Sztuka cyfrowa
Studia licencjackie na kierunku Sztuka cyfrowa (Digital Art) kształcą specjalistów w dziedzinie ilustracji cyfrowej.
W programie nauczania, oprócz licznych kursów z obsługi oprogramowania graficznego z naciskiem na pracę z tabletem graficznym, przewidziano również przedmioty teoretyczne (historia sztuki, ubiorów, bronioznawstwo, design i technologia itp.), które poszerzają wiedzę z ważnych dziedzin towarzyszących projektowaniu.
Przez pierwszy rok zajęcia są wspólne dla wszystkich studentów. Po drugim semestrze następuje wybór ścieżki kształcenia:
- ścieżka 2D
- ścieżka 3D
Powyższe specjalizacje przygotowują studentów do pracy w branży gier i ilustracji cyfrowej. Przewidziano w planie kształcenia kursy rysunku i rzeźby, kompozycji i budowy sceny z użyciem adekwatnego oprogramowania.
W ramach ścieżki 3D zaplanowano przedmioty związane ze skanowaniem 3D i digitalizacją obiektów, przygotowujące absolwentów do podjęcia pracy w firmach projektowych, biurach architektonicznych, muzeach i instytucjach kultury, zaś na ścieżce 2D – zajęcia z animacji i zaawansowane kursy z ilustracji.
Dla kogo studia na kierunku sztuka cyfrowa
Jeżeli planujesz przyszłą pracę zawodową jako grafik, specjalista w dziedzinie gier, branży wydawniczej i projektowej lub jako niezależny artysta cyfrowy - to są studia dla Ciebie.
Program kształcenia na kierunku sztuka cyfrowa
Studia na tym kierunku to:
- autorski i unikatowy program na skalę Polski, szczególnie dla miłośników gier w środowisku 2D i 3D, cyfrowych ilustracji oraz dla tych, którzy myślą o digitalizacji obiektów w dziedzinie projektowej, architektonicznej, muzealnictwa i promocji dziedzictwa narodowego,
- nauka specjalistycznych narzędzi cyfrowych zgodnych ze standardami rynkowymi – 2D (Adobe Photoshop, Illustrator, After Effects, Premiere) i 3D (Autodesk 3ds Max, Zbrush, Blender, Unreal Engine, Adobe Medium i Gravity Sketch) oraz techniki tradycyjnych takich jak rysunek i kompozycja, rysunek anatomiczny, rysunek studyjny, rzeźba,
- nauka przedmiotów teoretycznych (historia sztuki, kultura wizualna XX wieku, historia ubiorów, podstawy krytycznego myślenia, teoria barwy, bronioznawstwo, design i technologia itp.), które poszerzają wiedzę z dziedzin ważnych przy projektowaniu,
- partnerzy biznesowi kierunku i praktykodawcy – m.in. Małopolski Instytut Kultury, instytucje muzealne oraz firmy, agencje reklamowe i studia projektowe – zapewniają jak najlepsze dopasowanie programu do potrzeb pracodawców,
- dwie ścieżki kształcenia – w ramach każdej z nich przynajmniej osiem specjalistycznych kursów – pozwalają zdobyć szczegółową wiedzę z danej dziedziny w taki sposób, aby absolwent mógł świadomie wybrać dalszą drogę specjalizacji,
- program uzupełniony jest o praktyki w instytucjach kultury, agencjach reklamowych, działach marketingu i firmach z branż reklamowej, wydawniczej, gier i multimediów,
- zajęcia z praktykami znającymi realia rynkowe, posiadającymi aktualną wiedzę i umiejętności,
- program studiów zapewnia poznanie specjalistycznych narzędzi niezbędnych w zawodzie oraz rozwój potrzebnych kompetencji m.in. tworzenie lokacji i postaci do gier, podstawy typografii, przygotowywania fotografii obiektów do druku 3D, a także tworzenie infografik, filmów i animacji,
- nauka języka angielskiego rozpoczyna się od poziomu B1, a studia kończą się egzaminem z języka angielskiego na poziomie B2.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku sztuka cyfrowa
Szczegółowe zasady naboru na studia należy sprawdzać na stronie www uczelni lub w Dziale Rekrutacji.
Perspektywy pracy po kierunku sztuka cyfrowa
Po ukończeniu studiów możesz pracować:
Jako projektant grafiki ilustracyjnej, grafiki branży gier lub twórca materiału multimedialnego:
- agencje reklamowe i studia animacji,
- studia gier oraz aplikacji,
- wydawnictwa publikacji ilustrowanych (prasa, książki, gry planszowe),
- agencje multimedialne,
- freelancer prowadzący własną firmę.
Jako rzeźbiarz 3D dla branży gier, również planszowych, twórcy wizualizacji produktów i animacji dla branży reklamowej, wizualizacji dla architektów, lub w dziedzinie digitalizacji zabytków na potrzeby repozytoriów cyfrowych (Sztuka cyfrowa (dawniej Digital Art) jest pierwszym kierunkiem studiów w Polsce, przygotowującym specjalistów w tej dziedzinie)
- agencje reklamowe i studia animacji,
- studia gier oraz aplikacji,
- wydawnictwa publikacji ilustrowanych (prasa, książki, gry planszowe),
- studia architektoniczne i budowlane,
- instytucje muzealne,
- firmy zajmujące się konserwacją i restauracją zabytków,
- freelancer prowadzący własną firmę.
Opinie o kierunku sztuka cyfrowa
Sztuka cyfrowa, dawniej ścieżka Digital Art, to kierunek na którym kształcimy studentów przygotowując ich do pracy w różnych dziedzinach związanych z cyfrowym malarstwem i rzeźbą. Między innymi w branży gier, jako specjalistów 2D i 3D, w instytucjach kultury i techniki jako specjalistów od digitalizacji i tworzeniu repozytoriów cyfrowych obiektów, w branży projektowej jako specjalistów renderingu 3D. Podczas licznych kursów narzędziowych, studenci opanowują zarówno techniki tradycyjne takie jak Rysunek i Kompozycja oraz Rzeźba jak i cyfrowe, ucząc się m.in. projektowania postaci, kompozycji i budowy sceny.
Kładziemy szczególny nacisk na twórcze wykorzystanie dawnej kultury wizualnej jako inspiracji dla własnych projektów. Dlatego w programie znalazły się również przedmioty przygotowujące do pracy z dziełem sztuki zarówno od strony merytorycznej (historia sztuki, bronioznawstwo, historia ubiorów, teoria barwy i in.), jak i technicznej (fotogrametria, digitalizacja i repozytoria cyfrowe). Program kierunku powstał we współpracy z przedstawicielami pracodawców – firm z branży gamingowej, instytucji kultury i muzeów, a przez to jest dopasowany do aktualnych potrzeb na rynku pracy.
Joanna Róg-Ociepka
Prodziekan ds. kierunku Sztuka cyfrowa