Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego to studia drugiego stopnia, uzupełniające wiedzę „klasycznej” polonistyki. Ich absolwenci posiadają wiedzę o współczesnym języku polskim, a także kompetencje w zakresie nauczania języków obcych, dostosowane do specyfiki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.
Dla kogo studia na kierunku nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
To studia przeznaczone dla absolwentów licencjackich studiów filologicznych i kulturoznawczych, pragnących uzyskać specjalizację w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego w Polsce i poza jej granicami.
Program kształcenia na kierunku nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
Przedmioty, z jakimi będą się musieli zmierzyć studenci nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, to:
- metodologia badań glottodydaktycznych
- język obcy, język drugi, język odziedziczony
- psychologiczne i pedagogiczne podstawy dydaktyki języków obcych
- gramatyka opisowa języka polskiego jako obcego
- nauczanie podsystemów języka: słownictwo
- nauczanie podsystemów języka: fonetyka i ortografia
- teorie języka z metodologią badań nad językiem
- gramatyka opisowa języka polskiego jako obcego
- wstęp do teorii akwizycji języków
- nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego dzieci i młodzieży
- planowanie w dydaktyce języków obcych
- nauczanie podsystemów języka: gramatyka
- rozwijanie kompetencji uczących się - działania językowe
- kultura polska w kształceniu językowym
- ocenianie i testowanie w kształceniu językowym
- literatura w nauczaniu języków obcych.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
Do podjęcia studiów upoważnieni są absolwenci studiów I stopnia na kierunkach w obszarze nauk humanistycznych o specjalnościach filologicznych i kulturoznawczych.
Perspektywy pracy po kierunku nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
Absolwenci tego kierunku mogą nauczać języka polskiego cudzoziemców przebywających w Polsce. Ich potencjalnymi miejscami pracy są zatem szkoły językowe, uczelnie albo osobista praktyka nauczycielska.
Opinie o kierunku nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
„Są 3 osoby w komisji - jedna z nich przeprowadza dość luźną rozmowę w języku obcym (zadeklarowanym wcześniej, przy rejestracji na studia). Ta rozmowa dotyczy zainteresowań, czasem pracy licencjackiej, trzeba powiedzieć coś o sobie. Chodzi o sprawdzenie znajomości tego języka. Następnie podchodzi się do prof. Miodunki, który jest dyrektorem całych (cudooooownych) studiów oraz do dr Janowskiej (tak przynajmniej było w zeszłym roku). Tutaj losuje się jedno zagadnienie dotyczące gramatyki polskiej [pytania są bardzo różne, od dość oczywistych do ciut bardziej skomplikowanych i.. już nie tak oczywistych ]. Pytanie nr 2, które akurat ja dostałam brzmiało mniej więcej tak: w jaki sposób przeprowadziłabym zajęcia dot. literatury polskiej u obcokrajowców (pani dr zasugerowała, że może to być np. Mickiewicz i jedno z jego dzieł). No. Raczej nie ma czasu na zastanawianie się, dostaje się pytanie i trzeba odpowiadać. Właściwie - tak, tak, teraz taka mądra jestem - ale chyba nie trzeba się mocno stresować. Jest bardzo sympatycznie, zresztą jak podczas całych studiów. Z całego serca polecam, ja jestem bardzo zadowolona i w końcu czuję, że uczą mnie czegoś, co rzeczywiście przyda mi się w przyszłości. Taka miła odmiana po licencjacie... ;]. Atmosfera jest świetna, podejście do studentów również - w dużej mierze pewnie zależne jest to od tego, że jest nas dość niewielu”.
Autorka: panna z bagien, źródło: http://www.offuj.fora.pl/polonistyki,43/filologia-polska-nauczanie-jezyka-polskiego-jako-obcego,10454.html