International European School of Warsaw
• Meridian International School
• XXXIII Liceum Ogólnokształcące Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie
• II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego w Warszawie
• The British School w Warszawie
• Liceum Amerykańskie w Warszawie
• I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące nr 32 im. Jeana Monneta w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące Sióstr Nazaretanek nr 54 w Warszawie
• Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła z Tarsu w Warszawie
• International American School
• 2 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Jasienicy w Warszawie

Wrocław
• V Liceum Ogólnokształcące im. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
• Liceum Ogólnokształcące EKOLA we Wrocławiu
• International High School of Wroclaw

International Baccalaureate Diploma Programme

Poniżej przybliżamy trzy obowiązkowe elementy Interantional Baccalaureate Diploma Programme: Extended Essay, Theory of Knowledge i Creativity, Action, Service.

Extended Essay (EE) - to pisemna praca badawcza na wybrany przez ucznia temat. Powinna zawierać około 4000 słów. W jej ramach uczeń zgłębia i opisuje interesujące go zagadnienie związane z jednym z przedmiotów, które wybrał spośród sześciu grup lub takie, które ma charakter interdyscyplinarny, odnoszący się do kilku dziedzin. W celu napisania Extended Essay uczeń prowadzi własne badania, a cała praca ma formę spójnej pracy naukowej. Proces tworzenia EE opiera się na współpracy z nauczycielem nadzorującym pracę.

Theory of Knowledge (TOK) - to kurs, który ma na celu przybliżenie uczniom natury wiedzy i to, jak to się dzieje, że wiemy to, co wiemy. Fundamentalnym pytaniem, które wyznacza tok zajęć jest: “Skąd to wiemy?”, a kurs odnosi się zawsze do przedmiotów, jakie dobrał uczeń w ramach programu. Ten przedmiot należy do trudnych i wymagających, ale posiadających ogromny wpływ na powodzenie w dalszej nauce i pracy.

Creativity, Action, Service (CAS) - przygotowuje ucznia do wprowadzania misji i idei IB w swoje własne życie. Creativity odnosi się do sztuki, wrażliwości artystycznej i kreatywnego myślenia, Action związane z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia, natomiast Service nakierowuje na pracę dobroczynną i społeczną. Kurs ma za zadanie pomóc zrozumieć pozycje jednostki w społeczności. W jego ramach każdy uczeń realizuje projekt CAS.

W skład egzaminu maturalnego wchodzą:

  • oceny z egzaminów końcowych,
  • oceny z obowiązkowych prac pisemnych wykonywanych przez uczniów w ciągu dwóch lat trwania programu,
  • zaliczony Extended Essay (EE), Theory of Knowledge (TOK) i CAS (Creativity, Active, Service)

W systemie IB uczniowie oceniani są w skali od 1 do 7. Z egzaminów końcowych uczniowie mogą łącznie uzyskać maksymalnie 42 punkty i trzy punkty dodatkowo za kombinację TOK i EE. Minimalna liczba punktów potrzebna do zdania matury to 24 pod warunkiem, ze wszystkie pozostałe wymogi będą spełnione.

Zobaczcie co o maturze międzynarodowej mówią osoby, które mają ją za sobą lub uczestniczą w programie:




Trzymamy za Was kciuki :-)


Powiązane treści

Semestr za granicą, czyli wszystko o wymianie studenckiej
Semestr za granicą, czyli wszystko o wymianie studenckiej
Matura 2021 - informacje, terminy, zasady
Matura 2021 - informacje, terminy, zasady
​Rekrutacja na studia, listy rezerwowe, brakujące punkty - poradnik
​Rekrutacja na studia, listy rezerwowe, brakujące punkty - poradnik
​Ile naprawdę kosztują studia?
​Ile naprawdę kosztują studia?
​Jakie studia wybrać w 2020 roku, aby mieć pewną pracę?
​Jakie studia wybrać w 2020 roku, aby mieć pewną pracę?
​Rekrutacja na studia 2020 - wszystko, co musisz wiedzieć
​Rekrutacja na studia 2020 - wszystko, co musisz wiedzieć
Stypendia dla studentów
Stypendia dla studentów
Ranking 500 najlepszych uczelni na świecie 2016
Ranking 500 najlepszych uczelni na świecie 2016
Najlepsze szkoły wyższe w Europie - wyniki rankingu
Najlepsze szkoły wyższe w Europie - wyniki rankingu
Strach ma wielkie oczy, czyli jak pokonać stres
Strach ma wielkie oczy, czyli jak pokonać stres
Jak pokonać strach przed trudnym zadaniem - maturą?
Jak pokonać strach przed trudnym zadaniem - maturą?
Kalendarz Maturzysty 2023_2024
Kalendarz Maturzysty 2023_2024
Jak skutecznie uczyć się przed maturą? Porady dla maturzystów.
Jak skutecznie uczyć się przed maturą? Porady dla maturzystów.
Jakie studia wybrać, aby nie żałować?
Jakie studia wybrać, aby nie żałować?
​Jaki kierunek studiów wybrać? - dylematy maturzysty
​Jaki kierunek studiów wybrać? - dylematy maturzysty
Program Erasmus+ to mobilność, innowacje, rozwój
Program Erasmus+ to mobilność, innowacje, rozwój
Rekrutacja na studia krok po kroku
Rekrutacja na studia krok po kroku
Jakie studia wybrać?
Jakie studia wybrać?
Studia dzienne czy studia zaoczne?
Studia dzienne czy studia zaoczne?
Po jakich studiach znajdziesz pracę?
Po jakich studiach znajdziesz pracę?
Jakie uczelnie najczęściej wybierają kandydaci na studia?
Jakie uczelnie najczęściej wybierają kandydaci na studia?
Kredyt studencki
Kredyt studencki
Progi punktowe na studia
Progi punktowe na studia
Najczęściej wybierane uczelnie i kierunki podczas rekrutacji
Najczęściej wybierane uczelnie i kierunki podczas rekrutacji
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?

