Ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Studia pierwszego stopnia na kierunku Ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna dedykowane są kandydatom, które pragną zdobywać wiedzę, umiejętności oraz kształtować kompetencje niezbędne podczas działań mających wpływ na bezpieczeństwo obywateli.
Zainteresują również tych, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z instytucjami podległymi resortom administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz instytucjami pozarządowymi.
Studia ukierunkowane są na osoby, których zainteresowania wiążą się z dziedzinami ratownictwa, ochroną ludności w ujęciu jej organizacji, jak również wiedzą na temat świadczenia i planowania pomocy humanitarnej.
W sposób szczególny przygotowane zostały dla pracowników urzędów oraz przedstawicieli służb, ze zwróceniem szczególnej uwagi na różne aspekty ich współpracy w ujęciu krajowym i międzynarodowym.
Czas trwania studiów - 6 semestrów (3 lata), poziom licencjacki.
Dla kogo studia na kierunku ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Jeżeli szeroko rozumiane bezpieczeństwo jest Ci bliskie - studia te mogą Cię zainteresować.
Program kształcenia na kierunku ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Absolwent jest przygotowany do wykonywania funkcji doradczych, kontrolnych, administracyjnych, a także zarządczych i organizacyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej, sektora prywatnego i pozarządowego w zakresie działań na rzecz ochrony ludności (w tym ratowniczych) i pomocy humanitarnej (w podmiotach wszystkich trzech sektorów, a szczególnie organizacji pozarządowych).
Po ukończeniu studiów powinien:
- rozumieć i potrafić analizować procesy, a także kreować adekwatne postawy oraz podejmować odpowiednie działania na poziomie lokalnym przed, w trakcie i po wystąpieniu rutynowych i nadzwyczajnych zagrożeń (np. Pandemii, wojny),
- posiadać umiejętności aktywnego uczestniczenia w pracach zespołowych, podjęcia i sprawowania funkcji lidera społecznego, kierowania zespołami ludzkimi wykonującymi zadania zlecone oraz posługiwania się fachową literaturą, a także krajowymi i międzynarodowymi przepisami prawnymi, dotyczącymi działalności służb, straży i inspekcji oraz regulującymi funkcjonowanie sektora pozarządowego i prywatnego w zakresie ochrony ludności i pomocy humanitarnej,
- znać krajowe i międzynarodowe instrumenty i mechanizmy, a także posługiwać się nimi, jak i kreować nowe rozwiązania stosowanie do potrzeb wynikających z sytuacji kryzysowych.
- posiadać umiejętność korzystania z tej wiedzy w życiu zawodowym, komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym, wewnętrznym w zakresie niezbędnym dla skutecznego zrealizowania swojej misji społecznej i pomocowej jaką jest ochrona ludności i pomoc humanitarna.
- będzie spełniał nowoczesne wymagania zawodowe, które predysponują go do wykonywania funkcji kierowniczych, doradczych i administracyjnych na różnych szczeblach administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz w podmiotach II i III sektora zaangażowanych w działania z zakresu ochrony ludności i pomocy humanitarnej.
- posiada kompleksowe przygotowanie do prowadzenia i realizacji przedsięwzięć (w tym obowiązujących procedur, dobrych praktyk) realizowanych na rzecz bezpieczeństwa obywateli w obliczu zdarzeń typu HILP (ang. high impact low probability).
- jest także przygotowany do wnoszenia wkładu do nowych dyrektyw, zasad i procedur obowiązujących w Polsce i wymiarze międzynarodowym (np. UE) wynikających z dostosowania tego obszaru problemowego do wymagań współczesnych zagrożeń i standardów światowych.
