Jakiego artykułu szukasz?

Prawdziwy specjalista wyszkolony w wirtualnym świecie

Początkowo wirtualna rzeczywistość rozwijała się na potrzeby instytucji rządowych w Stanach Zjednoczonych, aby po kilku latach stać się atrakcją w przemyśle rozrywkowym na całym świecie. Dziś coraz prężniej wykorzystywana jest w biznesie i szkoleniach – od pilotów, po służby mundurowe i szkolnictwo.

Prawdziwy specjalista wyszkolony w wirtualnym świecie
Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w połączeniu ze sztuczną inteligencją pozwala osiągać zakładane rezultaty, a przy tym obniżać koszty, uczyć reakcji na rzeczywiste bodźce oraz śledzić reakcje kursantów, dobierając formę treningu zarówno pod indywidualnego pracownika, jak i procesy zespołowe. W ten sposób na świecie szkolą się już spedytorzy, sprzedawcy, piloci samolotów oraz lekarze - komentuje doktor Artur Modliński z Wydziału Zarządzania UŁ.



Wirtualna rzeczywistość – jak to się zaczęło?

Wirtualna rzeczywistość zdecydowanie wkroczyła w nasze codzienne życie na początku XXI wieku.

Jej powstanie jest efektem wykorzystania narzędzi informatycznych i graficznych, dzięki którym w sieci zostały odtworzone obiekty już istniejące lub stworzone całkowicie nowe. Jako wynik prac badawczych Jarona Leniera na potrzeby NASA, wirtualna rzeczywistość wzbudziła natychmiast zainteresowanie przemysłu rozrywkowego. Po udostępnieniu platformy Second Life w 2003 roku jej popularność zaczęła dynamiczniej rosnąć.

Obecnie projekt ten liczy ponad 57 milionów użytkowników, którzy tworzą swoje wirtualne tożsamości, nawiązują znajomości, zarabiają pieniądze bez wychodzenia z domu. Ze statystyk opracowanych przez Linden Lab wynika, że od 2003 roku wszyscy użytkownicy spędzili na platformie łącznie 482 000 lat, kupili ponad 5 milionów wirtualnych produktów, a twórcy Second Life tylko w 2017 roku zarobili ponad 68 milionów dolarów. Sama platforma to jedynie jedna z wielu opcji wirtualnego świata.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się rozszerzenia w trójwymiarze, obsługiwane za pomocą specjalnych okularów, z coraz wyraźniejszą i bardziej dopracowaną grafiką. Robert Kendel z Yulio Technologies wskazuje na malejący sceptycyzm konsumentów wobec wirtualnych światów. Z jego badań wynika, że 51% obywateli USA jest świadoma istnienia tego rodzaju rzeczywistości, a ponad 22% jest już ich użytkownikami. Podobne tendencje są zauważalne także w Europie. Potencjał wirtualnej rzeczywistości coraz częściej jest dostrzegany przez biznes, który oprócz oferowania tam swoich produktów i usług, wykorzystuje ją do trenowania i rozwoju swoich pracowników. I osiąga w tym zakresie coraz lepsze wyniki.


Na początek piloci samolotów

Obecnie z treningów w wirtualnej rzeczywistości korzystają piloci samolotów komercyjnych i wojskowych. Tego rodzaju działania pozwalają przeanalizować większą niż dotychczas liczbę i rodzaj problemów, a według opracowania Claire Ellisa są pozytywnie skorelowane z obniżaniem poziomu stresu pourazowego w przypadku rzeczywiście przeżytych problemów podczas lotu. Jak informuje Paul Szoldra, w 2018 roku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych wytrenowały i wręczyły certyfikaty 13 pilotom, którzy ukończyli szkolenie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.

Tego rodzaju trening był krótszy o połowę od standardowego kursu i pozwolił obniżyć koszty o kilka milionów dolarów. Połączenie technologii monitorujących z inteligentnym oprogramowaniem daje również istotną przewagę treningu w wirtualnej rzeczywistości - jest nią możliwość uzyskania danych na temat reakcji uczestników na różnego typu bodźce. Informacje na temat pracy serca, rozszerzania źrenic i wydzielania potu pozwalają zauważyć, który element kursu jest najbardziej problematyczny oraz jakie decyzje sprawiają kursantom największy problem. Wartym zauważenia jest, że mimo licznych zalet treningu pilotów w wirtualnej rzeczywistości, tego rodzaju działania nie zastępują rzeczywistych kursów, a są jedynie ich uzupełnieniem, które pozwala na przygotowanie i zbadanie uczestników pod kątem ich reakcji i predyspozycji zawodowych.


Strażacy, lekarze i policjanci i studenci

Już w 2015 roku zespół badaczy z Niemiec pod przewodnictwem Johanna Bertrama przeprowadził eksperyment na temat efektywności treningów w wirtualnej rzeczywistości w przypadku zadań zespołowych o względnie wysokim ryzyku. Jego celem było sprawdzenie czy policjanci i strażacy są w stanie nauczyć się reagowania w grupie i współpracy w wirtualnej rzeczywistości, a następnie wykazać te umiejętności w rzeczywistych działaniach.

Okazało się, że efekty treningu w wirtualnej rzeczywistości są porównywalne z treningami w środowisku rzeczywistym. Dodatkowo pozwalają zredukować koszt wynajmu sprzętu i jego wykorzystanie podczas symulowanych akcji. Wykorzystanie botów symulujących przestępców czy reakcje rzeczywistych ofiar pożarów i wypadków pozwalają służbom porządkowym i medykom na lepsze zrozumienie, próbę przewidywania i przygotowania się na różnego typu problemy, czekające ich w środowisku realnym.

