Jakiego kierunku szukasz?
Kultura w mediach i komunikacji
Studia na kierunku Kultura w mediach i komunikacji zapewniają pogłębioną wiedzę o praktykach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem mediów i ich roli w komunikacji, o sposobie budowania wizerunku publicznego, stereotypu, mitu kulturowego oraz wdrażają do badań naukowych. Uczą korzystania ze specjalistycznych metod i narzędzi badawczych, potrzebnych do analizy i interpretacji tekstów kultury (w tym przekazów medialnych). Celem studiów jest rozwinięcie kompetencji społecznych, zwłaszcza dotyczących aktywnego uczestnictwa w kulturze, efektywnego współdziałania z różnymi środowiskami na rzecz kształtowania tożsamości lokalnej i narodowej oraz zachowania dziedzictwa kulturalnego regionu, kraju i Europy. Kształcimy absolwenta kreatywnego, z dobrą znajomością języka obcego, co pozwoli mu w przyszłości pełnić np. niezwykle użyteczną rolę negocjatora międzykulturowego.
Absolwent kierunku Kultura w mediach i komunikacji dzięki zorientowaniu kształcenia na mechanizmy komunikacyjne i medialne poznaje specjalistyczną terminologię kulturoznawczą, szczególnie w odniesieniu do mediów i procesów komunikacyjnych funkcjonujących w kulturze, oraz zaawansowane metody badawcze tekstów i instytucji kultury, przekazów i instytucji medialnych. Dzięki temu absolwent identyfikuje, rozumie i analizuje zjawiska oraz procesy kulturowe (zarówno współczesne, jak i dawne) występujące w mediach, a także w dyskursach publicznych, dobierając odpowiednie narzędzia badawcze, właściwe dla kulturoznawstwa i wiedzy o mediach oraz pozwalające na integrowanie perspektyw badawczych.
Absolwent studiów Kultura w mediach i komunikacji jest przygotowany do podjęcia dalszego kształcenia na studiach trzeciego stopnia i/lub podyplomowych, a także do prowadzenia badań naukowych. Może ubiegać się o pracę w ośrodkach kultury, administracji publicznej i instytucjach samorządowych; w sektorze kreatywnym: biurach promocji i public relations; reklamie; w mediach: prasie, radiu, telewizji i nowych mediach, w serwisach internetowych; firmach i przedsiębiorstwach w charakterze animatora kultury i organizatora spotkań międzykulturowych; w fundacjach i stowarzyszeniach kulturalnych: lokalnych, krajowych i międzynarodowych w charakterze specjalisty ds. komunikacji międzykulturowej, strategii komunikacyjnych w mediach, kreatora wizerunku.
Studia drugiego stopnia (w systemie stacjonarnym) kończą się uzyskaniem tytułu magistra. Student wybiera od pierwszego semestru (przy rekrutacji) jedną z dwóch specjalności:
- film i nowe media w komunikacji kulturowej
- teatr i promocja kultury widowisk.
Absolwent specjalności film i nowe media w komunikacji kulturowej (studia drugiego stopnia) posiada pogłębioną wiedzę z zakresu kultury filmowej, mediów audiowizualnych i nowych mediów. Zna terminologię z zakresu kultury i technologii, koncepcje „horyzontu optyki”, dokonuje analizy i interpretacji zjawisk filmowych i medialnych, swobodne porusza się po zjawiskach nowych mediów, rozpoznaje mechanizmy kulturowe (narracje mitologiczne) w tekstach medialnych.
Absolwent specjalności film i nowe media w komunikacji kulturowej jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i w instytucjach medialnych, w komunikacji publicznej, a także jako krytyk filmowy.
Absolwent specjalności teatr i promocja kultury widowisk (studia drugiego stopnia) posiada pogłębioną wiedzę z zakresu kultury widowisk, antropologii widowisk, performansu oraz teatrologii, zna historię i teorię performansu, formy teatru współczesnego, praktyki kulturowe podejmowane przez poszczególne grupy (etniczne czy społeczne), związki mitu i rytuału z kulturą widowisk, a także sposób oddziaływania nowych mediów na szeroko definiowane praktyki teatralne i performatywne. Absolwent dokonuje analizy i interpretacji współczesnych zjawisk teatralnych i performatywnych, tworzących je mechanizmów kulturowych. Poza tym zna techniki promowania szeroko rozumianej kultury widowisk.
Absolwent specjalności teatr i promocja kultury widowisk jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i w mediach, w instytucjach zajmujących się komunikacją publiczną, w obszarze krytyki teatralnej oraz w sektorze promocji form teatralnych
Jakie uczelnie oferują kierunek Kultura w mediach i komunikacji
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
- administracja
- analityka i kreatywność społeczna
- bezpieczeństwo narodowe
- biotechnologia
- chemia
- dietetyka
- dziennikarstwo i kultura mediów
- edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
- ekonomia
- filologia angielska
- filologia germańska
- filologia hiszpańska (iberystyka)
- filologia polska
- filozofia
- fizjoterapia
- fizyka
- fotografia i kreacja przekazu wizualnego
- grafika
- historia
- iberoznawstwo
- informatyka
- innowacyjne technologie i nowoczesne materiały
- inżynieria bezpieczeństwa
- inżynieria multimediów
- język niemiecki w obrocie gospodarczym
- kosmetologia
- kryminalistyka i systemy bezpieczeństwa
- kultura w mediach i komunikacji
- kulturoznawstwo europejskie
- malarstwo
- matematyka
- muzyka w przestrzeni publicznej
- pedagogika
- pedagogika międzykulturowa z mediacją
- pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
- pedagogika specjalna
- pielęgniarstwo
- politologia
- poradnictwo rozwojowe i pomoc psychologiczna
- praca socjalna
- prawo
- psychoprofilaktyka
- rachunkowość i podatki
- turystyka i rekreacja
- wychowanie fizyczne
- żywienie człowieka i dietetyka