Język francuski
Studenci kierunku: Filologia, moduł specjalizacyjny: język francuski (od podstaw) z angielskim-profil tłumaczeniowy uzyskują podstawową wiedzę o kulturze, języku i literaturze krajów francuskojęzycznych i anglojęzycznych i umie wykorzystać ją w pracy zawodowej i życiu, z zachowaniem zasad etycznych.
Studia realizowane są na poziome pierwszego stopnia.
Dla kogo studia na kierunku język francuski
Studia przewidziane są dla miłośników języka francuskiego. Osób pragnących bliżej poznać kulturę, historię, literaturę Francji i wykorzystać zdobytą wiedzę - wraz ze znajomością języka francuskiego - w przyszłej pracy zawodowej.
U kandydatów na pewno przydatna będzie dobra pamięć, komunikatywność, łatwość wypowiedzi, zamiłowanie do literatury, słuch fonetyczny.
Program kształcenia na kierunku język francuski
Przykładowe przedmioty w programie studiów:
- praktyczna nauka języka francuskiego
- wstęp do językoznawstwa
- morfologia języka francuskiego
- składnia języka francuskiego
- wstęp do teorii przekładu
- podstawy warsztatu tłumacza.
- semantyka języka francuskiego
- pragmatyka językowa.
- zarys literatury francuskiej i frankofońskiej: XIX-XXI w.
- literatura w przekładzie
- wstęp do kulturoznawstwa
- zarys historii Francji
- kultura Francji
- kultura frankofonii
- kultura krajów anglojęzycznych
- język francuski w sektorze usług
- język francuski w mediach
- prawniczy język francuski
- język francuski w ekonomii
- komunikacja oficjalna i handlowa w języku francuskim
- przekład literacki
- tłumaczenie użytkowe
- język francuski w dziedzinach sztuki.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku język francuski
Podstawą rekrutacji jest wynik egzaminu maturalnego z:
- języka polskiego lub dowolnego języka obcego
- języka angielskiego,
zdawanych na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
Perspektywy pracy po kierunku język francuski
Absolwenci specjalności język francuski mogą znaleźć zatrudnienie:
- w instytucjach kultury, administracji państwowej i samorządowej, oświaty,
- w wydawnictwach,
- redakcjach czasopism, środkach masowego przekazu,
- turystyce i sektorze usług,
- w firmach mających kontakty z zagranicą,
- wszędzie tam gdzie wymagana jest dobra znajomości języków obcych i kultury.