Pedagogika zdolności i informatyki
Studia na kierunku Pedagogika Zdolności i Informatyki przygotowują do pracy pedagogicznej z uczniem zdolnym oraz do prowadzenia zajęć informatycznych.
Absolwent zyska solidne przygotowanie pedagogiczne wzbogacone o zajęcia z heurystyki, nowatorstwa pedagogicznego, pedagogiki zdolności i twórczości oraz zdobywa rozbudowane umiejętności informatyczne w zakresie użytkowania komputerów i sieci komputerowych, edycji grafiki, programowania, robotyki edukacyjnej, edukacji zdalnej oraz zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji. Umiejętności doskonali i weryfikuje podczas warsztatów, praktyk i projektów realizowanych w szkołach. Tym samym studia ułatwiają znalezienie interesującej pracy w placówkach edukacyjnych, firmach komercyjnych w branży szkoleniowej, fundacjach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach upowszechniania kultury, świetlicach oraz innych instytucjach ceniących kreatywność i wymagających wysokich kompetencji informatycznych.
Atuty kierunku:
- Kierunek nowy, dostosowany do potrzeb pracodawców i aktualnych tendencji kształcenia, który jest sprawdzony - ma ponad 30-letnią tradycję (wcześniej znany jako specjalność na kierunku pedagogika specjalna albo pedagogika)
- Kierunek skoncentrowany na rozwoju zdolności osobistych studenta oraz uwrażliwiający na zdolności podopiecznych
- Kierunek, w którym informatyka jest przyjazna, a pedagogika innowacyjna i otwarta na indywidualność
- Kierunek realizowany z zastosowaniem nowoczesnego sprzętu i oprogramowania aktualizujący program kształcenia w związku z dynamicznymi zmianami technologicznymi
- Kierunek unikatowy, łączący kompetencje informatyczne i kreatywność, czyli kompetencje szczególnie pożądane na rynku pracy.
- Kierunek przygotowujący do pracy w zawodzie nauczyciela informatyki po ukończeniu studiów II stopnia.
Dla kogo studia na kierunku pedagogika zdolności i informatyki
Studia pedagogiczne dedykowane są osobom empatycznym, wrażliwym, komunikatywnym, łatwo nawiązującym kontakty międzyludzkie, wrażliwym na problemy społeczne, odpornym na stres.
Pedagog powinien być wyrozumiały i cierpliwy, niekiedy stanowczy i pewny siebie, musi umieć reagować w sytuacjach niestandardowych.
Program kształcenia na kierunku pedagogika zdolności i informatyki
Absolwent studiów na tym kierunku posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną w zakresie edukacji informatycznej oraz w zakresie pedagogiki zdolności opanowaną na poziomie 6 Krajowych Ram Kwalifikacji. Koncepcja kształcenia jest zbudowana na 2 filarach - edukacji informatycznej i pedagogice zdolności realizowanych w 5 modułach (dwóch merytorycznych, dwóch metodycznych i ogólnoakademickim).
Przygotowaniu merytorycznemu towarzyszyło przygotowanie metodyczne w zakresie edukacji informatycznej dla różnych form kształcenia i różnych grup wiekowych odbiorców (od dzieci w wieku przedszkolnym do pracy z osobami dorosłymi, w tym seniorami). Absolwent tego kierunku jest w szczególności przygotowany do realizacji zajęć informatycznych w pozaszkolnych formach kształcenia dzieci i młodzieży. Są to zajęcia obejmujące takie obszary jak: programowanie, robotyka, praca w aplikacjach internetowych, grafika komputerowa. Oprócz nabywania umiejętności informatycznych, kształcenie studentów obejmowało podstawy wiedzy metodycznej dotyczącej projektowania i wykorzystywania istniejących rozwiązań dydaktycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą, z uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy z narzędziami ICT.
Drugim filarem kształcenia na kierunku są zajęcia merytoryczne i metodyczne z zakresu pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości. Wiedza z tych obszarów w pierwszej kolejności stymulowała studenta do działań na rzecz rozwoju własnych zdolności oraz kreatywności. Student poznał modele zdolności, sposoby identyfikowania uczniów zdolnych i wspierania ich w rozwoju. Poznał szkolne i pozaszkolne formy wsparcia uczniów zdolnych. Został przygotowany do podejmowania działań na rzecz rozwoju potencjału twórczego uczniów oraz postawy twórczej dzięki uczestnictwu w treningach twórczości i warsztatach. Zdobył wiedzę dotyczącą specyfiki pracy z uczniami zdolnymi oraz nauczył się dostosować zajęcia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Wiedza i umiejętności absolwenta są weryfikowane i wzbogacane w trakcie praktyk w różnych instytucjach edukacyjnych, co zapewnia wszechstronność i elastyczność ich działań.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku pedagogika zdolności i informatyki
Warunkiem wstępnym rekrutacji jest posiadanie świadectwa dojrzałości (nowa lub stara matura) lub dokumentu z nim równoważnego.
Nowa Matura (od roku 2005)* - wynik rekrutacyjny dla każdego kierunku stanowi sumę wyników z 3 przedmiotów zdawanych na maturze w formie pisemnej: 2 obowiązkowych i 1 do wyboru.
Przedmioty obowiązkowe: język polski i język obcy. Przedmioty do wyboru: matematyka, biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie.
Przelicznik dla każdego przedmiotu:
1% poziom podstawowy = 1 punkt; zaś dla matematyki 1% = 2 punkty
1% poziom rozszerzony = 2 punkty; zaś dla matematyki 1% = 4 punkty
Szczegółowe zasady naboru kandydatów należy sprawdzać na stronach www uczelni.
Perspektywy pracy po kierunku pedagogika zdolności i informatyki
Ukończenie tego kierunku daje różne możliwości zatrudnienia. Przykładowe miejsca pracy to:
- placówki terapeutyczno-wychowawcze
- świetlice szkolne
- świetlice socjoterapeutyczne i środowiskowe
- poradnie (rodzinne, pedagogiczne, zawodowe)
- domy dziecka, rodzinne domy dziecka
- ośrodki adopcyjne i pogotowia opiekuńcze
- ośrodki opieki i pomocy społecznej
- internaty, bursy szkolne, kluby młodzieżowe
- schroniska młodzieżowe, stowarzyszenia charytatywne
- policyjne izby dziecka, poradnie resocjalizacyjne, ośrodki uzależnień
- instytucje artystyczne, domy kultury, ośrodki terapii zajęciowej