Geologia w Poznaniu

Geologia to jedna z propozycji studiów przyrodniczych dostępnych w Poznaniu. Poznaj ofertę kształcenia, dostępne specjalności, program nauczania na kierunku. Zobacz, jak przebiega rekrutacja. Sprawdź perspektywy pracy oraz zarobki absolwentów Geologii.
geologia w Poznaniu

Geologia – studia w Poznaniu

Studenci Geologii zdobywają wiedzę z zakresu nauk geologicznych, geologii inżynierskiej, geotechniki i inżynierskiego rozpoznania podłoża, hydrogeologii, eksploatacji wód podziemnych i modelowania ich przepływów, paleontologii i stratygrafii, mineralogii i petrologii, geologii strukturalnej, sedymentologii, geologii regionalnej Polski. Poznają procesy kształtujące naszą planetę oraz ich wpływ na życie codzienne człowieka.

Uczą się rozpoznawania, dokumentowania oraz eksploatowania wód podziemnych, a także badania podłoża budowlanego i interakcji pomiędzy konstrukcjami inżynierskimi a gruntem. Zapoznają się ze specjalistycznymi programami komputerowymi, zdobywają umiejętność oceny stanu środowiska gruntowo-wodnego i skutków wpływu człowieka.

Studia realizowane są na poziomie pierwszego i drugiego stopnia.

Na pierwszym stopniu można wybrać 3-letni cykl kończący się tytułem licencjata lub 3,5 letnie studia inżynierskie.

Geologia – przedmioty na studiach

W programie kształcenia przewidziano kursy: historia życia na Ziemi, wstęp do kartografii i GIS, mineralogia, sedymentologia, geologia dynamiczna, geologia złożowa, geozagrożenia, procesy glacjalne, ochrona środowiska geologicznego, geologia dynamiczna, geodezja, specjalistyczna pracownia komputerowa (m. in. nauka pracy w środowisku: AUTO-Cad, GIS, GEO5, BIM), hydrogeologia, ujęcia wód podziemnych, zagrożenia powodziowe, kartowanie geologiczno-inżynierskie, budownictwo ogólne, podstawy interpretacji geotechnicznych badań in situ.

Duży udział w programie studiów licencjackich stanowią ćwiczenia terenowe, realizowane w odsłonięciach, jak i czynnych kopalniach. Realizowane są w różnych częściach kraju: od wybrzeża Bałtyku poprzez Niż Polski po Sudety i Góry Świętokrzyskie i okolice Krakowa.

Czym zajmuje się geolog?

Geolodzy analizują skład chemiczny skał i minerałów, identyfikując ich składniki chemiczne oraz strukturę krystaliczną. Badają także powstawanie i ewolucję minerałów w różnych warunkach geologicznych. Badają strukturę geologiczną Ziemi, w tym budowę skał, warstwowość skorupy ziemskiej oraz ruchy tektoniczne. Analizują także złoża złóż kopalin i formacje geologiczne, takie jak góry, doliny czy płyty tektoniczne.

Geolodzy prowadzą badania dla potrzeb przemysłu wydobywczego, energetycznego, budowlanego oraz inżynierii środowiska. Pomagają w identyfikacji i ocenie zasobów naturalnych, planowaniu i monitorowaniu projektów inżynieryjnych oraz analizie wpływu działalności przemysłowej na środowisko naturalne.

Pomagają w identyfikacji obszarów zagrożonych katastrofami naturalnymi oraz opracowują strategie ochrony i zrównoważonego rozwoju.

Geologia – specjalności

Na studiach drugiego stopnia dostępne są specjalności:

• geologia inżynierska i hydrogeologia
  • geologia stosowana Niżu Polskiego
  • geologia stratygraficzno-poszukiwawcza
  • geozagrożenia.

Geologia – rekrutacja w Poznaniu

Podczas naboru punktowany jest język obcy nowożytny oraz jeden przedmiot wybrany spośród: geografia, biologia, fizyka/fizyka i astronomia, informatyka, matematyka lub wiedza o społeczeństwie.

Szczegółowe zasady rekrutacji na Geologię możesz sprawdzić na naszym portalu. W tym celu odszukaj w Bazie Uczelni interesującą Cię szkołę wyższą, która realizuje studia na tym kierunku i zobacz w sekcji "Rekrutacja", jakie są zasady naboru na studia w tym roku akademickim.

Geologia – praca po studiach

Absolwent kierunku jest specjalistą na stale rozwijającym się rynku usług geologicznych. Może pracować przykładowo w:

• firmach geologicznych, geologiczno-inżynierskich, hydrogeologicznych
  • przedsiębiorstwach poszukiwawczych i wydobywczych
  • jednostkach administracji publicznej różnego szczebla zajmujących się wykorzystaniem surowców naturalnych i ochroną środowiska przyrodniczego
  • firmach zajmujących się drogownictwem
  • zakładach górniczych
  • instytutach badawczych
  • firmach regionalnych.

Zarobki po Geologii

Analizując oferty pracy osób z wykształceniem geologicznym zarobki wahają się w przedziale od 4500 do 14 000 zł brutto zależnie od zakresu obowiązków i rodzaju umowy.

Geologia – opinie

Ukończenie studiów na geologii i odbycie odpowiedniej praktyki zawodowej umożliwia ubieganie się o uzyskanie uprawnień geologicznych, czyli potwierdzenie kwalifikacji pozwalających na samodzielne wykonywanie, dozorowania i kierowanie pracami geologicznymi – np. przy poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż kopalin, wykonywaniu prac kartografii geologicznej, poszukiwaniu i rozpoznawaniu zasobów wód podziemnych, określaniu warunków geologiczno-inżynierskich (kategorie I-VIII i XIII).

Czy warto studiować Geologię?

Studia geologiczne często obejmują pracę terenową i podróże do różnych regionów geograficznych, co może być fascynujące dla osób lubiących odkrywanie nowych miejsc i pracę na świeżym powietrzu.

Wiedza geologiczna jest niezbędna do zrozumienia i eksploatacji zasobów naturalnych, takich jak węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny czy surowce mineralne. Studia geologiczne mogą przygotować do pracy w przemyśle wydobywczym, energetyce czy górnictwie.

Geolodzy odgrywają kluczową rolę w ochronie środowiska naturalnego, monitorując zmiany geologiczne, identyfikując obszary zagrożone katastrofami naturalnymi oraz opracowując strategie ochrony środowiska i zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych.

Jakie uczelnie w Poznaniu oferują kierunek geologia