Chemia w Poznaniu

Studia z zakresu chemii obejmują kształcenie uniwersyteckie oraz inżynierskie, techniczne kierunki. Gdzie można studiować chemię w Poznaniu? Jak wygląda rekrutacja? Jakie są perspektywy pracy po ukończeniu studiów chemicznych? Przeczytajcie więcej w tym artykule.
chemia w Poznaniu

Chemia - studia

Kierunki chemiczne to studia ścisłe. Wymagają od kandydatów dużego zaangażowania, zacięcia laboratoryjnego, umysłu analitycznego. Należy mieć na uwadze, że zarówno w trakcie studiów, jak i przyszłej pracy nieunikniony będzie kontakt z odczynnikami, różnorodnymi substancjami, które mogą nie być obojętne dla zdrowia, wywoływać uczulenia, podrażnienia. Osoby wrażliwe, o skłonnościach do alergii powinny rozważyć zasadność takiej ścieżki kształcenia i pracy.

W Poznaniu dostępne są inne kierunki z obszaru chemii: Chemia aplikacyjna, Chemistry, Chemia materiałowa, Inżynieria chemiczna i procesowa, Technologia chemiczna.

Czym zajmuje się chemik?

Chemik to specjalista, który zajmuje się badaniem, analizą i zrozumieniem struktury, właściwości i reakcji chemicznych różnych substancji. Ich praca może być zróżnicowana i obejmować wiele różnych obszarów. W zależności od swojej specjalizacji, chemicy wykorzystują różne techniki i metody, takie jak analiza spektroskopowa, chromatografia, mikroskopia, modelowanie molekularne, przemysłowe reaktory chemiczne i wiele innych. Praca chemika jest istotna dla rozwoju nauki i technologii, a także przyczynia się do wielu aspektów naszego codziennego życia, od produkcji leków po tworzenie nowoczesnych materiałów i technologii.

Chemia w Poznaniu - specjalności

Na poznańskiej Chemii wybrać można:

• analityka chemiczna
  • chemia biologiczna
  • chemia kosmetyczna
  • chemia materiałowa
  • chemia ogólna
  • chemia sądowa
  • synteza i analiza chemiczna
  • general chemistry
  • nauczanie chemii i fizyki

Chemia - przedmioty na studiach

W programie kształcenia znajdą się przedmioty ogólne: podstawy chemii, podstawy chemii analitycznej, podstawy chemii organicznej, podstawy chemii nieorganicznej, podstawy chemii fizycznej, podstawy chemii instrumentalnej, podstawy technologii chemicznej oraz specjalnościowe, np.: metody spektralne, monitoring środowiska, krystalochemia organiczna, chemia bioanalityczna, preparatyka kosmetyczna, chemia ciała stałego, toksykologia sądowa.

Chemia w Poznaniu – rekrutacja

W przypadku studiów uniwersyteckich oprócz języka polskiego i języka obcego kandydaci wybierają jeden przedmiot spośród: chemia, fizyka, biologia, geografia, matematyka.

Na Politechnice Poznańskiej punktowana jest matematyka, język polski, język obcy oraz przedmiot wybrany spośród: biologia, chemia, fizyka, informatyka, geografia.

Szczegółowe zasady rekrutacji na Chemię możesz sprawdzić na naszym portalu. W tym celu odszukaj w Bazie Uczelni interesującą Cię szkołę wyższą, która realizuje kierunki ścisłe i zobacz w sekcji "Rekrutacja", jakie są zasady naboru na studia w tym roku akademickim.

Chemia – perspektywy pracy

Absolwenci kierunków chemicznych, zależnie od profilu ukończonej uczelni oraz wybranej specjalności, zatrudniani są przykładowo w:

• laboratoriach
  • szkolnictwie
  • przemyśle kosmetycznym
  • przemyśle chemicznym
  • instytutach naukowo-badawczych

Studia na Chemii - opinie

Zarobki po Chemii

Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków chemików to nieco ponad 4000 netto. To oznacza, że połowa osób pracujących w tym zawodzie zarabia mniej, a druga połowa więcej od wskazanej kwoty. Statystycznie 25% chemików zarabia więcej niż 5000 zł netto.

Czy warto studiować Chemię?

Studiowanie chemii może być wartościowym wyborem dla wielu osób, zwłaszcza dla tych, którzy są zainteresowani naukami ścisłymi i mają pasję do odkrywania i zrozumienia struktury, właściwości oraz reakcji chemicznych. Chemia jest fundamentalną dziedziną nauki, która przyczynia się do rozwoju technologii w wielu dziedzinach, takich jak farmacja, materiałoznawstwo, energetyka, ochrona środowiska i wiele innych. Osoby z wykształceniem w chemii mają szansę wprowadzania innowacji i przyczyniania się do postępu technologicznego.

W dziedzinie chemii do wyboru jest szereg innych kierunków. Może zainteresują Was również:

Biochemia

Inżynieria chemiczna i procesowa

Technologia chemiczna