Komentarze (5)

Zosia
Po programie IB wcale nie jest tak że można iść na każdą uczelnie. Najpierw trzeba pracować nieustannie przez dwa lata. Jest to bardzo duże obciążenie dla zdrowia. Nie można się uczyć tego czego się chce bo i tak są narzucone grupy przedmiotowe i od przedmiotów ścisłych nie da się uciec. Stypendia można dostać też w polskim programie a włożona w to praca jest równie ciężka i tu i tu. A to rozwijanie talentów i pasji to też wyssane z palca i upiększone ponieważ eseje muszą mieścić się w ramach guide I nie wszystkie tematy są dobre. A prace te mają bardzo określoną formę i wlasciwie nie ma tam miejsca na wykazanie się kreatywnością i pasją.
07.07.2020
07.07.2020
Anonim
Nie warto za tyle pieniędzy pakować się w coś takiego. Mnóstwo stresu i presji, które najprawdopodobniej słabszych psychicznie wpędzą w stany lękowe i depresje. Na dobrą sprawę nic bardziej przydatnego w niż w polskiej maturze nie ma w tym programie. Równie łatwo dostać się za granice na studia tylko trzeba tłumaczyć świadectwo maturalne u notariusza. Nie warto tak obciążać swojego zdrowia dla „prestiżu” i wszystkiego co jest tak pięknie napisane. Większość jest wyidealizowana i jako IB student mogę powiedzieć że wcale ten program nie jest fantastyczny i nie daje tego co tak obiecuje
iza
Na Polakach robi to wielkie wrażenie, że matura IB to coś wielkiego, na pograniczu geniuszu, ale powiedzmy sobie szczerze: łatwiej ja zdać, niż naszą tradycyjną. Dlaczego? Bo macie całe DWA lata na realizację składowych maturalnych i naprawdę nie ma napinki, Jedyny prawdziwy atut to język obcy - to jest zaleta autentyczna, ale i tutaj zrobię uwagę: coraz więcej liceów (nie tylko prywatnych) kładzie mega nacisk na wysoki poziom języka angielskiego ... więc to już nie jest takie wow. A poza wszystkim - to warto dodać, że sama idea tej matury została stworzona z myślą o dzieciach polityków, ambasadorów, ludzi podróżujących, zmieniających miejsce zamieszkania i pracy, aby dać równe szanse ich pociechom na dostanie się na studia wszędzie na świecie.
25.06.2020
06.09.2017
IB w Gdansku
czy tylko to jedno liceum w Gdansku robi maturę miedzynarodową? może lepsza Gdynia? ma ktoś porównanie tych liceów? słyszałem, że jak ktoś zna bardzo dobrze język angielski, to łatwiej jest zdawać mat. miedzynarodową niż zwykła polską. Czy to prawda?
IB w Gdansku
czy tylko to jedno liceum w Gdansku robi maturę miedzynarodową? może lepsza Gdynia? ma ktoś porównanie tych liceów? słyszałem, że jak ktoś zna bardzo dobrze język angielski, to łatwiej jest zdawać mat. miedzynarodową niż zwykła polską. Czy to prawda?
06.09.2017
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Akademia Medyczna Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Collegium Humanum w Lublinie
  • AMA Film Academy w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej HORYZONT
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Politechnika Łódzka
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Collegium Humanum w Szczecinie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Uniwersytet Gdański
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Collegium Humanum w Gdańsku
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Akademia Zamojska
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Collegium Humanum w Katowicach
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Collegium Humanum w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Uniwersytet Kaliski
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Collegium Humanum w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Politechnika Poznańska
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Collegium Humanum w Kielcach
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Collegium Humanum w Rzeszowie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Politechnika Częstochowska
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Collegium Humanum we Wrocławiu
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Akademia Katolicka w Warszawie, Collegium Bobolanum
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu