Geografia i geoinformacja
Koncepcja kształcenia w ramach kierunku Geografia i geoinformacja opiera się na trzech filarach:
- geografii fizycznej (środowisko przyrodnicze),
- geografii społeczno-ekonomicznej (środowisko człowieka) oraz
- zastosowań wiedzy geograficznej w rozwoju społeczno-gospodarczym, ochronie i kształtowaniu środowiska.
Głównym celem kształcenia jest uzyskanie przez studentów wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu środowiska społeczno-gospodarczego oraz przyrodniczego w ujęciu przestrzennym oraz umiejętności zastosowania tej wiedzy w podejmowaniu decyzji związanych z szeroko rozumianą gospodarką przy pomocy instrumentów tworzenia, przetwarzania i analizowania danych geoprzestrzennych. Przygotowanie do zawodu mają dawać semestralne praktyki zawodowe w wybranych przez studentów miejscach.
Program kształcenia ma dawać maksimum praktycznych umiejętności przy niezbędnym minimum bazowych treści teoretycznych.
Dla kogo studia na kierunku geografia i geoinformacja
Studia dedykowane są uczniom zainteresowanym geografią, którzy jednocześnie chcą uzyskać praktyczny, atrakcyjny zawód i odnaleźć się na rynku pracy.
Kandydat rekrutujący się na ten kierunek powinien posiadać podstawowe kompetencje i wiedzę z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej oraz nauk przyrodniczych, jaką wynosi się po skończeniu szkoły średniej. Powinien również posiadać podstawowe kompetencje informatyczne i językowe na poziomie bazowym wymaganym w szkołach średnich.
Program kształcenia na kierunku geografia i geoinformacja
Program przewiduje nabycie przez studenta ponad 120 praktycznych kompetencji (umiejętności) przydatnych na rynku pracy.
W czasie studiów dowiesz się, jak:
- wykonać terenowe i stacjonarne pomiary geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, hydrogeologiczne, meteorologiczne, glebowe, szaty roślinnej i fauny,
- zinwentaryzować i zwaloryzować środowisko przyrodnicze i efekty zagospodarowania przestrzeni przez człowieka,
- orientować się w przestrzeni,
- ocenić przydatność warunków rzeźby terenu i geologii do zabudowy,
- tworzyć, przetwarzać i analizować mapy,
- ocenić tendencje rozwojowe środowiska fizycznogeograficznego, w tym zagrożenia antropogeniczne,
- dokonać typologii i regionalizacji fizycznogeograficznej,
- diagnozować i wartościować współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego w różnych układach przestrzennych,
- diagnozować sytuację demograficzną i dostosowywać do niej formy zagospodarowania,
- opracowywać własne metody badań geograficznych,
- sporządzić analizy i oceny zagospodarowania przestrzennego określonego obszaru z punktu widzenia funkcji, ładu przestrzennego i potrzeb społecznych,
- sporządzić strategię rozwoju jednostki terytorialnej,
- używać programów GIS, tworzyć i przetwarzać dane i bazy geoprzestrzenne,
- posługiwać się bazami danych geoprzestrzennych w administracji, ochronie i kształtowaniu środowiska, a także w planowaniu oraz zagospodarowaniu przestrzennym,
- stworzyć projekt zagospodarowania terenu oraz ustalenia z zakresu planowania przestrzennego,
- obliczyć i zaplanować system transportowy,
- zaprojektować ekologiczny system przestrzenny jednostki terytorialnej,
- ocenić wpływ na środowisko obiektu budowlanego,
- dokonać analizy sieci osadniczej z punktu widzenie obsługi ludności,
- ocenić kierunki zmian w strukturze i funkcjonowaniu krajobrazu,
- sporządzić koncepcję zagospodarowania terenów zdewastowanych,
- ocenić stopień zrównoważenia rozwoju jednostek terytorialnych,
- określić chłonność i pojemność turystyczną określonego obszaru,
- sporządzić opracowanie ekofizjograficzne,
- sporządzić dokumentację projektową formy ochrony przyrody i plan ochrony tej formy,
- pracować z aktami prawnymi oraz przygotować decyzję administracyjną i postanowienie,
- zaplanować rozmieszczenie obiektów i terenów w przestrzeni,
- wykonać analizę przestrzenno-czasową z wykorzystaniem metod geostatystycznych na potrzeby opracowań studialnych
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku geografia i geoinformacja
Perspektywy pracy po kierunku geografia i geoinformacja
Absolwent studiów jest przygotowany do pracy jako:
- ekspert geograficznych systemów informacji przestrzennej GIS oraz ich zastosowań,
- specjalista planowania strategicznego,
- analityk badań społeczno-ekonomicznych,
- specjalista obsługi baz GIS
- analityk baz danych przestrzennych,
- nauczyciel geografii (po zrealizowaniu dodatkowych modułów nauczycielskich)
- wykonawca zleceń z zakresu oceny przydatności terenów dla różnych form zagospodarowania,
- wykonawca zleceń z zakresu badania różnych elementów środowiska przyrodniczego oraz oceny ich stanu,
- specjalista ocen oddziaływania planów, programów i przedsięwzięć na środowisko,
- projektant terenów naturalnych i zurbanizowanych,
- wykonawca opracowań planistycznych w zakresie tematyki środowiska społeczno-ekonomicznego i przyrodniczego,
- specjalista do spraw kształtowania i ochrony środowiska przyrodniczego,
- urzędnik administracji państwowej w jednostkach zajmujących się ochroną i kształtowaniem środowiska oraz rozwojem lokalnym i regionalny
- pracownik samorządowy wykonujący zakres obowiązków związanych z przestrzenią geograficzną,