Sekretarz sądowy
Sekretarz sądowy wykonuje w sądzie czynności administracyjne związane z biegiem sprawy sądowej.
Kluczowe predyspozycje wymagane na tym stanowisku to umiejętność redagowania pism, korespondencji oraz notatek informacyjnych. Ważne jest także biegłe posługiwanie się komputerem, a zwłaszcza edytorem tekstowym oraz programem Excel.
Od sekretarza sądowego oczekuje się odporności na stres, umiejętności pracy pod presją czasu. Osoby, które decydują się na taką ścieżkę rozwoju powinny być uporządkowane, dokładne, dobrze zorganizowanie, co pozwoli im na utrzymanie porządku w aktach prawnych.
Jakie obowiązki ma sekretarz sądowy?
- prowadzenie repertoriów (ksiąg) sądowych przez dokonywanie w nich wpisów obrazujących bieg sprawy, jak: data i osnowa pisma wszczynającego postępowanie sądowe, treść zarządzeń sędziowskich, daty i treść zapadłych orzeczeń, wniesienie rewizji lub zażalenia, przedstawienie akt sądowi wyższej instancji wraz ze środkiem odwoławczym, dane dotyczące wykonania orzeczenia sądowego;
- dbanie o porządek w aktach (niezwłoczne wkładanie wnoszonych pism do właściwych akt, zszywanie i numerowanie akt);
- szybkie ekspediowanie akt sądowych, zwłaszcza w przypadku wniesienia środka odwoławczego do zapadłego w sprawie orzeczenia;
- protokołowanie na rozprawach i posiedzeniach sądowych;
- realizowanie zarządzeń sędziowskich dotyczących rozprawy;
- wypisywanie wezwań i zawiadomień o rozprawie, przygotowywanie i ekspediowanie dokumentów koniecznych do doprowadzenia na rozprawę oskarżonego tymczasowo aresztowanego, sporządzanie i ekspediowanie odezw (żądań informacji), sporządzanie wokandy, kompletowanie akt na posiedzenie sądu, przedstawianie akt sędziemu w przypadku wpłynięcia pisma do akt itp.;
- kontrolowanie przygotowania sali na posiedzenie sądu;
- kontrolowanie akt ""na kalendarzu"" ( tj. oczekujących na wpłynięcie pisma);
- prowadzenie terminarzy (sporządzenia uzasadnienia orzeczeń, wysyłki akt na zewnątrz) oraz księgi należności sądowych, spraw związanych z obrotem zagranicznym itp.;
- sporządzanie i wydawanie odpisów orzeczeń i innych dokumentów sądowych;
- pobieranie i kasowanie znaczków opłaty sądowej za określone czynności sądowe i kancelaryjne.
Jak zostać sekretarzem sądowym?
Kandydaci na to stanowiska muszą mieć ukończone studia przynajmniej pierwszego stopnia. Nie ma wymogów odnośnie konkretnych kierunków, aczkolwiek na pewno przydatne będą studia administracyjne czy prawnicze.
Należy również spełnić kilka formalnych wymogów. Przede wszystkim od przyszłych pracowników wymaga się nieposzlakowanej opinii oraz pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych. Kandydaci nie mogą być karani za żadne przestępstwo i nie powinno być prowadzone przeciwko nim jakiekolwiek postępowanie.
Ile zarabia sekretarz sądowy?
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi ok. 2 800 PLN brutto. Co drugi sekretarz sądowy otrzymuje pensję od 2 292 PLN do 3 126 PLN. 25% najgorzej wynagradzanych sekretarzy sądowych zarabia poniżej 2 292 PLN brutto.