Jakiego artykułu szukasz?

Matura 2025 – pytania jawne na egzamin ustny

Pytania jawne to wykaz pytań i poleceń, odnoszących się do poszczególnych utworów literackich, których znajomość będzie wymagana na ustnej maturze z języka polskiego. Lista pytań jawnych określa wyłącznie zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych w pierwszym zadaniu w zestawie egzaminacyjnym, który zdający będzie losował podczas egzaminu. Maturzystów w 2025 roku obowiązuje lista 112 tzw. pytań jawnych.

Matura 2025 – pytania jawne na egzamin ustny

Matura 2025 - egzamin ustny z języka polskiego

W części ustnej matury z języka polskiego sprawdzana jest umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, w tym wypowiedzi inspirowanej utworem literackim lub jego fragmentem albo innym tekstem kultury, w tym materiałem ikonograficznym, lub jego fragmentem.‎

Podczas egzaminu maturzysta losuje zestaw składający się z dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczyć będzie jednej z lektur obowiązkowych, pochodzić będzie z puli pytań jawnych i będzie zawierało wyłącznie polecenie. Drugie związane będzie z zagadnieniami literatury, kultury, języka, nie będzie wcześniej znane zdającemu, może zawierać również tekst literacki, tekst kultury, tekst ikonograficzny lub jego fragment.

Zdający będzie miał 15 minut na przygotowanie, po którym w ciągu 10 minut wygłasza dwie wypowiedzi monologowe. Na ostatnie 5 minut przewidziano rozmowę z zespołem dotyczącą wcześniejszych wypowiedzi abiturienta.

Matura 2025 - termin egzaminu ustnego z języka polskiego

Ustne egzaminy odbędą się między 9 a 24 maja (z wyjątkiem 11 maja oraz 16–18 maja). Terminy główne egzaminów ustnych ustalane są przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych i podawane do wiadomości w szkole.

Egzaminy ustne w terminie dodatkowym przewidziano w dniach 9-11 czerwca. W tym wypadku również szczegółowe terminy ustalane są przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych i podawane do wiadomości w szkole.

Jeżeli z jednego z przedmiotów obowiązkowych (czyli również jednego z egzaminów ustnych) nie uzyskasz wymaganego minimum 30%, możesz przystąpić do poprawki jeszcze tego samego roku, w sierpniu.

Część ustna egzaminu poprawkowego – 20 sierpnia 2025 roku.

Sprawdź szczegółowy harmonogram wszystkich egzaminów maturalnych w 2025 roku w Kalendarzu maturzysty.

Matura 2025 - kiedy wyniki?

Termin ogłoszenia wyników matur zdawanych w terminie podstawowym i dodatkowym przewidziano na 8 lipca 2025 roku.

W tym samym dniu zostaną przekazane szkołom świadectwa, aneksy i informacje o wynikach.

Wyniki egzaminu poprawkowego znane będą 10 września 2025 roku.

Wyniki dostępne będą po zalogowaniu w systemie ZIU, na portalu uruchomiony przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Dane do logowanie abiturienci otrzymują w szkołach.

Matura 2025 – pytania jawne na egzamin ustny z języka polskiego

Poniższa lista określa zakres wiedzy i umiejętności weryfikowanych w pierwszym zadaniu zestawu egzaminacyjnego, losowanego w części ustnej.

Są to następujące pytania i polecenia bazujące na konkretnych lekturach:

Biblia (fragmenty)

1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)

4. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

5. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

6. Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Homer, Iliada (fragmenty)

7. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Homer, Odyseja (fragmenty)

8. Ludzkie życie jako wędrówka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Odysei Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sofokles, Antygona

9. Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

10. Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Legenda o św. Aleksym (fragmenty)

11. Asceza jako postawa życiowa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Legendy o św. Aleksym. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)

12. Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Kwiatki św. Franciszka z Asyżu (fragmenty)

13. Relacje człowieka z Bogiem i światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kwiatków św. Franciszka z Asyżu. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)

14. Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty)

15. Jakimi cechami powinien odznaczać się władca? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kroniki polskiej Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Dante Alighieri, Boska Komedia (fragmenty)

16. Średniowieczna wizja zaświatów. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Boskiej Komedii Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich

17. Jakie mogą być przyczyny upadku państwa? Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

18. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów mitologicznych? Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty)

19. Obraz Polski i Polaków. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kazań sejmowych Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty)

20. Portret szlachcica sarmaty. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pamiętników Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

William Szekspir, Makbet

21. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

22. Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

23. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

William Szekspir, Romeo i Julia

24. Motyw nieszczęśliwej miłości. Omów zagadnienie na podstawie Romea i Julii Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Molier, Skąpiec

25. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

26. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrane satyry

27. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrane bajki

28. Prawda o naturze ludzkiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady

29. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

30. Jakie znaczenie dla człowieka ma przyroda? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod

31. Tragizm losu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

32. Różne metody walki z wrogiem. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

33. Dobro własne czy dobro ogółu – człowiek w sytuacji wyboru. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz

34. Czym dla człowieka mogą być wspomnienia? Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

35. Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

36. Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić swoją winę? Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Dziady część II

37. Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Dziady część III

38. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

39. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

40. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

41. Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

42. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

43. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Juliusz Słowacki, Balladyna

44. Wpływ świata nadprzyrodzonego na losy bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

45. Konsekwencje dokonanych wyborów życiowych. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Juliusz Słowacki, Kordian

46. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

47. Młodość jako czas pierwszych rozczarowań. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

48. Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Aleksander Fredro, Zemsta

49. Intryga jako sposób na osiągnięcie celu. Omów zagadnienie na podstawie Zemsty Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

50. Jaki wpływ na ludzi ma konflikt między nimi? Omów zagadnienie na podstawie Zemsty Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Zygmunt Krasiński, Nie-Boska Komedia

51. Człowiek w relacjach rodzinnych. Omów zagadnienie na podstawie Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

52. Motyw poety. Omów zagadnienie na podstawie Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

53. Rewolucja – siła niszcząca czy budująca? Omów zagadnienie na podstawie Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, Lalka

54. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

55. Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

56. Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

57. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

58. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

59. Jakie cechy charakteru ułatwiają człowiekowi osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

60. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, Z legend dawnego Egiptu

61. Człowiek wobec wyroków losu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Z legend dawnego Egiptu Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Eliza Orzeszkowa, Gloria victis

62. Pamięć o zrywach narodowych. Omów zagadnienie na podstawie utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Henryk Sienkiewicz, Potop

63. Działanie w pojedynkę czy we współpracy z innymi – co ułatwia osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

64. Motyw przemiany wewnętrznej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

65. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara

66. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

67. Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

68. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

69. Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stanisław Wyspiański, Wesele

70. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

71. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

72. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

73. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

74. Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I – Jesień)

75. Rola przyrody w życiu jednostki i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

76. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

77. Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, Przedwiośnie

78. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

79. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

80. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

81. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…

82. Refleksja o losach powstańców. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rozdzióbią nas kruki, wrony… Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)

83. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

84. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu

85. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, Ludzie, którzy szli

86. Przejawy dehumanizacji. Omów zagadnienie na podstawie utworu Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

87. Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych. Omów zagadnienie na podstawie utworu Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat

88. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

89. Czym dla człowieka może być praca? Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

90. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem

91. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

92. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Albert Camus, Dżuma

93. Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

94. Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

95. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

George Orwell, Rok 1984

96. Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

97. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

98. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

99. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Józef Mackiewicz, Droga donikąd (fragmenty)

100. Zagłada Kresów Wschodnich w czasie II wojny światowej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Drogi donikąd Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, Tango

101. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

102. Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

103. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu Raport o stanie wojennym

104. Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, Górą „Edek”

105. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jacek Dukaj, Katedra

106. Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Antoni Libera, Madame

107. Jak twórcy ukazują realia PRL-u? Omów zagadnienie na podstawie Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

108. Rola autorytetu w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Omów zagadnienie na podstawie Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