Zauważa się, że wirtualna rzeczywistość coraz częściej wykorzystywana jest także na potrzeby uczniów i studentów. W swoim opracowaniu na potrzeby Forbesa, Sol Rogers pokazuje, że już w chwili obecnej szkoły, których uczniowie osiągają najwyższe wyniki w nauce, prowadzą zajęcia z matematyki, historii czy anatomii przy użyciu wirtualnej rzeczywistości. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju podejścia jest możliwość zwizualizowania problemu oraz reakcji. Kursant nie jest zobowiązany do zapamiętywania nazw i schematów, ale uczy się poprzez przeżywanie konkretnych doświadczeń. Następnie jest w stanie przywołać z pamięci sytuację przeżytą w wirtualnej rzeczywistości i wykorzystać ją w świecie realnym.


Trening w wirtualnej rzeczywistości dla biznesu

Coraz bardziej dynamiczny wzrost popularności treningów w wirtualnej rzeczywistości zauważalny jest także wśród wiodących międzynarodowych firm. Rzecznicy prasowi uczą się reagować na kryzysy organizacyjne, uczestniczą w symulacjach problemów na bieżąco uzyskując dane i poznając konsekwencje podjętych przez siebie decyzji. Konsultanci i sprzedawcy uczą się rozpoznawać i dostosowywać do wymagań różnych typów konsumentów. Spedytorzy doskonalą umiejętności komunikacji i analizowania problemów logistycznych.

Z treningów w wirtualnej rzeczywistości korzystają już oficjalnie takie firmy jak IKEA, Louis Polsen, Aller czy ACT.Global, a kolejne rozważają uwzględnienie ich w swoich strategiach rozwojowych w perspektywie najbliższych lat. Rozwój sztucznej inteligencji jest dodatkowym czynnikiem wspierającym atrakcyjność tego rodzaju kursów. Dzięki wirtualnej rzeczywistości i uczącym się botom jesteśmy w stanie nabywać nowe umiejętności, śledzić postępy w nauce i rozpoznawać realne zagrożenia. Z tego względu przewiduje się dalszy rozwój szkoleń z wirtualną rzeczywistością i ich upowszechnianie w coraz to nowszych obszarach edukacji.

***

dr Artur Modliński - adiunkt w Katedrze Zarządzania na Wydziale Zarządzania UŁ, kierownik Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją przy WZ UŁ. Od 2016 roku badacz kontraktowy:

  • w Międzynarodowym Centrum Badawczym CITAD w Lizbonie, kierownik sekcji ekonomicznej
  • w globalnym projekcie Urban Sensorial Laboratory przy Uniwersytecie Luisiada, trener
  • w międzynarodowym zrzeszeniu konsultantów EDYM (Kalabria, Włochy), przedstawiciel Polski
  • w międzynarodowej grupie ekspertów I-POT, ekspert Fundacji Romulado del Bianco we Florencji współpracującej z UNESCO oraz w Europejskiej Fundacji Rozwoju Człowieka.

Powiązane treści

Zawody przyszłości,  gdzie będzie praca?
Zawody przyszłości, gdzie będzie praca?
Rynek pracy we Wrocławiu
Rynek pracy we Wrocławiu
Rynek pracy w Kielcach
Rynek pracy w Kielcach
​Rynek pracy w Lublinie
​Rynek pracy w Lublinie
​Rynek pracy w Białymstoku
​Rynek pracy w Białymstoku
Rynek pracy w Gdyni
Rynek pracy w Gdyni
​Rynek pracy w Gdańsku
​Rynek pracy w Gdańsku
Rynek pracy w Szczecinie
Rynek pracy w Szczecinie
​Rynek pracy w Toruniu
​Rynek pracy w Toruniu
Rynek pracy w Bydgoszczy
Rynek pracy w Bydgoszczy
​Rynek pracy w Krakowie
​Rynek pracy w Krakowie
​Rynek pracy w Łodzi
​Rynek pracy w Łodzi
​Praca w Warszawie
​Praca w Warszawie
​Rynek pracy w Poznaniu
​Rynek pracy w Poznaniu
Co studiować, żeby dostać pracę? Jacy absolwenci zarabiają najlepiej?
Co studiować, żeby dostać pracę? Jacy absolwenci zarabiają najlepiej?
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?
Na jakie iść studia, aby dostać pracę?
Kierunek na rozwój, kierunek na pracę
Kierunek na rozwój, kierunek na pracę
Po jakich studiach znajdziesz pracę?
Po jakich studiach znajdziesz pracę?

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Uniwersytet Kaliski
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Tarnowska
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Politechnika Białostocka
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Toruniu
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Akademia WIT w Warszawie
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
  • Wrocławska Akademia Biznesu, Filia Akademii Techniczno-Artystycznej
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Kościerzynie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Akademia Nauk Stosowanych im. J. A. Komeńskiego w Lesznie
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Uniwersytet Vizja w Warszawie
  • Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Uniwersytet Gdański
  • Warszawska Szkoła Filmowa
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Europejska Uczelnia w Warszawie
  • Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. E. Szczepanika w Suwałkach
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
  • Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet WSB Merito Gdynia
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Powiślańska Akademia Nauk Stosowanych Filia w Gdańsku
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Uniwersytet SWPS Katowice
  • Akademia Humanitas w Sosnowcu
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Akademia Zamojska
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Akademia Nauk Stosowanych Wincentego Pola w Lublinie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Nysie
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Lubelska Akademia WSEI, Filia  w Warszawie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Politechnika Łódzka
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie