Business linguistics
Business Linguistics to ścieżka kształcenia realizowana w języku angielskim.
Lingwistyka dla biznesu to nie tylko nauka specjalistycznego języka angielskiego, ale również szereg zajęć rozwijających kompetencje międzykulturowe, czy tzw. kompetencje miękkie (dzięki którym jesteśmy w stanie empatycznie pracować w zespole).
Studia na kierunku Business Linguistics wyposażą także w praktyczną wiedzę dotyczącą prowadzenia firmy, zarządzania projektami, handlu międzynarodowego, prawa gospodarczego, zasad dyplomacji czy korespondencji handlowej.
Atuty kierunku:
- program studiów pozwala na uzyskanie praktycznych kompetencji językowych w połączeniu z wiedzą biznesową - połączenie studiów lingwistycznych z aspektem biznesowym,
- atrakcyjne specjalności poszukiwane na rynku pracy, umożliwiające nabycie przez absolwentów wiedzy, umiejętności i kompetencji kluczowych zarówno dla lingwisty, tłumacza, jak i pracownika międzynarodowych korporacji
- intensywne kursy języka angielskiego oraz drugiego języka obcego (język ogólny i język biznesu) do wyboru: j. hiszpański, j. włoski lub j. niemiecki (od poziomu podstawowego*),
- duży nacisk położony na naukę wszystkich sprawności językowych, w tym na umiejętność posługiwania się w mowie i piśmie terminologią biznesową,
- dzięki zajęciom m.in. z zakresu zarządzania projektami, zarządzania zasobami ludzkimi, rachunkowości, prawa gospodarczego, komunikacji międzykulturowej Studenci poznają uwarunkowania pracy w międzynarodowym środowisku biznesowym,
- ograniczenie ilości wykładów na rzecz zajęć praktycznych: laboratoria, ćwiczenia i konserwatoria,
- kilkanaście zagranicznych uczelni partnerskich, do których można wyjechać na stypendium,
- specjalistyczne laboratorium do tłumaczeń symultanicznych,
- praktyki w międzynarodowych firmach, biurach tłumaczeń, firmach outsourcingowych,
- konferencje lingwistyczne, na których studenci prezentują swoje prace dyplomowe.
Dla kogo studia na kierunku business linguistics
To studia odpowiednie dla osób o oswobodzi komunikowania, łatwości nauki języków obcych, którzy doskonałą znajomość języka chcą wykorzystać w obszarach przedsiębiorczości, zarządzania, psychologii.
Program kształcenia na kierunku business linguistics
Przedmioty podstawowe:
- Podstawy ekonomii - poznasz podstawowe pojęcia wykorzystywane do analizy gospodarki rynkowej oraz zjawiska, które w niej zachodzą. Nauczysz się samodzielnie analizować przyczyny i przebieg podstawowych zjawisk ekonomicznych.
- Podstawy lingwistyki stosowanej - nauczysz się podstawowych zagadnień związanych z nauką o języku, cechami i funkcjami języka, produkcją i przyswajaniem języka.
- Zarządzanie z elementami kultury korporacyjnej - nabędziesz umiejętności rozwiązywania problemów biznesowych w praktyce. Poznasz zewnętrzny kontekst zarządzania związany z szybko zmieniającym się otoczeniem, wzrastającą rolą wiedzy i globalizacją.
- Nauka o komunikacji - zapoznasz się z najważniejszymi teoriami i koncepcjami z zakresu komunikacji. Poznasz funkcjonowanie różnych stereotypów i przekłamań dotyczących ludzkiej komunikacji.
- Wprowadzenie do rachunkowości i finansów - poznasz podstawowe zasady rachunkowości jednostek gospodarczych oraz regulacje prawne w jej zakresie. Przygotujesz się do samodzielnej analizy informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym jednostki.
- Prawo gospodarcze - poznasz podstawy prawa gospodarczego z uwzględnieniem nowych wyzwań oraz wybranych elementów obowiązywania i stosowania prawa gospodarczego w systemie prawa polskiego. Nauczysz się identyfikować zagadnienia prawa gospodarczego w kontekście problemów związanych z praktyką obrotu gospodarczego w Polsce i w stosunkach międzynarodowych.