109. Sztuka jako narzędzie porozumienia między ludźmi. Omów zagadnienie na podstawie Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, Miejsce

110. Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie

111. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)

112. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Matura 2025 - warunki uzyskania świadectwa

Aby otrzymać świadectwo w 2025 r., należy:‎

  • przystąpić do wszystkich wymaganych prawem egzaminów z przedmiotów obowiązkowych w części ustnej, tj. języka polskiego i języka obcego, oraz w części pisemnej, tj. języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego
  • uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego ‎w części ustnej oraz w części pisemnej
  • przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym* (a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym) w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia)
  • uzyskać co najmniej 30% punktów z części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego (któregokolwiek) przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym** (a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym).

* w 2025 r. do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego nie musi przystąpić absolwent, który posiada dokumenty poświadczające uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika.

** trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty, w której proponuje się przesunięcie obowiązku zdania egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym na rok szkolny 2026/2027.

Poprawka z matury

Jeżeli na jednym z przedmiotów obowiązkowych powinie Ci się noga i nie uzyskasz wymaganego minimum 30%, jeszcze w tym samym roku możesz przystąpić do egzaminu poprawkowego.

Jeżeli jednak nie zdałeś matury z więcej niż jednego przedmiotu, musisz czekać na kolejną turę matur w następnym roku. Również w następnym roku możesz poprawić przedmiot, z którego uzyskałeś niesatysfakcjonującą liczbę punktów.

Co zrobić w przypadku oblanej matury?

Jeśli nie zdałeś matury, zamiast świadectwa uzyskujesz informację o wynikach.

Deklaracje maturalne

Deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego należy złożyć do 7 lutego 2025 r. w postaci papierowej u dyrektora szkoły, do której się uczęszcza lub w formie elektronicznej. Nie można złożyć deklaracji w obu postaciach.

Złożenie deklaracji elektronicznej możliwe jest w Zintegrowanym Interfejsie Użytkownika (ZIU) na stronie internetowej https://ziu.gov.pl po uprzednim zalogowaniu przy użyciu loginu i hasła otrzymanego:

  • w przypadku uczniów ostatnich klas – od dyrektora szkoły, który przekaże im loginy i hasła do 25 września 2024 r.
  • w przypadku absolwentów z lat ubiegłych – od dyrektora macierzystej szkoły, który przekaże im loginy i hasła po otrzymaniu wniosku złożonego do 15 stycznia 2025 r.
  • w przypadku osób składających deklarację do dyrektora OKE (Deklarację B) – od dyrektora właściwej OKE, od którego będzie można odebrać login i hasło po złożeniu wniosku do 15 stycznia 2025 r.

Inną możliwością zalogowania jest użycie profilu zaufanego, e-dowodu albo bankowości elektronicznej.

Zanim więc wstępnie zadeklarujesz przedmioty maturalne, zajrzyj do naszych informatorów.

Sprawdź dostępne kierunki w miastach akademickich.

Zobacz, jakie odpowiadają Ci najbardziej typy studiów.

Szukaj interesujących Cię kierunków studiów lub szkół wyższych w Bazie uczelni. Więcej informacji o naborze znajdziesz w sekcji Rekrutacja, pod nazwą wybranej uczelni.

Poznaj wszystkie kierunki studiów.

Powiązane treści

Matura 2025 – lista lektur obowiązkowych
Matura 2025 – lista lektur obowiązkowych
Matura 2025 – egzaminy ustne
Matura 2025 – egzaminy ustne
Matura 2025 – matura poprawkowa
Matura 2025 – matura poprawkowa
Matura 2025 – ile procent, żeby zdać egzamin?
Matura 2025 – ile procent, żeby zdać egzamin?
Matura 2025 – przedmioty obowiązkowe
Matura 2025 – przedmioty obowiązkowe
Matura 2025 – przedmioty dodatkowe
Matura 2025 – przedmioty dodatkowe
Matura 2025 – kiedy wyniki egzaminów?
Matura 2025 – kiedy wyniki egzaminów?
Matura 2025 – terminy egzaminów
Matura 2025 – terminy egzaminów
Matura 2025 - terminy, organizacja, przedmioty
Matura 2025 - terminy, organizacja, przedmioty

