Fizyka w Poznaniu

Lubisz fizykę, chemię, matematykę, biologię? Wachlarz zainteresowań wydaje się duży, ale właśnie z tych nauk czerpie fizyka. Jeśli dodatkowo posiadasz predyspozycje do pracy laboratoryjnej i zacięcie naukowe, pociągają Cię wyzwania projektowe – studiowane na kierunku Fizyka może być dobrym wyborem. Zobacz, jakie są możliwości kształcenia w tym zakresie w Poznaniu. Które uczelnie oferują studia na Fizyce oraz jakie przedmioty musisz wybrać na maturze.
fizyka w Poznaniu

Fizyka - studia

Fizyka bazuje na naukach matematyczno-przyrodniczych. Kierunki fizyczne obejmują wiedzą począwszy od fizyki ogólnej, przez mechanikę, elektryczność i magnetyzm, termodynamikę, drgania i fale, mechanikę kwantową do technik laserowych.

Uniwersytecki kurs fizyki ogólnej rozszerzony jest o wiedzę z zakresu podstawowych technik informatycznych, nanotechnologii, fizyki fazy skondensowanej i informatyki kwantowej.

Oferta studiów w Poznaniu to kilka kierunków obejmujących fizykę ogólną i łączących fizykę z innymi dziedzinami wiedzy:

Fizyka

Biofizyka

Fizyka techniczna

Fizyka medyczna

Czym zajmuje się fizyk?

Fizyk zajmuje się badaniem fundamentalnych zasad i zjawisk dotyczących materii, energii, czasu i przestrzeni. Jego głównym celem jest zrozumienie podstawowych praw rządzących wszechświatem. Fizycy badają zarówno makroświat, jak i mikroświat, przy użyciu różnych narzędzi, technik i teorii.

Fizycy prowadzą badania podstawowe, które mają na celu odkrywanie nowych teorii, zasad i zjawisk dotyczących materii i energii. Opracowują modele matematyczne i teorie, które wyjaśniają zjawiska fizyczne.

Fizyka - przedmioty na studiach

W programie studiów znajdą się m.in. przedmioty takie jak: narzędzia matematyczne, fizyka ciała stałego, techniki spektroskopii, materia miękka, nanostruktury, szczególna teoria względności, wstęp do fizyki jądra atomowego i cząstek elementarnych.

Fizyka w Poznaniu - specjalności

Na studiach pierwszego stopnia wybrać można:

• fizyka
  • nauczanie fizyki

Specjalności na studiach drugiego stopnia:

• fizyka
  • physics of advanced materials form energy processing

Fizyka w Poznaniu – rekrutacja

Kandydaci podczas rekrutacji na Fizykę otrzymują punkty z języka polskiego, języka obcego, matematyki oraz jednego przedmiotu wybranego spośród: fizyka, chemia lub informatyka. Na kierunku Fizyka medyczna i Biofizyka punktowany jest język polski i język obcy oraz jeden przedmiot z grupy: biologia, chemia, fizyka, informatyka lub matematyka.

Szczegółowe zasady rekrutacji na Fizykę możesz sprawdzić na naszym portalu. W tym celu odszukaj w Bazie Uczelni interesującą Cię szkołę wyższą, która realizuje kierunki ścisłe i zobacz w sekcji "Rekrutacja", jakie są zasady naboru na studia w tym roku akademickim.

Fizyka w Poznaniu - perspektywy pracy

Zależnie od ukończonego kierunku czy specjalności absolwenci mogą pracować w:

• firmach wdrażających zaawansowane technologie
  • szkołach (po uzyskaniu dodatkowych uprawnień pedagogicznych)
  • pracowniach diagnostycznych
  • firmach produkujących i dystrybuujących wysokospecjalistyczny sprzęt medyczny
  • laboratoriach badawczo-rozwojowych
  • firmach projektowych
  • firmach IT.

Fizyka - opinie

Poznaj bliżej jeden z kierunków – Fizykę techniczną:

Zarobki fizyków

Statystycznie fizycy i astronomowie zarabiają pomiędzy 2 853 zł a 7 278 zł.

Według portalu analizującego wynagrodzenia mediana zarobków fizyka medycznego to 6200 zł. Oznacza to, że połowa reprezentantów tego zawodu zarabia powyżej tej kwoty, a druga połowa poniżej. Wynagrodzenia 25% fizyków medycznych wynoszą więcej, niż 8500 zł.

Czy warto studiować Fizykę?

Jeśli interesujesz się nauką i badaniem świata fizycznego, chcesz rozwijać umiejętności analityczne oraz pragniesz aktywnie uczestniczyć w poszerzaniu wiedzy i rozwiązywaniu złożonych zagadnień, studiowanie fizyki będzie dobrym wyborem. Fizyka jest dziedziną nauki, która często wymaga współpracy międzynarodowej. Studiowanie fizyki może dać Ci szansę na pracę w międzynarodowych projektach badawczych i zderzenie z różnorodnymi perspektywami.

Może zainteresują Cię inne kierunki związane z fizyką:

Zastosowanie fizyki i biologii w medycynie

Fizyka dla firm

Nauczanie fizyki