Medioznawstwo
Żyjemy w świecie zdominowanym przez środki masowego przekazu. Naszą rzeczywistość kształtują media tradycyjne (takie jak telewizja, radio czy prasa) oraz nowoczesne (np. wszelkie odmiany mediów społecznościowych). Kierunek Medioznawstwo powstał, aby kształcić kadry lepiej rozeznające się w medialnym misz-maszu.
Medioznawstwo jako kierunek studiów oferuje krytyczną i zdyscyplinowaną refleksję nad środkami masowego przekazu, ale też nad mediami w znaczeniu bardziej pierwotnym (nad językiem i pismem). To kierunek o charakterze transdyscyplinarnym, co oznacza, że korzysta z dorobku wielu rozmaitych dyscyplin szczegółowych.
Studia z medioznawstwa opierają się na społecznym, kulturowym, filozoficznym, informatologicznym i kognitywistycznym rozumieniu zagadnień w obrębie pięciu głównych obszarów:
- teorie mediów
- metody analizy mediów
- działanie i praktyki mediów
- krytyczne ujęcia mediów
- umiejętności i technologie medialne.
Program studiów uzupełnia bogata oferta warsztatów, laboratoriów i konwersatoriów, m.in. pod postacią laboratoriów komputerowych i telewizyjnych, warsztatów współczesnych technik realizacji radiowej, współpracy z mediami ogólnopolskimi oraz lokalnymi, instytucjami kultury i sztuki (Centrum Sztuki Współczesnej).
Dla kogo studia na kierunku medioznawstwo
Medioznawstwo to kierunek dla humanistów lubiących analizować zasady działania świata, polityki oraz społeczeństwa.
Program kształcenia na kierunku medioznawstwo
Wybrane przedmioty podczas studiów z Medioznawstwa to:
- filozofia kultury
- etyka reklamy
- historia komunikacji i mediów
- kultura popularna
- laboratorium analizy danych zastanych
- metody i techniki badania mediów
- nauka, technika, społeczeństwo współczesne
- nowe (bio)technologie w przekazie medialnym
- pragmatyka: sztuka komunikacji niedosłownej
- psychologia społeczna z elementami psychologii komunikacji
- psychologia reklamy z elementami fizjologii
- intersubiektywność w komunikacji w perspektywie interdyscyplinarnej
- socjologia i antropologia kultury
- technologia pracy umysłowej
- kognitywistyczne uwarunkowania mediów
- współczesne techniki realizacji radiowej
- marketing współczesnych mediów
- warsztat umiejętności pisarskich
- współczesne społeczeństwa cyfrowe
- socjologia i antropologia płci
- współczesne techniki realizacji radiowej
- socjologia literatury
- współczesne technologie telewizyjne. warsztaty w studiu telewizyjnym
- teoria i narzędzia PR / marketing polityczny.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku medioznawstwo
Przedmioty punktowane podczas rekrutacji to matematyka, język obcy oraz - do wyboru - fizyka lub chemia.
Perspektywy pracy po kierunku medioznawstwo
Rekrutacja na kierunek uwzględnia wynik z egzaminu pisemnego z języka polskiego oraz jednego wybranego przedmiotu (filozofia, biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński, matematyka, WOS, język obcy).
Opinie o kierunku medioznawstwo
Więcej o kierunku: