Zarządzanie instytucjami artystycznymi
Zarządzanie instytucjami artystycznymi to studia łączące dziedziny ekonomiczne, artystyczne i humanistyczne. Studenci zdobywają wszechstronną wiedzę z zakresu współczesnej sztuki, literatury i kultury oraz nabywają konkretne umiejętności u nauczycieli akademickich specjalizujących się w dziedzinie zarządzania, marketingu i ekonomii.
Kierunek oferuje dwie specjalizacje: menedżerską oraz sceniczno-menedżerską. W przypadku wybrania tej drugiej specjalizacji, równolegle z nabywaniem wiedzy ekonomicznej )oraz umiejętności i wiedzy z dziedziny literatury, sztuki i kultury współczesnej) odbywa się nauka aktorstwa.
Niektóre przedmioty na kierunku prowadzone są wyłącznie w języku angielskim.
Dla kogo studia na kierunku zarządzanie instytucjami artystycznymi
To kierunek dla humanistów, którzy chcieliby nie tylko realizować się artystycznie na deskach teatru, ale też umieć zarządzać instytucjami kultury i posiąść podstawowe umiejętności związane z prowadzeniem biznesu.
Program kształcenia na kierunku zarządzanie instytucjami artystycznymi
Przykładowe przedmioty wykładane na kierunku to współczesny marketing, reklama, public relations, podstawy prawne działania instytucji kultury, zarządzanie, finanse, rachunkowość, pozyskiwanie funduszy na sztukę i inne. Kształcenie umiejętności i sprawności praktycznych odbywa się równolegle z budowaniem wrażliwości na rzeczywistość komunikacji literackiej i kulturowej oraz artystycznej kreatywności niezbędnej w pracy z kulturą i sztuką.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku zarządzanie instytucjami artystycznymi
Najlepiej punktowanym przedmiotem maturalnym jest język angielski. Ponadto punkty zdobywa się za wynik egzaminu z języka polskiego oraz z jednego wybranego przez kandydata przedmiotu (historia, historia sztuki, WOS, drugi język obcy, wiedza o tańcu, historia muzyki, matematyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna).
Perspektywy pracy po kierunku zarządzanie instytucjami artystycznymi
Absolwenci kierunku zarządzanie instytucjami artystycznymi są przygotowani do pracy w różnego typu instytucjach kultury (takich jak teatry, galerie, domy kultury, wydziały kultury przy urzędach miasta) na różnych stanowiskach (promocja i reklama, edukacja, organizacja i zarządzanie działaniami artystycznymi) oraz przy organizacji różnorakich wydarzeń artystycznych (np. koncertów, festiwali, wystaw, happeningów, wydarzeń edukacyjnych i innych).