Rewitalizacja dróg wodnych
Drogi wodne są jak... autostrady. Choć rzadziej spotykane i mniej newralgiczne w skali krajowego systemu transportu, nie można o nich zapomnieć. Specjalne studia z tego zakresu pomogą wykształcić odpowiednich specjalistów inżynierów.
Rewitalizacja dróg wodnych to unikatowy kierunek, przygotowujący specjalistów z zakresu kompleksowego zarządzania drogami wodnymi. W toku studiów zdobywa się specjalistyczną wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i technicznych, w dziedzinach związanych m.in. z nawigacją, transportem i logistyką, projektowaniem inżynierskim, systemami informacji rzecznej czy funkcjonowaniem środowiska wodnego.
Praktyczny wymiar studiowania rewitalizacji dróg wodnych to liczne zajęcia terenowe m.in. na obiektach hydrotechnicznych oraz na kutrze „Kazimierz” i statku szkolnym m/s „Władysław Łokietek” (a także w ramach praktyk zawodowych). Studenci, zainteresowani pracą jako załoga jednostek pływających, w trakcie studiów mogą odbyć praktykę zawodową w przedsiębiorstwach żeglugowych w Polsce i za granicą. Wszyscy studiujący rewitalizację dróg wodnych mogą uzyskać podstawowe uprawnienia żeglugowe – świadectwo młodszego marynarza, które w ramach praktyk mogą następnie podwyższać.
Dla kogo studia na kierunku rewitalizacja dróg wodnych
To studia dla wilków morskich (oraz śródlądowych)! Dla osób wytrwałych, z uzdolnieniami technicznymi i żyłką inżyniera.
Program kształcenia na kierunku rewitalizacja dróg wodnych
Przedmioty, z jakimi będą się musieli zmierzyć studenci, to m.in.:
- matematyka
- hydrologia ogólna
- ergonomia, ochrona własności intelektualnej, bezpieczeństwo i higiena pracy
- żegluga śródlądowa
- współczesne procesy polityczne
- podstawy meteorologii i klimatologii
- podstawy wiedzy o budownictwie lądowym i wodnym.
- rozwój społeczno-gospodarczy polski
- ekonomia
- fizyka
- ćw. terenowe - doliny rzeczne, kanały
- podstawy projektowania inżynierskiego
- geoinformacja
- grafika inżynierska
- podstawy kartografii i pomiarów geodezyjnych
- zasady nawigacji śródlądowej i przybrzeżnej morskiej
- monitoring i ochrona środowiska
- geomorfologia i geologia fluwialna
- podstawy transportu wodnego i logistyki
- podstawy gospodarki przestrzennej
- geografia historyczna
- ekohydrologia
- polityka i planowanie innowacyjnego rozwoju dróg wodnych
- zbiorniki wodne i ich zadania
- wstęp do nautologii
- administracja dróg wodnych, obsługa i utrzymanie oraz rozwój dróg wodnych
- zapory wodne i ich funkcje
- waterfront w strukturze miasta
- potamologia
- planowanie infrastruktury hydrotechnicznej
- systemy informacji rzecznej
- locja śródlądowych dróg wodnych
- geochemia krajobrazu dolin rzecznych
- historia budownictwa wodnego
- urządzenia nawigacji technicznej i łączność
- prace bosmańskie
- system obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych ECDIS (Electronic Chart Display and Information System)
- locja rzek i jezior
- transport i logistyka, systemy transportowe.
- geografia dróg wodnych
- architektura krajobrazu
- pomiary geodezyjne w budownictwie wodnym
- uwarunkowania rozmieszczenia przestrzennego dróg wodnych
- eksploatacja dróg wodnych
- podstawy geotechniki.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku rewitalizacja dróg wodnych
Żeby dostać się na rewitalizację dróg wodnych, najlepiej na maturze zdawać geografię, fizykę i astronomię, biologię lub chemię.
Perspektywy pracy po kierunku rewitalizacja dróg wodnych
Absolwenci rewitalizacji dróg wodnych mogą podjąć pracę jako załoga na statku żeglugi śródlądowej bądź w urzędach administracji rządowej i samorządowej o profilach związanych z szeroko pojętą gospodarką wodną i żeglugą śródlądową. Mówiąc bardziej szczegółowo: potencjalne miejsca pracy dla absolwentów to m.in. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, biura terenowe Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej, Zarządy Melioracji i Urządzeń Wodnych, Regionalne Biura Planowania Przestrzennego, prywatni armatorzy śródlądowi oraz biura projektowe.