Biologia w Łodzi

Jeśli bliskie są Ci nauki przyrodnicze, interesuje Cię życie na ziemi w wielu jego aspektach, masz predyspozycje naukowca, badacza, rozważ studia na Biologii. Taki kierunek realizowany jest m.in. w Łodzi. Poznaj ofertę kształcenia, dostępne specjalności oraz zasady rekrutacji. Zobacz, gdzie mogą pracować absolwenci Biologii.
biologia w Łodzi

Biologia – studia w Łodzi

Studia na kierunku Biologia przybliżają mechanizmy i prawa rządzące procesami zachodzącymi na wszystkich poziomach organizacji życia.

Studenci uczą się m.in. obsługi aparatury analityczno-diagnostycznej, analizy materiału biologicznego. Poznają zasady pracy w laboratorium i terenie.

Kierunek realizowany jest na poziomie pierwszego i drugiego stopnia.

Czym zajmuje się biolog?

Biolog jest naukowcem zajmującym się badaniem życia i organizmów żywych. Jego praca może obejmować wiele różnych obszarów, jak choćby biologia molekularna, biotechnologia, ochrona środowiska, medycyna, przemysł i rolnictwo. Do zadań biologa należeć będzie więc przykładowo prowadzenie badań medycznych, które mają na celu zrozumienie przyczyn chorób, rozwój leków i terapii oraz zapobieganie chorobom, monitorowanie jakości wody i powietrza, odtwarzanie ekosystemów, czy zarządzanie obszarami chronionymi.

Mogą zajmować się np. selekcją roślin i hodowlą zwierząt, produkcją żywności, biotechnologią czy kontroli jakości.

Pracować nad próbą zrozumienia fundamentalnych procesów biologicznych, takich jak procesy rozwoju, ewolucji, funkcjonowania komórek, genetyka, ekologia, czy zachowanie zwierząt.

Biologia – przedmioty na studiach

W toku kształcenia na kierunku Biologia realizowane będą m.in. przedmioty: zoologia bezkręgowców i kręgowców, ekologia, botanika ogólna i systematyczna, biologia ewolucyjna, biochemia, biofizyka, biologia komórki, fizjologia zwierząt, fizjologia roślin, genetyka, biologia molekularna, mikrobiologia, chemia nieorganiczna i organiczna, matematyka, biologia populacji, hydrobiologia, ekologia zwierząt lądowych, cytobiochemia, biochemia kliniczna i analityka, biofizyka radiacyjna z elementami fizyki jądrowej, ekobiochemia roślin, anatomia i histogeneza roślin, genetyka drobnoustrojów, genetyka molekularna, podstawy cytogenetyki i cytogenetyka molekularna.

Biologia w Łodzi – specjalności

Na studiach pierwszego stopnia dostępna jest specjalność nauczycielska.

Studia drugiego stopnia realizowane są w specjalnościach:

• biochemia i biologia molekularna
  • biologia eksperymentalna
  • biologia medyczna
  • biologia środowiskowa
  • genetyka.

Biologia – rekrutacja na studia w Łodzi

Nabór odbywa się na podstawie wyników maturalnych z przedmiotu wybranego spośród: biologia, chemia, fizyka, matematyka, geografia oraz drugiego innego przedmiotu z grupy: fizyka, matematyka, język obcy, biologia, chemia, geografia, informatyka, język polski.

Dodatkowe punkty można uzyskać maksymalnie z dwóch innych przedmiotów do wyboru z: fizyka, matematyka, język obcy, biologia, chemia, geografia, informatyka, język polski (nie są wymagane).

Szczegółowe zasady rekrutacji na Biologię możesz sprawdzić na naszym portalu. W tym celu odszukaj w Bazie Uczelni interesującą Cię szkołę wyższą, która realizuje kierunki biologiczno-przyrodnicze i zobacz w sekcji "Rekrutacja", jakie są zasady naboru na studia w tym roku akademickim.

Biologia – praca po studiach

Absolwenci Biologii mogą przykładowo pracować w:

• placówkach naukowo-badawczych
  • placówkach diagnostycznych związanych z ochroną środowiska
  • firmach z branży farmaceutycznej, biotechnologicznej, kosmetycznej, chemicznej, przetwórstwa rolno-spożywczego
  • ośrodkach hodowli roślin i zwierząt
  • szkolnictwie (po uzyskaniu uprawnień nauczycielskich)
  • ośrodkach edukacyjnych
  • muzeach przyrodniczych.

Czy warto studiować Biologię w Łodzi?

Kształcenie na kierunku Biologia pozwala zdobyć wykształcenie umożliwiające podjęcie ciekawej, opartej na wiedzy pracy w rozwijających się sektorach gospodarki.

Wiele zajęć praktycznych prowadzonych jest w laboratoriach wyposażonych w najnowocześniejszą aparaturę naukowo-badawczą. Przewidziane są ćwiczenia terenowe a także międzynarodowe wyprawy terenowe.

Biologia jest dziedziną nauki, która stale się rozwija dzięki postępowi technologicznemu. Studia biologiczne dają możliwość uczestniczenia w nowatorskich badaniach naukowych i zastosowaniu najnowszych technologii w dziedzinie biologii molekularnej, genetyki, bioinformatyki itp.

Zarobki po Biologii

Mediana wynagrodzenia na stanowisku biolog to ok. 5400 zł brutto. Staż pracy znacząco wpływa na wysokość zarobków.

Może zainteresują Cię inne kierunki biologiczne:

Biologia człowieka

Biologia medyczna

Biologia stosowana

Biologia kryminalistyczna

Biologia sądowa

Biologia i zdrowie człowieka

Mikrobiologia

Biotechnologia

Zobacz typy studiów biologiczno-przyrodniczych.

Sprawdź inne kierunki biologiczno-przyrodnicze.

Jakie uczelnie w Łodzi oferują kierunek biologia