Absolwent nabywa wiedzę w zakresie skutecznego kierowania zespołami i umiejętności praktyczne między innymi w takich obszarach jak:
- identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń oraz określenie ich źródeł,
- analizy ryzyka zagrożeń i prognozy ich potencjalnych skutków,
- projektowanie i wdrażanie nowoczesnych i skutecznych systemów zarządzania ochroną ludności i pomocą humanitarną,
- identyfikacja, prognozowanie i diagnozowanie zagrożeń oraz opracowywanie metod zapobiegania, przeciwdziałania i przygotowania działań na wypadek niekorzystnych zdarzeń i sytuacji kryzysowych,
- tworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania społeczności lokalnych w obliczu zdarzeń typu HILP,
- planowanie działań zapobiegawczych,
- projektowanie systemów zarządzania ochroną ludności i pomocą humanitarną, obsługiwanie oraz doskonalenie procedur tych systemów,
- uświadamianie społeczeństwa i powszechna edukacja w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom,
- tworzenie warunków organizacyjnych, technicznych i finansowych sprawnego zarządzania podczas zdarzeń typu HILP,
- tworzenie wniosków na realizację działań rozwojowych i pomocowych z zakresu ochrony ludności i pomocy humanitarnej, kierowanych do programów i funduszy krajowych i międzynarodowych, a także kierowanie tego typu projektami i ich właściwe rozliczenie,
- organizacja systemów działających na rzecz obrony cywilnej,
- organizacja i utrzymywanie systemów ostrzegania i alarmowania,
- tworzenie warunków przetrwania ludności w sytuacjach kryzysowych, w tym schronów,
- szacowanie szkód i strat powstałych w wyniku katastrof i sytuacji kryzysowych,
- prognozowanie sytuacji nadzwyczajnych i opracowywanie środków i sposobów przeciwdziałania,
- współpraca z instytucjami porządku publicznego i mediami,
- wykorzystanie znajomości prawa cywilnego, administracyjnego, karnego,
- wykorzystanie znajomości międzynarodowego prawa publicznego, w tym UE.
- nabędzie umiejętność posługiwania się komputerowymi technikami wspomagania prognozowania zdarzeń niekorzystnych.
- będzie przygotowany do zrozumiałego komunikowania się w zakresie skutecznego pozyskiwania, przekazywania i stosowania wiedzy i informacji z zakresu ochrony ludności i pomocy humanitarnej w wymiarze europejskim (UCPM) i globalnym (ONZ).
- będzie rozumiał mechanizmy i warunki kreujące bezpieczeństwo jednostki, posiadał wiedzę z zakresu nauk o bezpieczeństwie, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, które kształtują procesy i stan bezpieczeństwa, prawa człowieka, zasad funkcjonowania państwa
w ochronie żywotnych jego interesów oraz interesu jednostek: życia, zdrowia, mienia, środowiska, itp. - zdobędzie cechy w zakresie znajomości zasad ochrony ludności i pomocy humanitarnej, w systemie praktyk zawodowych, które będą organizowane w organach państwowych i samorządowych, instytucjach gospodarczych i pozarządowych, które wykonują zadania na rzecz bezpieczeństwa i uczestniczą w działaniach humanitarnych i ochrony ludności na terenie RP i za granicą.
- będzie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w badaniach naukowych, ewaluacji programów pomocowych i rozwojowych, tworzenia i realizacji projektów pomocy humanitarnej i rozwojowej, wyciągania krytycznych wniosków i formułowania nowych założeń do systemowych rozwiązań służących poprawie obecnego stanu rzeczy w przedmiotowym obszarze.
- będzie posiadać zdolność twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
- sprawdzi się w toku pracy indywidualnej i zespołowej, zarówno w roli kierownika, jak i członka zespołu.
- będzie potrafił szybko podejmować trafne decyzje oraz wykazuje chęć ciągłego podnoszenia kwalifikacji.
Przedmioty maturalne i zasady rekrutacji na kierunku ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Na studia przyjmowane są wyłącznie osoby posiadające świadectwo dojrzałości.
W postępowaniu rekrutacyjnym będą uwzględniane wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z przedmiotów:
- matematyka
- język obcy
- wiedza o społeczeństwie albo geografia, albo historia, albo informatyka
W przypadku świadectwa dojrzałości, na którym brak jest wyników z następujących przedmiotów: matematyka albo wiedza o społeczeństwie, albo geografia, albo historia, albo informatyka, przyjmuje się jako liczbę punktów wartość zero.
Perspektywy pracy po kierunku ratownictwo, ochrona ludności i pomoc humanitarna
Przykładowe miejsca pracy:
- jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- administracja publiczna, szczególnie ta ściśle współpracująca z OSP,
- inne służby ratownicze i instytucje działające w sferze ogólnie pojętego bezpieczeństwa (w tym organizacje międzynarodowe),
- administracja publiczna związana z ochroną ludności, jak np. centra zarządzania kryzysowego czy wydziały bezpieczeństwa,
- służby związane z bezpieczeństwem i ochroną obywateli,
- instytucje rządowe i pozarządowe związane z bezpieczeństwem (w tym międzynarodowe instytucje bezpieczeństwa),
- instytucje sektora publicznego,
- komórki organizacyjne zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej,
- instytucje sektora prywatnego związanego z szeroko definiowanym bezpieczeństwem,
- wszystkie formacje i służby podległe MSWiA.