Pedagogika specjalna
Akademia Tarnowska
Podstawowym celem kształcenia na kierunku Pedagogika specjalna realizowanym w Akademii Tarnowskiej jest nabycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych o charakterze profesjonalnym, potrzebnych do pełnienia roli społeczno-zawodowej pedagoga specjalnego z przygotowaniem merytorycznym i praktycznym. Kierunek pedagogika specjalna adresowany jest do osób, które są szczególnie zainteresowane zdobyciem interdyscyplinarnej, specjalistycznej wiedzy i umiejętności dotyczących edukacji, rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Pedagogika specjalna - program studiów
Program studiów obejmuje kształcenie w 3 modułach zajęć do wyboru:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- pedagogika resocjalizacyjna.
Szczegółowe cele kształcenia na kierunku studiów pedagogika specjalna:
- Zrozumienie zasad i teorii pedagogiki specjalnej. Studenci poznają główne teorie, modele i podejścia związane z edukacją osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Rozwinięcie umiejętności diagnozy i oceny. Studenci zostaną przygotowani do pełnienia roli zawodowej pedagoga specjalnego, profesjonalnej oceny potrzeb edukacyjnych oraz prowadzenia kompleksowych diagnoz, które stanowią podstawę do opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.
- Projektowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjnych. Studenci nabędą umiejętności w opracowywaniu spersonalizowanych programów edukacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby, zdolności i cele rozwojowe uczniów.
- Doskonalenie umiejętności wspierania rozwoju osobistego i społecznego. Studenci zdobędą doświadczenie w udzielaniu wsparcia w zakresie rozwoju społecznego, emocjonalnego oraz komunikacyjnego osób ze specjalnymi potrzebami.
- Integracja osób ze specjalnymi potrzebami w środowisku szkolnym i społecznym. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego wspierania procesu integracji uczniów ze specjalnymi potrzebami w placówkach edukacyjnych oraz społeczeństwie.
- Pogłębienie znajomości różnych form niepełnosprawności i specjalnych potrzeb edukacyjnych. Kształcenie studentów obejmie przekazanie wiedzy na temat różnych typów niepełnosprawności oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Doskonalenie umiejętności pracy z rodziną i środowiskiem uczniów. Studenci zostaną przygotowani do skutecznego współdziałania z rodzinami uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz innymi instytucjami i specjalistami działającymi na rzecz edukacji i wsparcia osób ze specjalnymi potrzebami.
- Promowanie równego dostępu do edukacji. Studenci gotowi będą do działania na rzecz promocji równego dostępu do wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Zapoznanie z teorią i praktyką resocjalizacji. Studenci zdobędą wiedzę na temat głównych teorii i modeli resocjalizacji oraz umiejętności w ich praktycznym zastosowaniu w pracy z osobami mającymi trudności z integracją społeczną.
- Opracowywanie i wdrażanie programów resocjalizacyjnych. Kształcenie studentów obejmować będzie analizy potrzeb jednostek oraz różnorodne metody i techniki resocjalizacyjne, takie jak terapia zajęciowa, praca zespołowa, czy programy treningowe społeczne.
- Ciągłe doskonalenie zawodowe i osobiste. Kształcenie na kierunku pedagogika specjalna promować będzie postawę ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego, zachęcając do pogłębiania wiedzy, doskonalenia umiejętności oraz refleksji nad własną praktyką pedagogiczną.
Pedagogika specjalna - sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku pedagogika specjalna będzie wykwalifikowanym pedagogiem specjalnym wyposażonym w wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawodowe, które przygotują go do wykonywania obowiązków określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798). Absolwent kierunku będzie przygotowany do wykonywania w szczególności następujących czynności:
1. współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2. współpracy z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5. współpracy, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami;
6. przedstawianiu radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna będzie posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią zgodnie z wymogami określonymi w Polskiej Ramie Kwalifikacji.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023, poz. 2102). W trakcie kształcenia student nabędzie wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz zrealizuje program praktyki pedagogicznej w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
Rekrutacja do Akademii Tarnowskiej
Podczas procesu rekrutacji bierzemy pod uwagę wyniki matur z następujących przedmiotów:
Nowa matura: część pisemna:
- język polski
- język obcy nowożytny
- do wyboru jeden przedmiot spośród: historia, wiedza o społeczeństwie, filozofia, biologia
- rozmowa kwalifikacyjna
Stara matura, matura międzynarodowa:
część pisemna albo ustna
- do wyboru jeden przedmiot spośród: język obcy nowożytny, historia, wiedza o społeczeństwie, filozofia, biologia
- rozmowa kwalifikacyjna.
Zobacz też Prezentację Uczelni.