Researcher
Praca researchera polega na wyszukiwaniu i udostępnianiu informacji. Głównie poszukiwania bazują na internecie, jednak zdarza się, że trzeba zrobić wywiad środowiskowy, wyjść w miasto, przejrzeć gazety czy książki albo zdobyć wiedzę przez telefon. Oprócz znalezienia informacji, researcher musi je zanalizować, określić ich rzetelność oraz opracować w taki sposób, aby był on jak najbardziej odpowiedni dla zleceniodawcy.
Marzy Ci się praca w domu, przed komputerem? Potrafisz szybko znaleźć interesujące, rzetelne informację? Praca researchera jest stworzona dla ciebie!
Aby być dobrym researcherem, czyli inaczej menedżerem informacji, selektorem, brokerem, którego praca nie zakończy się na jednym zleceniu, bardzo ważna jest komunikatywność, dociekliwość, odporność na stres i szybkie tempo pracy. Często zlecenie jest „na wczoraj”, więc researcher ma bardzo mało czasu na pozyskanie rzetelnej, wiarygodnej informacji. Niemniej ważna jest kreatywność oraz pomysłowość. Umiejętność selekcjonowania jest nieodłączną cechą dobrego brokera informacji. Ze względu na pracę głównie za pomocą internetu wymagana jest znajomość obsługi komputera oraz języków obcych.
Status społeczny researchera
Coraz częściej można usłyszeć, że jest to jeden z zawodów przyszłości. Informacja jest coraz cenniejszym towarem na rynku nie tylko medialnym, ale także w korporacjach. Dlatego researcher nie jest zatrudniany jako stażysta czy praktykant, a pełnoetatowy pracownik, na którego efektywnej pracy opiera się funkcjonowanie firmy i możliwość rozwoju innych pracowników.
Jak zostać researcherem?
Aby zostać researcherem nie jest konieczne wyższe wykształcenie. Jednak ukończenie takich kierunków jak socjologia, psychologia, filozofia, zarządzanie zasobami ludzkimi, będzie bardzo dużym atutem. Tutaj najważniejsza jest umiejętność logicznego myślenia, szukania rzetelnych informacji, analizy oraz znajomości, dzięki którym zdobędziemy odpowiedź na interesujące nas zagadnienia.
Researcher ma wiele miejsc, w których może znaleźć informację, jednak głównie jest to internet. Ze względu na tak prężnie rozwijające się możliwości użytkowe tego medium, powstały takie kierunki studiów jak Architektura informacji, Elektroniczne przetwarzanie informacji, Zarządzanie informacją, Architektura informacji z komunikacją cyfrową, Informacja w środowisku cyfrowym, Archiwistyka, zarządzanie wiedzą i infobrokerstwo.
Gdzie do pracy?
Researcherzy zatrudniani są głównie w branży medialnej, jednak coraz więcej firm prywatnych z różnych gałęzi gospodarki zatrudnia brokerów informacji, którzy zdobywają dane na temat potencjalnych klientów, pracowników, chłonności rynku.
W zależności od branży researcher może pracować w różnych miejscach, jakich jak:
- media i redakcje – przygotowuje dane, fakty i tło wydarzeń dla dziennikarzy, reporterów czy programów telewizyjnych
- agencje badawcze i consultingowe – prowadzi analizy rynku, konkurencji, trendów dla klientów biznesowych
- firmy i korporacje – w działach R&D, marketingu czy HR wspiera strategie rozwoju, kampanie reklamowe czy projekty innowacyjne
- ośrodki naukowe i uczelnie – prowadzi badania naukowe, analizy literatury, projekty grantowe.
- organizacje pozarządowe – zajmuje się zbieraniem danych do raportów społecznych, analiz polityk publicznych, monitoringiem
- domy produkcyjne, telewizja, reklama – researcher w branży kreatywnej odpowiada za zbieranie informacji, które pomagają przy tworzeniu scenariuszy, reklam czy filmów dokumentalnych
- freelance – wielu researcherów działa niezależnie, wykonując zlecenia dla firm czy redakcji.
Zarobki researcherów
Zarobki researchera uzależnione są od ilości zleceń. Średnio zamykają się one w przedziale 5700 do 6000 zł brutto. Wielu researcherów potrafi zarobić dużo więcej, bo górna granica zależy tylko i wyłącznie od skuteczności i efektywności ich pracy.
***
Interesują Cię studia społeczne?
Poznaj kierunki społeczne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Badacz rynku (Specjalista ds. badań rynkowych)
Broker informacji
Dziennikarz prasowy
Reporter
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. mediów społecznościowych
Tajemniczy Klient
Teleankieter


















































































































































