Fizyka w Gdańsku

Lubisz eksperymentować? Fascynuje Cię zjawiska i zależności w przyrodzie, kosmosie? Masz ścisły umysł i pasjonuje Cię opisywania świata językiem matematyki, modeli, algorytmów? Rozważ studiowanie Fizyki. Zobacz, jakie są w tym zakresie możliwości w Gdańsku i Trójmieście. Co powinieneś zdać na maturze? Jakie są perspektywy pracy?
fizyka w Gdańsku

Fizyka w Gdańsku – studia

Aktualnie w tym ośrodku akademickim dostępne są następujące kierunki i specjalności:

Fizyka

Fizyka medyczna

Fizyka techniczna, dostępne są specjalności:

• fizyka stosowana (zastosowanie metod fizycznych w nauce i technice)
  • informatyka stosowana (programowanie, bazy danych, algorytmy)
  • odnawialne źródła energii (baterie słoneczne, reaktory jądrowe)

Na studiach drugiego stopnia Fizykę techniczną można studiować w specjalnościach:

• fizyka stosowana i fotowoltaika
  • informatyka stosowana

Fizyka - przedmioty na studiach

Wśród przedmiotów kształcenia na Fizyce znajdą się: podstawy teoretyczne matematyki wyższej, programowanie, elektromagnetyzm, mechanika, termodynamika z fizyką statyczną, elektrodynamika, fizyka atomowa i elementarna, astrofizyka, fizyka jądrowa, elementy fizyki ciała stałego i krystalografii.

Czym zajmują się fizycy?

Fizycy badają zarówno makroświat, jak i mikroświat, przy użyciu różnych narzędzi, technik i teorii. Pracują nad tworzeniem teoretycznych opisów wszechświata, takich jak teoria względności czy teoria kwantowa.

Fizycy jądrowi badają strukturę jądra atomowego oraz oddziaływania między cząstkami elementarnymi

Fizycy medyczni mogą zajmować się kalibracją specjalistycznych urządzeń, obsługą sprzętu medycznego podczas diagnozowania i terapii, doborem odpowiedniej dawki promieniowania.

Fizyka w Gdańsku – rekrutacja

Kandydaci podczas rekrutacji na Fizykę na UG wybierają jeden przedmiot spośród: biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka, matematyka.

Z kolei na Fizykę medyczną wymagana jest matura z biologii, języka angielskiego oraz wybranego przedmiotu: chemii, fizyki lub matematyki.

Szczegółowe zasady rekrutacji na Fizykę możesz sprawdzić na naszym portalu. W tym celu odszukaj w Bazie Uczelni interesującą Cię szkołę wyższą, która realizuje kierunki ścisłe i zobacz w sekcji "Rekrutacja", jakie są zasady naboru na studia w tym roku akademickim.

Fizyka w Gdańsku – perspektywy pracy

Najbardziej typowe miejsca zatrudnienia absolwentów to m.in.:

• placówki naukowo badawcze
  • laboratoria
  • sektor finansowy – banki, firmy ubezpieczeniowe
  • firmy informatyczne
  • szkoły
  • firmy wytwarzające nowoczesne urządzenia pomiarowe
  • firmy pośredniczące w transferze osiągnięć nauki do świata gospodarki
  • firmy branży energetycznej projektujące i produkujące turbiny parowe i gazowe
  • firmy projektujące i instalujące systemy fotowoltaiczne i farmy wiatrowe.

Fizyka - opinie

Według mnie są to studia trudne. W trakcie studiów licencjackich wymagane jest zdobycie wiedzy i umiejętności nie tylko z zakresu fizyki, ale także z wyższej matematyki, chemii i elementów informatyki… Ale mimo to studia te są bardzo ciekawe i wciągające, a ich ukończenie daje ogromną satysfakcję, fizyka warta jest poświęceń. Studiowanie fizyki znacznie poszerza horyzonty, zmienia spojrzenie na otaczający świat i uodparnia na wiele naukowych fake news. Bo studiowanie fizyki kształtuje – chyba jak żaden inny kierunek – krytyczne, analityczne myślenie; analizowanie wszystkiego, nie tylko na zjawisk przyrody, choć w zasadzie wszystko nimi jest. No i fizyką nie można się znudzić. To bardzo szeroka nauka, dzięki czemu każdy zainteresowany naukami przyrodniczymi znajdzie coś dla siebie, ciągle odkrywa się coś nowego.

Michał Mazurek, student UG

Czy warto studiować Fizykę?

Studia pozwalają uzyskać ogólną wiedzę z fizyki (doświadczalnej i teoretycznej) oraz umiejętności umożliwiającej eksperymentalną pracę w laboratoriach badawczych, kontrolnych, diagnostycznych. W trakcie studiów studenci mogą korzystać z nowoczesnego laboratorium ze stanowiskami doświadczalnymi wraz z pracownią fizyki nuklearnej i obrazowania medycznego oraz innymi pracowniami specjalistycznymi wyposażonymi w aparaturę na najwyższym światowym poziomie.

Zarobki po Fizyce

Doświadczony specjalista na stanowisku Fizyk otrzymuje przeciętnie 6000 zł brutto.

Fizycy pracują w różnych branżach, takich jak badania naukowe, przemysł, sektor publiczny, edukacja czy technologia. Wynagrodzenia mogą się różnić w zależności od obszaru zawodowego.

Może zainteresują Cię inne kierunki związane z fizyką:

Zastosowanie fizyki i biologii w medycynie

Fizyka dla firm

Nauczanie fizyki