Komentarze (0)

brak komentarzy…
  • Warszawska Wyższa Szkoła Biznesu
  • Uniwersytet Kaliski
  • Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
  • Uniwersytet w Siedlcach
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Szczawnie-Zdroju
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Politechnika Częstochowska
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
  • Politechnika Śląska
  • Akademia Techniczno-Informatyczna w Naukach Stosowanych
  • Akademia Jagiellońska w Toruniu
  • Wszechnica Polska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie
  • Akademia Ateneum w Gdańsku
  • Warszawska Akademia Medyczna Nauk Stosowanych
  • Akademia Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Rzeszowie
  • Akademia Śląska w Katowicach
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Filia w Gdańsku
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie
  • Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni
  • Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
  • Szkoła Wyższa Ekonomii i Zarządzania w Łodzi
  • Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych
  • Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
  • Społeczna Akademia Nauk w Warszawie
  • Uniwersytet WSB Merito w Toruniu
  • Akademia Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Wydział Fizyki, Uniwersytet w Białymstoku
  • Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie
  • Warszawska Uczelnia Ekonomiczna
  • Sopocka Akademia Nauk Stosowanych
  • Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie, Uczelnia Państwowa
  • Akademia Zamojska
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Gdańsku
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Wyższa Szkoła Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana w Radomiu
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uczelnia Społeczno - Medyczna w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Lubelska Akademia WSEI
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia, Filia w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Collegium Polonicum w Słubicach, UAM w Poznaniu
  • Warszawska Uczelnia Medyczna im. Tadeusza Koźluka
  • Powiślańska Szkoła Wyższa
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu
  • Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Politechnika Poznańska
  • Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy
  • Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim
  • Szkoła Główna Mikołaja Kopernika w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Filia w Rybniku
  • Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia
  • Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Psychologii w Poznaniu
  • Collegium Civitas w Warszawie
  • Uniwersytet Wirtualnej Edukacji
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
  • Akademia Pożarnicza w Warszawie
  • Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna im. Roberta Schumana, Wydział w Warszawie
  • Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku
  • Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie
  • Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Filia w Lubinie
  • Akademia Mazowiecka w Płocku
  • Uczelnia Jana Wyżykowskiego w Polkowicach
  • Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi
  • Bydgoska Szkoła Wyższa
  • Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi
  • Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
  • Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
  • Collegium Da Vinci w Poznaniu
  • Wydział Inżynierii Lądowej Politechnika Krakowska
  • Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University, Filia w Tarnowie
  • Akademia Tarnowska
  • Uczelnia Biznesu i Nauk Stosowanych Varsovia
  • Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie
  • Akademia Górnośląska im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Prawa we Wrocławiu
  • Uniwersytet Morski w Gdyni
  • Akademia WIT w Warszawie
  • WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa
  • Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
  • Akademia Techniczno-Artystyczna Nauk Stosowanych w Warszawie
  • Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  • Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi
  • Niepubliczna Wyższa Szkoła Medyczna we Wrocławiu
  • Akademia Piotrkowska
  • Uniwersytet Pomorski w Słupsku
  • Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
  • Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu
  • Politechnika Łódzka
  • Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy
  • Uniwersytet WSB Merito Bydgoszcz
  • Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni
  • Politechnika Morska w Szczecinie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Kościerzynie
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K.Goduli w Chorzowie
  • Akademia Medyczna Nauk Stosowanych i Holistycznych w Warszawie
  • Powiślańska Szkoła Wyższa Filia w Toruniu
  • Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie
  • Gdańska Szkoła Wyższa
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • VIAMODA Szkoła Wyższa w Warszawie
  • Uniwersytet Gdański
  • Akademia Nauk Stosowanych w Wałczu