Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego
Wydział Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego oferuje studia I i II stopnia na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna.
Rodzaj studiów: licencjackie, I stopnia
System studiów: tryb stacjonarny
Czas trwania: 3 lata, 6 semestrów
Rodzaj studiów: magisterskie, II stopnia
System studiów: tryb stacjonarny
Czas trwania: 2 lata,4 semestry
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek studiów, który wzbudza duże zainteresowanie, a wybierany jest przez osoby, które pragną być:
- dziennikarzami
- rzecznikami prasowymi
- social media menadżerami
- badaczami mediów
- specjalistami od komunikacji społecznej, marketingu, public relations lub reklamy.
W gronie wykładowców są dziennikarze mediów regionalnych i ogólnopolskich, a także specjaliści od reklamy i Public Relations. Od 2024 roku nasi studenci będą uczyć się warsztatu dziennikarskiego w profesjonalnym studio telewizyjnym przygotowanym do realizacji produkcji „na żywo” i transmisji online. Do dyspozycji studentów przygotowaliśmy cyfrowy sprzęt reporterski: kamery, aparaty i magnetofony do nagrań radiowych, a także sprzęt do produkcji podcastów. Wszystkie zebrane i nagrane materiały nasi studenci obrabiają w pracowni dziennikarskiej z użyciem popularnych programów do montażu dźwięku i wideo oraz obróbki grafik. Jak profesjonalni dziennikarze i specjaliści od social mediów!
Jako student Dziennikarstwa i komunikacji społecznej zdobędziesz ogólną wiedzę, którą wykorzystasz bardzo konkretnie. Dowiesz się o podstawowych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji medialnych i politycznych. Poznasz niezbędne do pracy zagadnienia z zakresu ekonomii, prawa, filozofii, socjologii, historii i politologii. Ponadto poznasz podstawy dziennikarstwa i komunikacji społecznej – historię i teorię mediów, ich społecznego i kulturowego oddziaływania. Zapoznasz się z gatunkami medialnymi, sposobem kształtowania i badania opinii publicznej, a także wejdziesz w tajniki zarządzania tak informacją, jak i samymi mediami. Wiedzę tę będziesz mógł wykorzystać w praktyce podczas warsztatów dziennikarskich, realizowanych w czterech formach: radio, TV, prasa i Internet. Znacząca liczba przedmiotów związanych z filmem i kinem umożliwi Ci skuteczne przygotowanie do pracy dziennikarza w dziale kultury.
Program studiów podzielony został na moduły, tak, abyś lepiej mógł skoncentrować się na kształtowaniu i ulepszaniu wybranych przez Ciebie umiejętności i kompetencji. Dostępne moduły możesz wybrać w zależności od własnych zainteresowań.
- KOMUNIKACJA I FILM W GLOBALNYM ŚWIECIE*
- DZIENNIKARSTWO PRASOWE
- DZIENNIKARSTWO AUDIOWIZUALNE
- PUBLIC RELATIONS I REKLAMA
- KRYTYKA FILMOWA
- MONTAŻ AUDIO-VIDEO
- Pierwszą tworzą przedmioty składające się na ogólne wykształcenie absolwenta (nauka o polityce, socjologia, historia, ekonomia, prawo, filozofia).
- Druga część to przedmioty dające teoretyczne podstawy dziennikarstwa i komunikacji społecznej (historia mediów, gatunki dziennikarskie, teoria mediów, marketing polityczny, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów).
- Na trzecią część składają się przedmioty kształtujące umiejętności zawodowe. Tu oferujemy liczne warsztaty dziennikarskie i pracownie projektowe!
Studenci mają do wyboru jeden moduł z zaproponowanych poniżej:
I stopień:
- komunikacja i film w globalnym świecie - moduł został przygotowany w ramach projektu we współpracy z Fundacją HumanDoc, współfinansowanego przez program polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP. Więcej na ten temat TUTAJ.
- dziennikarstwo prasowe
- dziennikarstwo radiowo-telewizyjne
- public relations i reklama
II stopień:
- krytyka filmowa
- montaż audio-video
Jaka praca po studiach?
Absolwent będzie przygotowany do podjęcia pracy w redakcjach ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych mediów oraz w wyspecjalizowanych agencjach zajmujących się komunikacją społeczną i marketingiem. Będziecie w stanie swobodnie funkcjonować na rynku nowych mediów. Nasi absolwenci pracują w najważniejszych redakcjach rozsianych po całym kraju; swobodnie kreują przekaz informacji, który codziennie trafia do setek tysięcy odbiorców. Informacja stanowi dziś jeden z kluczowych zasobów. Rzetelna, wiarygodna informacja pozwala podejmować odpowiednie decyzje polityczne i biznesowe. Informacja stanowi też narzędzie do zarządzania grupami społecznymi, a niejednokrotnie sterowania zachowaniami społecznymi jednostek i grup.
O ile poprzednie wieki charakteryzowały się deficytem informacji (tylko nieliczne osoby miały dostęp do aktualnych informacji), o tyle XXI wiek wyróżnia się nadprodukcją informacji, z czego część z nich to tzw. fake newsy. W takich warunkach zawód dziennikarza nabiera szczególnego znaczenia. Dziennikarz zbiera bowiem informacje, weryfikuje ich prawdziwość, interpretuje je i osadza w szerszym kontekście, a następnie podaje do publicznej wiadomości. Dzięki pracy dziennikarza, społeczeństwo lepiej rozumie wydarzania i zachodzące w świecie procesy. Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma na celu przygotowanie do podjęcia zawodu dziennikarza i wykonywania go zgodnie z najlepszymi standardami warsztatowymi i etycznymi.
Są to idealne studia dla osób, które chcą rozwinąć swoje umiejętności oraz podjąć wyzwanie na rynku pracy, nie tylko w mediach, ale również w usługach kreatywnych, jako copywriterzy, social-media ninja, specjaliści od pozycjonowania i targetowania treści i wielu innych, dopiero co powstających.
Przykładowe przedmioty nauczania:
Studia licencjackie:
- Nauka o komunikowaniu
- Medioznawstwo
- Gatunki dziennikarskie
- Kultura popularna
- Research dziennikarski
- Wiedza o filmie
- Systemy medialne
- Nowe media
Studia magisterskie:
- Kultura języka
- Współczesne środowisko informacyjne
- Dziennikarstwo sieciowe
- System polityczny Unii Europejskiej
- Społeczna odpowiedzialność mediów
- Reportaż zaangażowany