Kognitywistyka i komunikacja
Kognitywistyka i komunikacja to studia z dziedziny nauk humanistycznych. Kierunek jest sprofilowaną wersją kognitywistyki w jej najnowszej fazie rozwojowej, w której bada się rolę czynników społeczno-kulturowych w działaniu umysłu, poznania i procesów komunikacyjnych.
Program studiów podkreśla rolę filozofii kognitywnej zajmującej się analizą filozoficznych aspektów umysłu, poznania i komunikacji, a także osiągnięć sztucznej inteligencji i badań nad mózgiem.
Studenci kognitywistyki i komunikacji zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje przydatne w wielu obszarach społeczeństwa informacyjnego. Są to specjalistyczne umiejętności związane ze znajomością najnowszych technologii informatycznych oraz narzędzi logiczno-analitycznych, a także kompetencje społeczne: komunikacyjne, psychologiczne, językowe i medialne.
Dla kogo studia na kierunku kognitywistyka i komunikacja
Kognitywistyka i komunikacja to studia dla osób, dla których interesuje wszechstronna wiedza, sprawne komunikowanie, umiejętność kształtowania postaw i przekonań oraz znajomość nowoczesnych technologii informatycznych.
Program kształcenia na kierunku kognitywistyka i komunikacja
Wybrane przedmioty w programie studiów:
- sztuczna inteligencja
- komputerowa analiza testu
- systemy inteligentne
- semiotyka kognitywna
- logika formalna
- teoria mnogości
- argumentacja i retoryka
- komunikacja społeczna
- komunikacja międzykulturowa
- teoria informacji i komunikacja
- społeczeństwo sieciowe
- społeczeństwo informacyjne
- neurosocjologia
- psychologia procesów poznawczych psychologia komunikacji
- bioetyka i neuroetyka
- umysł w kulturach świata.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku kognitywistyka i komunikacja
Podstawą rekrutacji jest wynik egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu do wyboru spośród następujących:
- biologia,
- chemia,
- filozofia,
- fizyka,
- historia,
- informatyka,
- język obcy,
- język polski,
- matematyka,
- wiedza o społeczeństwie
zdawanych na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
Perspektywy pracy po kierunku kognitywistyka i komunikacja
Absolwent kognitywistyki i komunikacji będzie znajdował zatrudnienie|:
- w firmach informatycznych (w rozwiązywaniu problemów dostosowania technologii elektronicznej do potrzeb, umiejętności i możliwości użytkowników tych technologii),
- w firmach reklamowych, doradczych i marketingowych (jako specjalista z zakresu komunikacji społecznej, w tym komunikacji elektronicznej),
- jako pracownik odpowiedzialny za komunikację z interesariuszami (kreowanie wizerunku firmy, przygotowanie ofert, komunikatów promocyjnych i reklamowych),
- jako doradca w zakresie rozwoju zdolności poznawczych w obszarze szeroko rozumianej działalności dydaktycznej i wychowawczej,
- jako specjalista komunikacji społecznej w szeroko rozumianej działalności społecznej i kulturalnej,
- w ośrodkach przetwarzania danych
- w ośrodkach masowego przekazu,
- w administracji publicznej,
- jako analityk rynku i badacz nowych trendów konsumenckich (coolhunters),
- w dziennikarstwie (m.in. w dziennikarstwie naukowym).