Geomonitoring
Geomonitoring to studia licencjackie, przygotowujące do pracy w służbach związanych z monitoringiem środowiska oraz w instytucjach zajmujących się ocenami oddziaływania na środowisko i konsultingiem środowiskowym.
Studenci zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie nowoczesnych technik pomiarowych zjawisk i procesów generowanych w atmo- hydro- i litosferze oraz sferach pośrednich. Uczą się zasad gromadzenia, archiwizowania, weryfikacji i przetwarzania danych pochodzących z geomonitoringu. Poznają dogłębnie procesy zachodzące w tych sferach oraz metodologię nauk, których podmiotem są owe sfery.
Dla kogo studia na kierunku geomonitoring
To kierunek dla osób zainteresowanych światem i przyrodą. Dla ścisłych umysłów i podróżników, dobrze odnajdujących się w pracy w terenie.
Program kształcenia na kierunku geomonitoring
W ramach studiów wyróżnia się następujące bloki przedmiotów:
- przedmioty ogólnowydziałowe (np. podstawy geografii fizycznej, podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, środowisko geograficzne Polski, podstawy geografii regionalnej)
- podstawowe nauki o geosferach (np. fizyka środowiska z elementami geofizyki, geologia dynamiczna i złożowa, meteorologia dynamiczna, hydrologia kontynentalna, geomorfologia dynamiczna)
- miernictwo i pozyskiwanie danych środowiskowych (np. metody pomiaru i analizy stanu atmosfery, hydrometria i miernictwo hydrologiczne, metody badań procesów geodynamicznych)
- interpretacja i projektowe wykorzystanie danych monitoringowych (np. wprowadzenie do monitoringu środowiska w Polsce, monitoring i ochrona gleb, monitoring klimatu, oceanologia i hydrologia Bałtyku, hydrogeochemia, geologia środowiskowa)
- przedmioty praktyczne i nauki stosowane (np. zagadnienia klimatyczne w gospodarce i ochronie środowiska, podstawy ekspertyz i projektów hydrologicznych, dokumentowanie stanu litosfery - kartografia tematyczna, metody rekultywacji terenów zdegradowanych)
- techniki geostatystyczne i geoinformacyjne (np. GIS w geomonitoringu, geostatystyka)
- ćwiczenia terenowe i praktyki zawodowe (np. ćwiczenia terenowe z monitoringu atmosfery, ćwiczenia terenowe z monitoringu hydrosfery, ćwiczenia terenowe z geomorfologii i geologii, ćwiczenia terenowe z topografii).
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku geomonitoring
Podczas rekrutacji wymagane są co najmniej dwa przedmioty zdane w stopniu rozszerzonym. Jednym z nich musi być geografia.
Perspektywy pracy po kierunku geomonitoring
Geomonitoring to studia przygotowujące do pracy w:
- jednostkach administracji samorządowej i rządowej (departamenty i wydziały związane z ochroną środowiska, zmianami klimatu, gospodarką wodną, geologią itp.)
- państwowych instytutach badawczych (np. PIG-PIB, IMGW-PIB, IOŚ-PIB)
- Państwowej Służbie Hydrologiczno-Meteorologicznej, Państwowej Służbie Hydrogeologicznej
- inspektoratach ochrony środowiska różnych szczebli oraz w organach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
- laboratoriach i stacjach terenowych
- firmach konsultingowych, doradczych i pracowniach projektowych (oceny oddziaływania na środowisko, szacowanie kosztów środowiskowych, ekspertyzy, projekty ochrony środowiska i rekultywacji terenu)
- prywatnych firmach związanych z inżynierią środowiska
- międzynarodowych instytucjach pracujących na rzecz środowiska przyrodniczego.
Opinie o kierunku geomonitoring
„Ja sama jestem studentką geomonitoringu. Wybrałam się na niego z przekonaniem, że oferuje on znacznie więcej możliwości po zakończeniu studiów, niż zwykła geografia. Nie sposób opisać, jak wielkie spotkało mnie rozczarowanie po zetknięciu z okrutnymi realiami. Przede wszystkim, w moim odczuciu, to wciąż kierunek niedopracowany. Powstał on stosunkowo niedawno i miał stanowić odpowiedź na wymagania rynku pracy, otworzyć więcej dróg. Jak okazało się, program geomonitoringu wcale nie czyni zwykłego geografa lepszym specjalistą w tej dziedzinie. Tak naprawdę ten kierunek ma wciąż zbyt uogólnioną postać by załapać się na rynku pracy w miejscach, gdzie mogą szukać stanowiska chociażby absolwenci ochrony środowiska. Idący na niego studenci na chwilę obecną służą za króliki doświadczalne i trzeba brać to pod uwagę, jeśli nie chce się potem mieć poczucie zmarnowanego czasu.
Jednakże nie jest to kierunek kompletnie do niczego. Zdecydowanie mogę polecić go osobom interesującym się geografią fizyczną, a nie przepadającym za częścią społeczno-ekonomiczną (jak ja ). Wiem, że nowy, ulepszony plan, ograniczył ją do minimum i to niewątpliwa jego zaleta. Dlatego mam nadzieję, że nikogo zbytnio nie zniechęciłam do wyboru geomonitoringu. Moja wypowiedź jest też wyrazem pewnego rodzaju zawodu, jaki czuję po latach studiowania tego kierunku, czego należy mieć świadomość. Być może, kiedy już odejdę (a blisko już, blisko), wcale nie będzie tak źle”.
Źródło: http://www.forum.geozone.pl/geomonitoring-geoinformacja-czy-geografia-uniwersytet-lodzki-t-4189.html