Sekretarz sądowy
Sekretarz sądowy wykonuje w sądzie czynności administracyjne związane z biegiem sprawy sądowej.
Kluczowe predyspozycje wymagane na tym stanowisku to umiejętność redagowania pism, korespondencji oraz notatek informacyjnych. Ważne jest także biegłe posługiwanie się komputerem, a zwłaszcza edytorem tekstowym oraz programem Excel.
Od sekretarza sądowego oczekuje się odporności na stres, umiejętności pracy pod presją czasu. Osoby, które decydują się na taką ścieżkę rozwoju powinny być uporządkowane, dokładne, dobrze zorganizowanie, co pozwoli im na utrzymanie porządku w aktach prawnych.
Jakie obowiązki ma sekretarz sądowy?
- prowadzenie repertoriów (ksiąg) sądowych przez dokonywanie w nich wpisów obrazujących bieg sprawy, jak: data i osnowa pisma wszczynającego postępowanie sądowe, treść zarządzeń sędziowskich, daty i treść zapadłych orzeczeń, wniesienie rewizji lub zażalenia, przedstawienie akt sądowi wyższej instancji wraz ze środkiem odwoławczym, dane dotyczące wykonania orzeczenia sądowego;
- dbanie o porządek w aktach (niezwłoczne wkładanie wnoszonych pism do właściwych akt, zszywanie i numerowanie akt);
- szybkie ekspediowanie akt sądowych, zwłaszcza w przypadku wniesienia środka odwoławczego do zapadłego w sprawie orzeczenia;
- protokołowanie na rozprawach i posiedzeniach sądowych;
- realizowanie zarządzeń sędziowskich dotyczących rozprawy;
- wypisywanie wezwań i zawiadomień o rozprawie, przygotowywanie i ekspediowanie dokumentów koniecznych do doprowadzenia na rozprawę oskarżonego tymczasowo aresztowanego, sporządzanie i ekspediowanie odezw (żądań informacji), sporządzanie wokandy, kompletowanie akt na posiedzenie sądu, przedstawianie akt sędziemu w przypadku wpłynięcia pisma do akt itp.;
- kontrolowanie przygotowania sali na posiedzenie sądu;
- kontrolowanie akt ""na kalendarzu"" ( tj. oczekujących na wpłynięcie pisma);
- prowadzenie terminarzy (sporządzenia uzasadnienia orzeczeń, wysyłki akt na zewnątrz) oraz księgi należności sądowych, spraw związanych z obrotem zagranicznym itp.;
- sporządzanie i wydawanie odpisów orzeczeń i innych dokumentów sądowych;
- pobieranie i kasowanie znaczków opłaty sądowej za określone czynności sądowe i kancelaryjne.
Jak zostać sekretarzem sądowym?
Zazwyczaj wymagane jest minimum średnie wykształcenie, choć preferowane jest wyższe (np. administracja, prawo, zarządzanie). Studia nie są obowiązkowe, ale zwiększają szanse na zatrudnienie.
Należy również spełnić kilka formalnych wymogów. Przede wszystkim od przyszłych pracowników wymaga się nieposzlakowanej opinii oraz pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych. Kandydaci nie mogą być karani za żadne przestępstwo i nie powinno być prowadzone przeciwko nim jakiekolwiek postępowanie.
Ile zarabia sekretarz sądowy?
Minimalne wynagrodzenie sekretarza sądowego wynosi blisko 5800 zł brutto.
***
Interesują Cię studia prawnicze?
Poznaj kierunki prawno-administracyjne.
Nie wiesz, w jakim mieście studiować? - wybierz swój ośrodek akademicki.
Wyszukiwarka uczelni, kierunków, typów studiów ułatwi decyzje wszystkim niezdecydowanym kandydatom.
Wybiegaj w przyszłość, zaplanuj Studia podyplomowe.
Powiązane zawody
Adwokat
Agent celny
Asystent sędziego
Asystentka
Ekspert w Urzędzie Patentowym RP
Kurator sądowy
Likwidator szkód
Office Manager
Recepcjonista hotelowy
Rzecznik patentowy
Rzecznik prasowy
Sekretarz redakcji
Strażnik miejski
Strażnik straży marszałkowskiej
Urzędnik do spraw licencji
Urzędnik do spraw paszportów
Urzędnik unijny


















































































































































