Filologia obca nauczycielska
Filologia obca nauczycielska to kierunek drugiego stopnia, kształcący profesjonalnych nauczycieli języków obcych. Przyszli nauczyciele mogą wybrać, czy chcą studiować filologię angielską, czy filologię rosyjską.
Dla kogo studia na kierunku filologia obca nauczycielska
To studia dla osób już władających danym językiem (angielskim lub rosyjskim), a chcących pogłębić swoje umiejętności językowe i zdobyć kwalifikacje pedagogiczne.
Program kształcenia na kierunku filologia obca nauczycielska
Studenci filologii obcej nauczycielskiej zdobywają wiedzę i umiejętności konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego lub nauczyciela języka rosyjskiego w różnych typach szkół. W programie studiów dominują przedmioty z zakresu językoznawstwa, językoznawstwa stosowanego, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. Studenci otrzymują też odpowiednie przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne, wiedzę z zakresu nowoczesnej dydaktyki, emisji głosu, technologii informacyjnej czy ochrony własności intelektualnej.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku filologia obca nauczycielska
Do rekrutacji na studia drugiego stopnia niezbędne jest posiadanie tytułu co najmniej licencjata.
Perspektywy pracy po kierunku filologia obca nauczycielska
Absolwenci filologii obcej nauczycielskiej mogą znaleźć pracę w:
- szkołach i innych instytucjach zajmujących się kształceniem dzieci i dorosłych
- instytucjach kultury
- wydawnictwach i redakcjach czasopism
- środkach masowego przekazu
- turystyce i sektorze usług
- agencjach reklamowych i public relations.
Opinie o kierunku filologia obca nauczycielska
„Zdecydowaliśmy się uruchomić osobne kierunki nauczycielskie, ponieważ obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na nauczycieli filologii w szkołach. Jeszcze kilka lat temu słychać było głosy, że dla nauczycieli nie ma pracy i niewielu studentów interesowało się zdobyciem uprawnień nauczycielskich. Teraz ten trend się odwrócił. Część przedmiotów studenci filologii i filologii nauczycielskiej będą realizować w ramach wspólnych ćwiczeń czy wykładów. Natomiast zajęcia specjalizacyjne – osobno. Dzięki temu będziemy mogli efektywniej organizować kształcenie”.
prof. Jarosław Ławski, dziekan Wydziału Filologicznego UwB
„Jeszcze kilka lat temu studenci, którzy chcieli zdobyć uprawnienia nauczycielskie, musieli poza programem swoich studiów zrealizować dodatkowy blok przedmiotów, oferowany przez specjalnie do tego powołaną jednostkę ogólnouczelnianą. Teraz stopniowo na kolejnych wydziałach wprowadzamy moduły specjalizacyjne lub ścieżki kształcenia w ramach istniejących kierunków lub osobne kierunki dedykowane tym, którzy planują pracę w zawodzie nauczyciela. Taką możliwość mają już m.in. studenci biologii (kierunek biologia z przygotowaniem pedagogicznym), chemii (moduł dydaktyczny) czy matematyki (ścieżka kształcenia). Możliwość zdobycia uprawnień nauczycielskich na macierzystym wydziale jest dla studentów wygodna, a same zajęcia metodyczne – lepiej dopasowane do specyfiki danego kierunku”.
dr hab. Krzysztof Korotkich, prorektor ds. kształcenia UWB
źródło: https://uwb.edu.pl/nowosci/aktualnosci/filologia-polska-i-filologia-obca-dla-przyszlych-nauczycieli-dwie-kolejne-nowosci-w-ofercie-uwb/8c4dfa7e