Coaching i doradztwo filozoficzne
Studia na kierunku Coaching i doradztwo filozoficzne w złożeniu łączą filozofię praktyczną z coachingiem i psychologią. Adresowane są do tych osób, które pragną pracować z drugim człowiekiem nad rozwojem samoświadomości i potencjału twórczego.
W programie nauczania tego kierunku postawiono na gruntowne poznanie warsztatu pracy coacha w zakresie narzędzi, metod i technik prowadzenia procesu coachingowego z wiedzą filozoficzną i psychologiczną.
Studia nastawione są na kształtowanie umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej, racjonalnego podejmowania decyzji, wieloaspektowego podejścia do problemów, harmonizowania życia zawodowego i osobistego, wspierania rozwoju osób i organizacji.
Studenci zdobywają praktyczne umiejętności na zajęciach o charakterze warsztatowym (warsztaty mediacyjne, warsztaty umiejętności interpersonalnych, warsztaty coachingowe) prowadzonych w małych grupach.
Przykładowe specjalności na studiach drugiego stopnia:
- doradztwo indywidualne i life coaching
- doradztwo instytucjonalne i coaching biznesowy.
Dla kogo studia na kierunku coaching i doradztwo filozoficzne
Studia adresowane są do tych osób, które pragną pracować z drugim człowiekiem nad rozwojem samoświadomości i potencjału twórczego.
Kandydaci powinni być otwarci na innych, komunikatywni, uważni na sygnały płynące od drugiego człowieka. Istotne cechy to wrażliwość, empatia, ale również umiejętność zdystansowania się od problemów innych osób.
Program kształcenia na kierunku coaching i doradztwo filozoficzne
Przykładowe przedmioty w programie studiów:
- etyka
- coaching zespołowy i grupowy
- coaching w ZZL
- filozofia człowieka z elementami filozofii społecznej
- filozofia kultury z elementami estetyki
- podstawy coachingu
- trening interpersonalny
- kultura logicznego myślenia
- metody dialogiczne w pracy coacha
- psychologia społeczna
- ontologia
- metodologia
- podstawy doradztwa filozoficznego
- filozofia szczęścia
- trening komunikacji
- trening twórczości.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku coaching i doradztwo filozoficzne
Podczas rekrutacji brane są pod uwagę:
- język polski
- język obcy
- dowolny przedmiot
lub dwa wybrane spośród: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język obcy nowożytny, język polski, matematyka, wiedza o społeczeństwie
Perspektywy pracy po kierunku coaching i doradztwo filozoficzne
Absolwenci kierunku Coaching i doradztwo filozoficzne będą mogli podjąć pracę jako:
- doradcy filozoficzni
- coachowie kariery
- coachowie rozwoju osobistego
- coachowie biznesu
- pracownicy działu HR w organizacjach biznesowych i instytucjach publicznych
- opiniodawcy etyczni dla firm (certyfikacja etyczna działalności instytucji i organizacji)
- mediatorzy
- kreatorzy wizerunku
- rzecznicy pracowni.
Mogą pracować także w nowych zawodach wymagającym specyficznych zdolności i wiedzy, jak: spokesman, broker informacji, specjalista do spraw kultury firmy.
Opinie o kierunku coaching i doradztwo filozoficzne
W Polsce od kilku lat następuje rozwój branży coachingu, czego wyraz stanowi działalność firm świadczących usługi coachingowe dla klientów indywidualnych i biznesu, ale również szeroka oferta kursów i studiów podyplomowych z tej dziedziny.
Doradca filozoficzny czy coachingowy może pracować dla przedsiębiorstw nad opracowaniem strategii czy „filozofii firmy”, opracowywać kodeksy etyczne i prowadzić audyt etyczny, także świadczyć usługi dla osób prywatnych.
Klientami doradcy filozoficznego są osoby borykające się z różnego rodzaju dylematami, doświadczające kryzysów i wątpliwości. Doradca filozoficzny pracuje nad poszerzeniem horyzontów widzenia danego problemu, nad zmianą perspektywy, uczy obiektywizmu, przede wszystkim tworzy bezpieczną przestrzeń dla dialogu wolnego od ocen i rywalizacji. Zazwyczaj tematami do pracy z doradcą filozoficznym jest kwestia sensu życia, doświadczenie śmierci, żałoby, przemijania, konflikt wartości, poczucie dezorientacji moralnej.