- Zarządzanie zasobami ludzkimi - poznasz nowoczesne tendencje i dobre praktyki stosowane w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Nauczysz się samodzielnie przygotowywać podstawowe narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi.
- Zarządzanie projektami - nabędziesz umiejętności tworzenia planu sieciowego, liczenia harmonogramu i ścieżki krytycznej, opracowania budżetu projektu i kontroli realizacji projektu.
- Strategie w zarządzaniu - poznasz przykładowe narzędzia analizy strategicznej (zewnętrznej i wewnętrznej) i ich zastosowania. Nauczysz się stosować zasady budowania strategii na podstawie wniosków wyciągniętych z używanych narzędzi analizy strategicznej.
Przedmioty kierunkowe:
- Komunikacja międzykulturowa w biznesie - zapoznasz się ze specyfiką i wpływem kultur skandynawskich na komunikację interpersonalną oraz przygotowaniem ich do funkcjonowania i efektywnego komunikowania się w skandynawskim środowisku biznesowym.
- Pragmatyka językowa - nauczysz się zasad najlepszego wykorzystania systemu językowego w określonej sytuacji komunikacyjnej. Poznasz podstawy kontekstowej, a więc pragmatycznej, interpretacji aktów mowy.
- Realioznawstwo europejskie - poznasz wybrane społeczno-kulturowe aspekty z zakresu geografii, historii, demografii, kultury, ekonomii krajów europejskich.
- Wprowadzenie do teorii przekładu - zapoznasz się z podstawowymi zagadnieniami teorii przekładu i jej kluczowymi pojęciami (takimi jak ekwiwalencja, nieprzekładalność, obecność tłumacza w tłumaczeniu), jej relacji do praktyki przekładu, z typologią przekładów oraz z uwarunkowaniami pracy tłumacza i jego statusem we współczesnym świecie.
- Warsztaty biznesowe - zapoznasz się ze standardami pracy oraz warsztatem analitycznym wywiadowni gospodarczych, konsultantów i doradców biznesowych. Celem kursu jest zdobycie umiejętności filtrowania i selekcji danych, przetwarzania ich w użyteczne informacje oraz opracowywania „produktów” analitycznych (od kostek informacyjnych po raporty).
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku business linguistics
Rekrutacja odbywa się na podstawie złożenia wymaganych dokumentów.
Perspektywy pracy po kierunku business linguistics
Miejsca zatrudnienia to:
- firmy i organizacje międzynarodowe, poszukujące specjalistów z dziedziny języka biznesu lub komunikacji międzykulturowej,
- firmy outsourcingowe,
- biura tłumaczeń,
- firmy i organizacje międzynarodowe zatrudniające menedżerów, konsultantów biznesowych i specjalistów ds. handlu zagranicznego i współpracy międzynarodowej,
- instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej,
- instytucje kulturalne, agencje filmowe, galerie, muzea, które współpracują z międzynarodowymi instytucjami,
- media - redakcje gazet, portale internetowe, TV, radio - zainteresowane umiejętnościami z zakresu specjalistycznego biznesowego języka,
- biura spraw zagranicznych instytucji administracji państwowej, samorządu terytorialnego, utrzymujące kontakty międzynarodowe.
Opinie o kierunku business linguistics
Lingwistyka dla biznesu w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera to nowoczesny i innowacyjny program studiowania stawiający na wszechstronne kształcenie studentów i studentek w obliczu wyzwań i możliwości współczesnego rynku pracy. Specjalistyczna nauka dwóch języków – ze szczególnym naciskiem na język angielski – rozwój kompetencji miękkich, a także nacisk na świadomość poruszania się i komunikowania w zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie składają się na matrycę kompetencji pożądaną przez pracodawców we współczesnym zglobalizowanym świecie. W ramach Lingwistyki dla biznesu te umiejętności – językowe, społeczne i międzykulturowe – nie funkcjonują jednak w próżni. Studenci i studentki tego kierunku uzyskują także dostęp do szeregu kursów o wymiarze specjalistycznym: zarządzania projektami, podstaw ekonomii, prawa gospodarczego, czy HR i zarządzania zmianą.
dr Michał Kisiel