Inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
Ostatnie lata jasno wskazują, że przyszłość motoryzacji kryje się pod hasłem „elektromobilność”. Ci, którzy wybiorą studia na kierunku Inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych, mogą zatem liczyć na wykształcenie z dużym potencjałem.
Studenci mają do wyboru następujące specjalności:
- pojazdy ekologiczne
- pojazdy autonomiczne
- pojazdy niekonwencjonalne (tylko na studiach I stopnia).
Studia mają na celu wykształcenie inżyniera, który sprosta intensywnemu rozwojowi nauki i techniki, gotowego podjąć pracę w zakresie konstrukcji napędów elektro-mechanicznych w szczególności dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych włączając w to pojazdy specjalne.
Pozwalają na zdobycie multidyscyplinarnej wiedzy koniecznej do projektowania oraz obsługi złożonych układów technicznych z akumulacją energii z uwzględnieniem analiz podstawowych procesów fizyko-chemicznych, doborem niekonwencjonalnych materiałów oraz sterowania automatycznego.
Dla kogo studia na kierunku inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
To odpowiednie studia dla osób, które na przyszłościowym rynku pracy chciałyby być pierwsze z konkretną wiedzą i rzadko spotykanym dyplomem. Idealnym kandydatem na kierunek będzie też pasjonat motoryzacji i nowych technologii.
Program kształcenia na kierunku inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
Oprócz zestawu przedmiotów ogólnych, kierunek oferuje kształcenie w szczególnie interesujących przedmiotach specjalnościowych.
Dla specjalności „pojazdy ekologiczne” są to:
- inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- zaawansowane sterowanie napędami elektrycznymi i hybrydowymi
- przekładnie CVT sterowane elektrycznie
- infrastruktura eksploatacyjna pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- diagnostyka pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- ultralekkie nadwozia pojazdów.
Dla specjalności „pojazdy autonomiczne”:
- nawigacja pojazdami autonomicznymi
- odzyskiwanie energii w pojazdach
- systemy wizyjne robotów mobilnych
- struktury nośne i energochłonne pojazdów
- systemy informatyczne pojazdów
- niezawodność i bezpieczeństwo systemów mechatronicznych.
Dla specjalności „pojazdy niekonwencjonalne”:
- inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
- nawigacja pojazdami autonomicznymi
- przekładnie CVT sterowane elektrycznie
- struktury nośne i energochłonne pojazdów
- systemy informatyczne pojazdów
- ultralekkie nadwozia pojazdów.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
W procesie kwalifikacyjnym brane są pod uwagę wyniki z następujących przedmiotów:
- matematyka
- przedmiot do wyboru (najlepiej punktowana jest informatyka, trochę gorzej chemia i biologia)
- język obcy.
Perspektywy pracy po kierunku inżynieria pojazdów elektrycznych i hybrydowych
Trudno jednoznacznie powiedzieć, w którą stronę za parę lat rozwiną się technologie motoryzacji elektrycznej. Jedno jest pewne: umiejętności, które zdobędzie student inżynierii pojazdów elektrycznych i hybrydowych, pozwolą mu znaleźć zatrudnienie w branży motoryzacyjnej, transportowej czy energetycznej.