Biologia w Szczecinie

Studia na Biologii to jedna z propozycji kształcenia na kierunkach przyrodniczych w Szczecinie. Poznaj ofertę studiów, zobacz, która uczelnia realizuje ten kierunek. Sprawdź, jak przebiega rekrutacja, które przedmioty trzeba zdać na maturze, aby dostać się na Biologię. Dowiedz się więcej na temat perspektyw zawodowych po studiach biologicznych.
biologia w Szczecinie

Biologia – studia w Szczecinie

Studenci Biologii zapoznają się z najnowszymi metodami badawczymi stosowanymi w naukach biologicznych. W toku studiów uczą się rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów, planować i wykonywać analizy laboratoryjne oraz badania terenowe. Poznają budowę i podstawy funkcjonowania organizmów na różnych poziomach.

Studia przybliżają najnowsze metody i techniki badawcze w naukach biologicznych, zasady obsługi aparatury badawczej.

Biologia realizowana jest na poziomie pierwszego i drugiego stopnia.

Czym zajmuje się biolog?

W zależności od specjalizacji zadania biologa bywają odmienne.

Biolodzy mogą badać różnorodne zagadnienia, takie jak genetyka, ekologia, ewolucja czy fizjologia, poszukując nowych odkryć i próbując zrozumieć złożone mechanizmy życia.

Wiele zawodów biologicznych wiąże się z pracą w laboratorium, gdzie biolodzy przeprowadzają eksperymenty, analizują próbki, prowadzą testy laboratoryjne oraz interpretują wyniki badań.

Biolodzy pracują również w dziedzinie ochrony środowiska, gdzie monitorują zmiany w ekosystemach, badają wpływ czynników środowiskowych na zdrowie ludzi i przyrody oraz opracowują strategie ochrony i zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych.

Biolodzy często pełnią rolę konsultantów i doradców, udzielając fachowej wiedzy i opinii w różnych dziedzinach, takich jak rolnictwo, przemysł farmaceutyczny czy ochrona przyrody.

Biologia – przedmioty na studiach

Program kształcenia na Biologii przewiduje m.in. takie kursy: biofizyka, botanika ogólna, histologia, embriologia zwierząt, cytologia, filozofia przyrody, systematyka grzybów, systematyka roślin, zoologia bezkręgowców, banki gamet, zarodników i tkanek, biochemia, biologia naczelnych, fitogeografia, immunologia, ekologia behawioralna, mikrobiologia, techniki mikroskopowe i histologiczne, biologia chorób cywilizacyjnych, biologia populacji ludzkich, fizjologia roślin, genetyka, siedliska przyrodnicze, entomologia, ichtiologia, parazytologia, podstawy ewolucji, ochrona przyrody.

Biologia – rekrutacja w Szczecinie

Nabór na Biologię odbywa się w oparciu o wyniki maturalne z określonych przedmiotów. Kandydaci wskazują jeden przedmiot z każdej grupy. Grupa I: biologia, chemia, matematyka, język obcy nowożytny, Grupa II: fizyka/fizyka i astronomia, geografia, informatyka, Grupa III: język polski, wiedza o społeczeństwie.

Szczegółowe zasady rekrutacji na Biologię możesz sprawdzić na naszym portalu. W tym celu odszukaj w Bazie Uczelni interesującą Cię szkołę wyższą, która realizuje kierunki biologiczno-przyrodnicze i zobacz w sekcji "Rekrutacja", jakie są zasady naboru na studia w tym roku akademickim.

Biologia – praca po studiach

Absolwenci szczecińskiej Biologii mogą przykładowo pracować w:

• laboratoriach medycznych, farmaceutycznych, biotechnologicznych, badawczych
  • stacjach krwiodawstwa, stacjach sanitarno-epidemiologicznych
  • szkołach i placówkach oświatowych jako nauczyciele i specjaliści w zakresie biologii i edukacji przyrodniczej
  • firmach farmaceutycznych i biotechnologicznych
  • instytucjach naukowych i badawczo-dydaktycznych uczelni wyższych
  • firmach i instytucjach realizujących zadania związane z ochroną przyrody i ekspertyzami przyrodniczymi
  • firmach zajmujących się behawioryzmem i tresurą zwierząt.

Ile zarabia biolog?

Mediana wynagrodzenia na stanowisku biolog to ok. 5400 zł brutto. To oznacza, że połowa osób pracujących w tym zawodzie zarabia więcej, a druga połowa mniej, niż wskazana kwota. Staż pracy znacząco wpływa na wysokość zarobków.

Czy warto studiować Biologię w Szczecinie

Biologia pozwala zrozumieć fundamentalne procesy życiowe, takie jak rozwój organizmów, funkcjonowanie komórek, ewolucja gatunków czy związki między organizmami a ich środowiskiem. Studia są wartościowe ze względu na ich wszechstronność, praktyczne zastosowanie, możliwości zawodowe oraz pasjonującą tematykę, która pozwala lepiej zrozumieć świat, w którym żyjemy.

Studenci szczecińskiej Biologii mogą rozwijać swoje zainteresowania angażując się w działalność licznych kół naukowych związanych z tematyką przyrodniczą.

Do ich dyspozycji jest specjalistyczna aparatura badawcza Centrum Biologii Molekularnej i Biotechnologii (CBMiB).

Biologia – opinie o studiach

Postęp w biologii przyczynia się do rozwoju nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, takich jak biotechnologia, genetyka czy nanotechnologia, które mają zastosowanie w medycynie, rolnictwie, przemyśle czy ochronie środowiska.

Wiedza biologiczna ma istotny wpływ na zdrowie ludzi oraz stan środowiska naturalnego. Dzięki niej możemy lepiej zrozumieć choroby, opracować nowe leki, monitorować zmiany w przyrodzie oraz podejmować działania na rzecz ochrony środowiska.

Może zainteresują Cię inne kierunki biologiczne:

Biologia człowieka

Biologia medyczna

Biologia stosowana

Biologia kryminalistyczna

Biologia sądowa

Biologia i zdrowie człowieka

Mikrobiologia

Biotechnologia

Zobacz typy studiów biologiczno-przyrodniczych.

Sprawdź inne kierunki biologiczno-przyrodnicze.

Jakie uczelnie w Szczecinie oferują kierunek biologia